Τιμή σε Κρητικούς επαναστάτες

opla kritiΟμάδα προς τιμήν των κρητικών επαναστατών με την ονομασία “Καλησπέριδες” έχει ιδρύσει ο Πολιτιστικός Σύλλογος “Το Ρόδο”. Η ομάδα αυτή συμμετέχει σε σημαντικές ιστορικές επετείους, εξοπλισμένη με τον αυθεντικό οπλισμό των κρητικών, από την επανάσταση του 1821 και όχι μόνο.

Ετσι την Τρίτη το απόγευμα, ανήμερα της εθνικής μας επετείου, ο Σύλλογος για να τιμήσει τους αγωνιστές της Ελευθερίας παρουσίασε στα μέλη του τον οπλισμό αυτό.

«Είναι μία προσπάθεια που κάνει ο Σύλλογός μας με την ομάδα των ιστορικών επαναστάσεων, ώστε να βλέπει όλος ο κόσμος, τα όπλα με τα οποία οι πρόγονοί μας πολέμησαν για την Ελευθερία τους». Αυτό τόνισε ο πρόεδρος του Συλλόγου Νίκος Μαθιουδάκης, ενώ για την ιστορία των όπλων αυτών μίλησε στα “Χ.Ν.” το μέλος του Συλλόγου και συλλέκτης των όπλων Ευτύχης Τζιρτζιλάκης, ο οποίος υπογράμμισε ότι «πολλά από τα όπλα κατασκευάστηκαν εδώ στην Κρήτη από ντόπιους μάστορες. Ετσι έχουν πάνω τους κομμάτια της κρητικής τέχνης και αισθητικής».

Ο ίδιος πρόσθεσε ότι «τα όπλα αυτά είναι από την επανάσταση του 1821, τα οποία βέβαια υπήρχαν και στα Βαλκάνια. Τα μακριά τουφέκια, λέγονταν καριοφίλια, υπήρχαν οι σισανέδες – τουφέκια τουρκικής ή ανατολικής προελεύσεως- ενώ εδώ στην Κρήτη είχαμε μία αντιγραφή ευρωπαϊκών τουφεκιών που τα ονομάζαμε “λαζαρίνες”. Οι πιστόλες συναρμολογούνταν στην Κρήτη, αφού κάποια δύσκολα κομμάτια του όπλου, όπως η κάνη και οι μηχανισμοί της σκανδάλης και του επικρουστήρα δεν μπορούσαν να κατασκευαστούν εδώ, αφού δεν υπήρχε η τεχνογνωσία και τα ανάλογα μηχανήματα.

tzirtzilakis

«Ετσι ο “Κονταξής”-έτσι λέγονταν ο μάστορας που συνέδεε όλα τα κομμάτια της πιστόλας- αναλάμβανε να τα συναρμολογήσει, να τα σκαλίσει με διάφορα σύμβολα πάνω στο όπλο και έτσι αυτά τα όπλα πήραν την ονομασία κρητικές πιστόλες. Στον οπλισμό των κρητικών υπήρχαν ακόμα τα κρητικά μαχαίρια και τα κρητικά γιαταγάνια». Ο κ. Τζιρτζιλάκης τόνισε επίσης ότι «τα όπλα αυτά χρησιμοποιήθηκαν από τους Κρητικούς μέχρι και το 1900, ενώ υπάρχουν ιστορικές αναφορές ότι κάποιοι γέροι κρητικοί πολέμησαν με αυτά τα τουφέκια και τις πιστόλες, τους γερμανούς αλεξιπτωτιστές στο αεροδρόμιο του Μάλεμε».

Παράληλα, στην εκδήλωση η Ασπασία Κοκολογιάννη ανέπτυξε τους προβληματισμούς της πάνω σ’ αυτό που λέμε γυναικεία κρητική φορεσιά. Οπως η ίδια τόνισε « δεν είναι εύκολο να ορίσουμε ακριβώς το τι είναι κρητική γυναικεία φορεσιά. Βάση ποιας εποχής και για με ποια χρήση. Δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι για το ένδυμα στην Κρήτη, υπήρχαν στοιχεία από βυζαντινές καθώς και τις ενετικές επιρροές. Δυστυχώς, δεν υπάρχουν ολοκληρωμένα ενδυματολογικά σύνολα, που να δείχνουν ακριβώς ποια ήταν η γυναικεία κρητική φορεσιά. Υπάρχουν μόνο διάφορες θεωρίες από μελετητές και βάση αυτών προχωράμε».
Χανιώτικα Νέα