Γυμνάσιο Νέας Κυδωνίας «Η Οδύσσεια του Ομήρου : Ο μύθος, η ιστορία, η ποίηση, η μνήμη και η σοφία»
Στο πλαίσιο του 15ου Φεστιβάλ Μαθητικής Δημιουργίας που διοργανώνουν ο ο Δήμος Χανίων, η ΚΕΔΗΧ, η Διεύθυνση Β/Μιας Εκπαίδευσης, ο Σύνδεσμος Φιλολόγων Νομού Χανίων και το ΔΗΠΕΘΕ Κρήτης, την Κυριακή 2 Μαΐου 2010 ώρα 20.00, στο Θέατρο “Δημήτρης Βλησίδης”, το Γυμνάσιο Νέας Κυδωνίας θα παρουσιάσει το έργο «Η Οδύσσεια του Ομήρου : ο μύθος, η ιστορία, η ποίηση, η μνήμη και η σοφία»
Ταξιδεύοντας στον επίπεδο κόσμο, όπως τον είχε φανταστεί ο Όμηρος, εστιάζουμε την προσοχή μας στο κέντρο του, την Ελλάδα και παρακολουθούμε την ανάπτυξη του Μυκηναϊκού πολιτισμού και τη νικηφόρα εκστρατεία των Μυκηναίων εναντίον της Τροίας. Τα κατορθώματα των μεγάλων ηρώων θα γίνουν τραγούδι και θα μεταδίδονται με την προφορική παράδοση από γενιά σε γενιά, ακόμη και μετά την καταστροφή των μυκηναϊκών κέντρων από την Κάθοδο των Δωριέων, που σημαίνει και το τελειωτικό τους κτύπημα. Τα ελληνικά φύλα αναγκάζονται να μεταναστεύσουν κυρίως στην ανατολική Μεσόγειο, όμως στις νέες τους πατρίδες οι άποικοι θα μεταφέρουν και την πολιτιστική τους κληρονομιά. Οι αοιδοί τραγουδούν με νοσταλγία και περηφάνια τα κατορθώματα των μεγάλων παλιών ηρώων του ελλαδικού χώρου, συνδέοντάς τα μάλιστα και με το θέμα του γυρισμού του ξενιτεμένου. Σταδιακά οι αοιδοί φεύγουν απ’ το προσκήνιο και εμφανίζονται οι ραψωδοί με κυριότερο τον Όμηρο, ο οποίος εγκαινιάζει το είδος τους και οδηγεί στη δημιουργία των ομηρικών επών, των τελειότερων ποιητικών δημιουργημάτων της παγκόσμιας λογοτεχνίας. Η Οδύσσεια αποτυπώνει στο μύθο της τα χαρακτηριστικά στοιχεία του ελληνικού πνεύματος: την αγωνιστική διάθεση, την κατάφαση της ζωής, τη λατρεία της ομορφιάς και της φύσης. Επικεντρώνει επιπλέον το ενδιαφέρον της στο πρόβλημα άνθρωπος, όχι σα φυσική ύπαρξη ούτε σαν άτομο με τις ιδιοτυπίες του, ούτε καν σα μέλος μιας ορισμένης εθνότητας, αλλά σαν ιδανικό που προβάλλει κανόνες ζωής με καθολικό κύρος. Ο κύριος ήρωας της Οδύσσειας, ο Οδυσσέας, γίνεται το σύμβολο της αγωνιστικότητας του ανθρώπου που μετά από αλλεπάλληλες δοκιμασίες επιτυγχάνει το στόχο του, από τον οποίο δεν παρεκκλίνει, παρά τις αντιξοότητες, τα εμπόδια και τους πειρασμούς και αποτελεί πηγή έμπνευσης για σύγχρονους ποιητές («Στον Οδυσσέα», Στάθης Καραβίας). Σε άλλα ποιήματα, η αγάπη της πατρίδας και ο πόθος του νόστου παρουσιάζεται σα μια συνειδητή επιλογή μιας φτωχικής και ήρεμης ζωής ενός ώριμου πλέον και κατασταλαγμένου ανθρώπου, ο οποίος γνώρισε πλούτη και μεγαλεία («Νοσταλγία της πατρίδας», Joachim Bellay). Στην καβαφική Ιθάκη ο προορισμός, ο στόχος που θέτει ο άνθρωπος και προς τον οποίο προσανατολίζει το ταξίδι της ζωής του, μπαίνει σε δεύτερη μοίρα και εξαίρεται ο μακροχρόνιος δρόμος του ταξιδιού, δρόμος αναζήτησης και εμπειρίας ( «Ιθάκη», Κ. Καβάφης). Τα ομηρικά μηνύματα για το σεβασμό της φύσης μπορεί να γίνουν για το σύγχρονο άνθρωπο παράδειγμα μιας βιώσιμης διαχείρισής της, επειδή ο κόσμος μας είτε επίπεδος είτε σφαιρικός χρειάζεται πάντα την ίδια προστασία και φροντίδα για να ζήσει ο άνθρωπος ευτυχισμένος. Από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα η επίδραση του Ομήρου στηρίζεται στο γεγονός ότι η ποίησή του υπερβαίνει το πρόσκαιρο. Γι’ αυτό ολόκληρος ο ελληνικός πνευματικός κόσμος διαπλάθεται κάτω από την επίδραση του μεγάλου Ομήρου και τα έπη του γίνονται μια από τις μεγαλύτερες δυνάμεις που γονιμοποιούν την ευρωπαϊκή σκέψη και τέχνη. Την αξία του ποιητή αναγνωρίζει ολόκληρος ο κόσμος από πολύ νωρίς: Η αποθέωση του Ομήρου (Δραματοποίηση ανάγλυφου) στην οποία ο ποιητής παρουσιάζεται να στεφανώνεται από την Οικουμένη και το Χρόνο είναι αποκαλυπτική του σεβασμού τον οποίο του απέδιδε η αρχαιότητα. Επίσης το γεγονός ότι ο Μύθος , η Ιστορία, η Ποίηση, η Μνήμη και η Σοφία που είναι σπουδαίες προσωποποιήσεις, προσέρχονται για να θυσιάσουν προς τιμή του αποδεικνύει την καθολική αναγνώριση του Ομήρου. « Όμηρε, θείε, των καιρών χαρά και δόξα…», αναφωνεί στο ποίημα «Ραψωδία» ο Κ. Παλαμάς.
