Το σχέδιο της εταιρείας «Υποδομές Ανάπτυξης Κρήτης Α.Ε.»
Σε 3.600.000€ ανέρχεται το ετήσιο λειτουργικό κόστος της εταιρείας • Από ΕΣΠΑ, εθνικούς πόρους και δάνειο από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων η χρηματοδότηση μελετών και έργων.
Με την πρόσφατη ανακοίνωση της Διυπουργικής Επιτροπής για τη σύσταση της Ανώνυμης Εταιρείας με την επωνυμία «ΥΠΟΔΟΜΕΣ ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ ΚΑΙ ΔΙΚΤΥΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΡΗΤΗΣ Α.Ε.», γεννώνται σοβαρές ελπίδες για την αλλαγή της υφιστάμενης κατάστασης στον Βόρειο Οδικό Άξονα της Κρήτης, …
καθώς ο νέος αυτός φορέας πρωταρχικό του στόχο έχει να κάνει σημαντικές παρεμβάσεις στο κατ’ όνομα Εθνικό Οδικό Δίκτυο του νησιού έτσι ώστε να αποτελέσει ένα σύγχρονο ευρωπαϊκό αυτοκινητόδρομο, να περιοριστούν τα τροχαία ατυχήματα και η αιματοχυσία κατά μήκος του βασικού οδικού άξονα της Κρήτης.
Το προσχέδιο της εταιρείας, όπως κατατέθηκε στη Διυπουργική Επιτροπή η οποία υπέγραψε την ίδρυση της και την ανακοίνωσε την περασμένη Δευτέρα, περιγράφει την σκοπιμότητα σύστασης της, το θεσμικό πλαίσιο ίδρυσης της, το αντικείμενο και τους επιχειρησιακούς στόχους που θα υπηρετήσει, την οργάνωση, τις εταιρικές λειτουργίες, το οργανόγραμμα της καθώς και το ρόλο που θα έχει η «ΕΓΝΑΤΙΑ Α.Ε.» στο νέο φορέα.
Αναφορά επίσης γίνεται στο κόστος λειτουργίας της εταιρείας, στον τρόπο χρηματοδότησης των έργων που θα εκτελέσει ενώ προσδιορίζει και το πρόγραμμα έργων της περιόδου 2010-2015, των έργων δηλαδή που προβλέπεται ότι θα εκτελεστούν τα πρώτα τέσσερα χρόνια λειτουργίας της εταιρείας.
Να σημειωθεί ότι του προσχεδίου προηγήθηκε από παράγοντες του υπουργείου Υποδομών, το προηγούμενο εξάμηνο, εκτενής αποτύπωση και καταγραφή των προβλημάτων του ΒΟΑΚ από τη μια άκρη έως την άλλη και βάσει αυτών καταρτίστηκε η μελέτη σύστασης της εταιρείας.
Είναι χαρακτηριστικό ότι, όπως αναφέρεται στη σκοπιμότητα σύστασης της εταιρείας, προκειμένου να τονιστεί το τεράστιο πρόβλημα που υπάρχει από την υφιστάμενη κατάσταση, ο ρυθμός παραγωγής έργου στο ΒΟΑΚ είναι πολύ χαμηλός. «Στα 15 χρόνια κοινοτικών χρηματοδοτήσεων (Β’ και Γ’ ΚΠΣ) οι παρεμβάσεις που πραγματοποιήθηκαν αντιστοιχούν σε λιγότερο από το 1/3 του όλου έργου. Με το ρυθμό αυτό θα χρειασθούν άλλα 30 χρόνια για την ολοκλήρωση των αξόνων του Διευρωπαϊκού Δικτύου στην Κρήτη» αναφέρεται.
Ο σκοπός και οι στόχοι της «ΥΠΟΔΟΜΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΡΗΤΗΣ Α.Ε.», όπως αποτυπώνονται στο καταστατικό της εταιρείας, μεταξύ άλλων είναι: Ο σχεδιασμός, μελέτη, κατασκευή, λειτουργία, συντήρηση, εκμετάλλευση και διαχείριση του έργου με τον τίτλο «Διευρωπαϊκό Οδικό Δίκτυο Κρήτης». Ο σχεδιασμός, μελέτη, κατασκευή, λειτουργία, συντήρηση, εκμετάλλευση και διαχείριση αφενός οποιουδήποτε άλλου έργου υποδομής δικτύων, μεταφορών ή επικοινωνιών και αφετέρου παρόδιων εκτάσεων στην Κρήτη και στη λοιπή Ελλάδα. Η συμβολή στην αξιοποίηση, ανάπτυξη, διαχείριση, συντήρηση και προστασία των φυσικών πόρων και του δομημένου περιβάλλοντος της Κρήτης και των λοιπών νησιωτικών περιοχών της χώρας.
Το ετήσιο λειτουργικό κόστος της εταιρείας καθώς και το κόστος πρώτης εγκατάστασης έχει προσδιοριστεί σε 3.600.000€.
Το σύνολο των μελετών του Διευρωπαϊκού Δικτύου Κρήτης και τμήμα των κατασκευών θα χρηματοδοτηθεί από δάνειο της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων. Το υπόλοιπο έργο θα χρηματοδοτηθεί από πόρους του ΕΣΠΑ και Εθνικούς πόρους.
[rethnea]