Ναυαγεί η BP στον Κόλπο του Μεξικού

Ζοφερό διαγράφεται το μέλλον της BP, με την οικολογική καταστροφή στον Κόλπο του Μεξικού να παίρνει τρομακτικές διαστάσεις. Ήταν η τέταρτη μεγαλύτερη εταιρεία στον κόσμο από πλευράς κεφαλαιοποίησης πριν από την έκρηξη της 20ής Απριλίου στον σταθμό γεώτρησης Deepwater Horizon.

Εξι εβδομάδες μετά την καταστροφή στον κόλπο του Μεξικού, η BP, έχει χάσει 74,4 δισ. δολάρια, ή το 40% της χρηματιστηριακής της αξίας, ενώ στην αγορά φουντώνουν οι φήμες που θέλουν τον πάλαι ποτέ πανίσχυρο βρετανικό όμιλο να γίνεται στόχος εξαγοράς από τους ανταγωνιστές του, για πρώτη φορά τις τελευταίες δεκαετίες. Μετά την αποτυχημένη προσπάθεια με την κωδική ονομασία «top kill», η BP έθεσε σε εφαρμογή ένα νέο ριψοκίνδυνο σχέδιο, με σκοπό να συγκεντρώσει το πετρέλαιο που διαρρέει, τοποθετώντας ένα θόλο ανάσχεσης πάνω από τη σύνδεση του φρέατος, με την ελπίδα να σταματήσει η διαρροή πριν από τον Αύγουστο.

Η χειρότερη οικολογική καταστροφή στην ιστορία των ΗΠΑ, δεν αφήνει πλέον κανένα περιθώριο, ούτε στην εταιρεία, ούτε στην αμερικανική κυβέρνηση. Η διαρροή πρέπει να σταματήσει με κάθε κόστος.

Και το κόστος είναι ανυπολόγιστο, όσο κι αν ορισμένοι αναλυτές υποστηρίζουν ότι η εταιρεία έχει πολύ βαθιές «τσέπες». Ήδη, οι μέτοχοι είδαν την τιμή της μετοχής της ΒΡ να «βυθίζεται» κατά 40% από τις 20 Απριλίου. Όσο για το κόστος από τον καθαρισμό, τις ζημιές, τα πρόστιμα και τις αποζημιώσεις, εκτιμάται ότι μέχρι στιγμής ανέρχεται σε 20 δισ. δολάρια, με προοπτική να ανέλθει σε δεκάδες δισ. δολ.

Πλήγμα
Και εάν το μέγεθος της καταστροφής στο οικοσύστημα του Κόλπου, και τις βιομηχανίες που βασίζονται σ΄ αυτό, είναι τόσο μεγάλο όσο πιστεύουν ορισμένοι, το συνολικό οικονομικό βάρος από αυτή την καταστροφή θα καταφέρει μόνιμο πλήγμα στην ΒΡ. Οι αναλυτές έχουν αναθεωρήσει πτωτικά τις εκτιμήσεις τους για τα κέρδη ανά μετοχή της ΒΡ φέτος και το 2011, κατά 4% την κάθε χρονιά.

Όμως, το μεγαλύτερο κόστος για την ΒΡ θα είναι να χάσει την ανεξαρτησία της. Και αυτό είναι πολύ πιθανό. Στο μεταξύ, χθες, η εταιρεία θα επιχειρούσε να καθησυχάσει τους επενδυτές για την ικανότητά της να καλύψει το κόστος της διαρροής, παρά την υποβάθμισή της από τους οίκους Moody΄s και Fitch.

Κεφαλαιοποίηση
Η ExxonMobil, η Shell και η PetroChina θα μπορούσαν να εξαγοράσουν την ΒΡ, καθώς η κεφαλαιοποίηση του βρετανικού ομίλου έχει μειωθεί σε περίπου 115 δισεκατομμύρια δολάρια.

Αλλά δεν θα γνώριζαν τι ακριβώς αγοράζουν, σε έναν κλάδο με μεγάλο νομοθετικό και πολιτικό ρίσκο. Το κόστος των δεκάδων δισεκατομμυρίων δολαρίων που θα κληθεί -όπως όλα δείχνουν- να καταβάλει η ΒΡ είναι φυσικό να κάνει τους τραπεζίτες επενδύσεων πολύ προσεκτικούς, και καθόλου βιαστικούς να συμβουλέψουν τους πελάτες τους να την αγοράσουν.

Η κατάσταση θυμίζει την εξαγορά της βρετανικής τράπεζας ΗΒΟS από την επίσης βρετανική τράπεζα Lloyds, πριν από δύο χρόνια. Η Lloyds πάντα εποφθαλμιούσε την HBOS, και όταν ξέσπασε η κρίση έσπευσε να την εξαγοράσει, για να βρεθεί τελικά εκτεθειμένη σε δάνεια και επενδύσεις υψηλού ρίσκου, ύψους πολλών δισ. εκατομμυρίων δολαρίων. Παρ’ όλα αυτά υπάρχει η εκτίμηση ότι η ΒΡ, με μειωμένη σημαντικά την κεφαλαιοποίησή της, αποτελεί για την Shell ευκαιρία ζωής. Ο ίδιος ο λόρδος Μπράουνι, πρώην διευθύνων σύμβουλος της ΒΡ, αποκάλυψε νωρίτερα φέτος στα απομνημονεύματά του, ότι προσπάθησε να την συγχωνεύσει με την Shell το 2004. Ένα τέτοιο deal μπορεί να είχε τότε νόημα, αλλά δεν έχει τώρα. Όσο ελκυστική κι αν είναι σήμερα η τιμή της ΒΡ, ο όμιλος δεν είναι απαραίτητος από πλευράς στρατηγικής για την Shell.

Όπως υποστηρίζουν τραπεζικά στελέχη, οι γιγάντιες συγχωνεύσεις πραγματοποιούνταν στο παρελθόν με σκοπό τη μείωση του κόστους και τη δημιουργία συνεργιών κλίμακας, αλλά σήμερα εξυπηρετούν την ανάπτυξη.

Imerisia