Η θαλασσόλυκος των 5 ηπείρων

Γυναίκα θαλασσόλυκος οργώνει τις θάλασσες όλου του κόσμου. Η 55χρονη καπετάνισσα Βάσω Κονιδάρη για περισσότερο από δύο δεκαετίες κυβερνάει πλοία-φορτηγά και γκαζάδικα- έχοντας υπό τις διαταγές της ανδρικά πληρώματα.

Η ίδια δεν επηρεάζεται από τους ψιθύρους που ενδεχομένως ακούσει από κάποιο νέο μέλος του πληρώματος που θα την αντικρίσει για πρώτη φορά.

«Στην αρχή, όταν δουν ότι γυναίκα κυβερνάει καράβι, είναι όλοι μαζεμένοι, υπάρχει μια δυσπιστία. “Μια γυναίκα θα μπορέσει να αντεπεξέλθει στη συγκεκριμένη δουλειά όσο ένας άνδρας;” Αναρωτιούνται, αλλά όταν δουν ότι μπορώ να τα καταφέρω, σταματάνε» τόνισε στην «Espresso της Κυριακής» η κ.Κονιδάρη και πρόσθεσε: «Ιδιαίτερα τα πρώτα χρόνια, η παρουσία μου στο τιμόνι του πλοίου έκανε μεγάλη εντύπωση, αφού κακά τα ψέματα, το επάγγελμα του καπετάνιου είναι ανδροκρατούμενο».

«Γεννήθηκα για να είμαι καπετάνισσα»

Η Βάσω Κονιδάρη είναι μία από τις τέσσερις γυναίκες πλοιάρχους Α΄ της Ελλάδας. Από το 1988 κυβερνάει γκαζάδικα και φορτηγά πλοία που μεταφέρουν από μεταλλεύματα και ξυλεία μέχρι σιτάρι και καλαμπόκι στα πέρατα της γης. Έχει ταξιδέψει στα λιμάνια όλου του κόσμου –της Ευρώπης, της Αμερικής, της Κίνας, της Ταϊλάνδης, της Ινδίας, της Ινδονησίας, της Σαουδικής Αραβίας – αλλά και της χώρας μας. «Γεννήθηκα για να κάνω αυτό το επάγγελμα. Δεν θα μπορούσα να κάνω τίποτε άλλο. Η θάλασσα μου δίνει ζωή, με γεμίζει, είναι φίλη μου κα εξομολογήτριά μου. Με αυτή μοιράζομαι τις χαρές μου, τις λύπες και τα προβλήματά μου» λέει η 55χρονη με φωνή που μαρτυράει την αστείρευτη αγάπη που τρέφει για τη δουλειά της.

Το τίμημα της αγάπης της για τη θάλασσα είναι ότι δεν κατάφερε να κάνει δική της οικογένεια λόγω των αυξημένων υποχρεώσεων και των πολλών και μεγάλων ταξιδιών που έκανε με καράβια. «Δεν μετανιώνω ούτε στιγμή γι’ αυτό. Οικογένειά μου είναι το πλήρωμα των καραβιών που διευθύνω» εξηγεί χωρίς να αφήνει περιθώριο αμφισβήτησης.

Η Βάσω Κονιδάρη γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Πάτρα, αλλά η καταγωγή της είναι από τον Πόρο Λευκάδας. Το 1984 τελείωσε το Ναυτικό Λύκειο στην Ιθάκη και τους θερινούς μήνες από το 1982 έως το 1984 μπαρκάριζε σε πλοία από Πάτρα και Ιταλία. Τότε, διαπίστωσε ότι δεν της άρεσαν τα επιβατικά πλοία και για πρώτη φορά ανέβηκε σε φορτηγό-ποντοπόρο πλοίο το 1988 ως δόκιμος: «Το καράβι είχε προορισμό το λιμάνι της Καρθαγένης στην Ισπανία. Δεν μπορούσα να το πιστέψω, πέταγα από τη χαρά μου. Αυτό που αισθανόμουν εκείνη τη στιγμή δεν μπορώ να το περιγράψω. Έκανα σαν παιδί που πήρε το πιο μεγάλο δώρο. Ήταν τέλεια εμπειρία και φυσικά από τότε αποφάσισα ότι αυτό θέλω να κάνω στη ζωή μου, όποιο κι αν είναι το κόστος».

Το ναυτικό φυλλάδιο

Η πολυταξιδεμένη καπετάνισσα μίλησε για τα πολύμηνα ταξίδια που έκανε σε μακρινές χώρες: «Έφτασα μέχρι την άκρη του κόσμου με ποντοπόρα πλοία και πολλές φορές τα ταξίδια διαρκούσαν ακόμα και δεκαοκτώ μήνες. Είναι πολύς καιρός για να βρίσκεσαι μέσα στη θάλασσα, μακριά από τους γονείς σου, τον αδερφό ου, τους συγγενείς σου. Ποτέ όμως δεν ένιωσα στενοχώρια. Ίσως νοσταλγία, η οποία όμως ερχόταν και έφευγε αμέσως, αφού η αγάπη για τη θάλασσα υπερέχει όλων των άλλων. Έχω δει τη θάλασσα σε όλες τις φάσεις της, τις ιδιομορφίες της, τον θυμό της, τη νηνεμία της, την ομορφιά της» καταλήγει.

Η κ.Κονιδάρη έχει έναν αδερφό. Δεν ακολούθησε τα βήματά της, ωστόσο διάλεξε το επάγγελμα του στρατιωτικού, που ούτε αυτό έχει σταθερή βάση. Η δυναμική καπετάνισσα μοιράστηκε μαζί μας τη στιγμή που ανακοίνωσε στους γονείς της το επάγγελμα που ήθελε να ακολουθήσει: «Ήμουν 17 ετών, όταν είπα στον πατέρα μου ότι θέλω να γίνω ναυτικός. Εκείνος σάστισε για λίγο, αλλά δεν έφερε καμία αντίρρηση. Μάλιστα, μου υπέγραψε το χαρτί για να βγάλω ναυτικό φυλλάδιο, αφού ήμουν ανήλικη. Από την άλλη πλευρά, η μητέρα μου στενοχωρήθηκε. Είναι αλλιώς οι μανάδες. Ειδικά εκείνα τα χρόνια ήθελαν να δουν τις κόρες τους αλλιώς. Προσπάθησε να με μεταπείσει, αλλά δεν το κατάφερε. Όταν είδε ότι δεν μπορούσε να μου αλλάξει γνώμη με τίποτε, εγκατέλειψε την προσπάθεια και μου ευχήθηκε να μου πάνε όλα καλά».

Αυτή τη στιγμή, η 55χρονη ταξιδεύει με το πλοίο «ΕΛΕΝΗ Κ2» ελληνικής εταιρείας, που έχει πλήρωμα δέκα άνδρες. Τελευταία ταξίδια της ήταν στο Μπρίντιζι της Ιταλίας και στην Κύπρο.

[espressonews.gr]