ΤΜΗΜΑ Α1:
α/α Επώνυμο Όνομα Πατέρα
1 ΑΝΔΡΟΥΛΑΚΗ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ
2 ΑΝΔΡΟΥΛΑΚΗΣ ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ
3 ΑΞΗΣ ΠΑΥΛΟΣ
4 ΑΡΧΟΝΤΑΚΗ ΜΑΡΙΑ
5 ΑΣΗΜΙΝΑΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ
6 ΒΑΪΛΑΚΑΚΗ ΑΓΓΕΛΙΚΗ
7 ΒΑΣΙΛΕΒ ΝΤΟΜΠΡΙ
8 ΒΕΡΒΕΡΗ ΑΝΤΩΝΙΑ
9 ΒΡΟΥΒΑΚΗ ΓΕΩΡΓΙΑ
10 ΓΕΟΡΓΙΕΦ ΓΕΟΡΓΙ
11 ΓΕΩΡΓΙΛΑΔΑΚΗ ΕΥΤΕΡΠΗ
12 ΓΙΑΚΟΥΜΑΚΗ ΕΜΜΑΝΟΥΕΛΛΑ
13 ΓΙΑΚΟΥΜΑΚΗΣ ΣΤΥΛΙΑΝΟΣ
14 ΓΙΑΝΝΕΝΑΚΗ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ
15 ΔΑΡΑΚΗ ΑΓΓΕΛΙΚΗ
16 ΔΑΣΚΑΛΑΚΗΣ ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΣ
17 ΔΕΛΗΜΠΑΣΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ
18 ΔΕΤΟΡΑΚΗ ΔΑΝΑΗ
19 ΔΡΑΚΑΚΗ ΙΩΑΝΝΑ
20 ΚΑΜΠΟΥΡΑΚΗ ΝΙΚΗ
21 ΚΑΡΟΦΥΛΑΚΗΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ
22 ΚΑΣΤΡΙΝΑΚΗ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ
23 ΚΟΚΚΙΝΑΚΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ ΜΗΝΑΣ
24 ΚΟΚΚΙΝΑΚΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ ΜΙΧΑΗΛ
ΤΜΗΜΑ Α4:
Όνομα
α/α Επώνυμο Όνομα Πατέρα
1 ΞΗΡΟΥΧΑΚΗΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ
2 ΞΥΛΟΥΡΗ ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ
3 ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΣ
4 ΟΥΓΓΟΥΡ ΑΛΕΞΑΝΤΕΡ-ΝΤΕΝΗΣ
5 ΠΑΝΑΓΟΥ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ
6 ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ ΜΙΧΑΗΛ
7 ΠΑΡΔΑΛΑΚΗΣ ΡΑΦΑΗΛ
8 ΠΑΤΕΡΑΚΗΣ ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΣ
9 ΠΕΤΡΑΚΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ
10 ΣΑΡΖΕΤΑΚΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ
11 ΣΗΦΟΣΤΡΑΤΟΥΔΑΚΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ
12 ΣΚΑΡΑΚΗΣ ΑΓΓΕΛΟΣ
13 ΣΠΑΝΤΙΔΑΚΗ ΓΕΩΡΓΙΑ
14 ΣΤΕΦΑΝΟΥΔΑΚΗ ΠΕΡΣΕΦΟΝΗ
15 ΣΦΗΝΑΡΟΛΑΚΗ ΕΥΤΥΧΙΑ
16 ΤΑΚΤΙΚΑΚΗΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ
17 ΤΖΑΜΙΛ ΜΑΧΑ
18 ΤΡΙΜΙΝΤΖΙΟΣ ΣΩΤΗΡΗΣ
19 ΤΡΟΥΛΑΚΗΣ ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ
20 ΤΣΙΒΟΥΡΑΚΗΣ ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ
21 ΤΣΙΒΟΥΡΑΚΗΣ ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΣΤΥΛΙΑΝΟΣ
22 ΤΣΙΓΚΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ
23 ΦΙΛΙΠΠΙΔΗΣ ΣΤΑΥΡΟΣ
24 ΦΙΩΤΟΔΗΜΗΤΡΑΚΗ ΖΩΗ
25 ΦΡΑΓΚΟΝΙΚΟΛΑΚΗ ΑΡΓΥΡΩ
26 ΨΑΡΟΜΗΛΙΓΚΟΣ ΣΤΕΦΑΝΟΣ
Φουντοτλάκη Ελένη Γ4
ΥΠΕΥΘΥΝΟΙ ΚΑΘΗΓΗΤΕΣ:
1 Δασκαλάκη Βενετία
2 Τζωρτζάκης Μιχάλης
3 Χριστινάκη Σαπφώ