Τα «τρύπια» τελωνεία, τα «πειρατικά» βυτιοφόρα, και το μεγάλο «λαθρεμπόριο» εξαγγελιών …

Εικονικές εξαγωγές καυσίμων σε γειτονικές χώρες που τελικά καταλήγουν στην εγχώρια αγορά, λαθραία μεταφορά και εμπορία με «πειρατικά» βυτιοφόρα, πρατηριούχοι που συλλαμβάνονται να «πειράζουν» τις αντλίες με ηλεκτρονικά μηχανάκια, αλλά δεν τους αφαιρείται η άδεια.

Τα λόγια ανήκουν στους ίδιους τους ανθρώπους του χώρου των καυσίμων, που καταγγέλλουν ότι το λαθρεμπόριο καυσίμων έχει φουντώσει, πως ελεγκτικός μηχανισμός δεν υπάρχει, υπενθυμίζοντας ότι η πάταξή του ήταν μια από τις εξαγγελίες και αυτής της κυβέρνησης, όπως και τόσων άλλων…

Τα «τρύπια» τελωνεία…

Η εξάρθρωση των κυκλωμάτων εικονικών εξαγωγών, πάει «πακέτο» με την εξυγίανση λειτουργίας των τελωνείων, από όπου ξεκινάει μια δεύτερη μεγάλη «πληγή» λαθρεμπορίας. Αλλά ενώ είναι νομοθετημένη από… το 2001, η ηλεκτρονική διαδικασία τελωνειακών συναλλαγών, όπως ισχύει στις χώρες της Ε.Ε, φυσικά δεν εφαρμόζεται. Επιπλέον θεωρείται επιβεβλημένος ο εκσυγχρονισμός των χρονοβόρων και δαπανηρών τελωνειακών διαδικασιών, ώστε να απελευθερωθούν οι απασχολούμενοι, σήμερα, στις εγκαταστάσεις τελωνειακοί υπάλληλοι ώστε να ασχοληθούν με το έργο του ελέγχου και της πάταξης της λαθρεμπορίας.

Αναχρονισμός

Σύμφωνα με το φορέα του κλάδου, το σύνδεσμο εταιρειών εμπορίας πετρελαιοειδών, η Ελλάδα είναι η μόνη χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης η οποία ακολουθεί ακόμη γραφειοκρατικές τελωνειακές διαδικασίες που εμποδίζουν την ομαλή λειτουργία της αγοράς καυσίμων.

Στα περισσότερα κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης καταβάλλεται μετά από 30 μέρες, όταν στην Ελλάδα προκαταβάλλεται και επιπλέον οι εταιρείες για να προκαταβάλουν τον ειδικό φόρο, χρεώνονται με χαρτόσημα, ΔΕΤΕ και άλλα πολλά έξοδα.

Διότι η ισχύουσα διαδικασία συνεπάγεται την…παρουσία τελωνειακών εντός των εγκαταστάσεων για σφράγιση και αποσφράγιση των δεξαμενών και της πύλης. Αυτή η διαδικασία έχει ως συνέπεια οι εγκαταστάσεις αποθήκευσης και διακίνησης να λειτουργούν ουσιαστικά μέσα στο περιορισμένο ωράριο εργασίας των δημοσίων υπαλλήλων (τελωνειακών) αποστερώντας έτσι τις εταιρείες από την ευελιξία για τις ώρες λειτουργίας και διακίνησης των καυσίμων.

«Πειρατικά» βυτιοφόρα

Όσον αφορά τα «αδήλωτα» ή «πειρατικά» φορτία καυσίμων που διακινούνται με βυτιοφόρα χωρίς κανείς να γνωρίζει τι μεταφέρουν και με ποιό προορισμό, οι λύσεις, σύμφωνα με το σύνδεσμο, είναι εύκολες και αποτελεσματικές, αρκεί να υπάρχει η βούληση . Προτείνεται συγκεκριμένα η σήμανση όλων των βυτιοφόρων Ι.Χ. και Δ.Χ. και ο έλεγχος καθ’ οδόν του νόμιμου της διακίνησης. Ειδικότερα, κάθε Ι.Χ. βυτιοφόρο να φέρει εμφανώς το εμπορικό σήμα της εταιρείας εμπορίας στον οποίο ανήκει. Σε περίπτωση που η μεταφορά των καυσίμων εκτελείται από βυτιοφόρο δημόσιας χρήσης, το βυτιοφόρο αυτό επίσης να φέρει εμφανώς το εμπορικό σήμα της εταιρείας εμπορίας που χρησιμοποιεί το Δ.Χ. βυτιοφόρο. Καθώς επίσης όλα τα Ι.Χ. και Δ.Χ. βυτιοφόρα οχήματα να είναι εφοδιασμένα με σύστημα εντοπισμού θέσης (GPS).

«Κλοπή» στην αντλία

Τέλος, για την «κλοπή» από τις αντλίες, τη νοθεία των προϊόντων ή άλλες παρανομίες που μπορούν σήμερα, σχεδόν ανεμπόδιστα, να κάνουν κάποιοι από τους πρατηριούχους, προτείνονται συγκεκριμένα μέτρα άμεσης εφαρμογής.

Τέτοια είναι η άμεση εφαρμογή συστήματος ελέγχου εκροών στα πρατήρια. Δηλαδή άμεση έκδοση της σχετικής υπουργικής απόφασης για σύνδεση των φορολογικών μηχανισμών στα πρατήρια με τις ηλεκτρονικές αντλίες, ώστε να καταγράφονται αυτόματα όλες οι πωλήσεις για διασταύρωση με το σύνολο των αγορών.

Δεύτερον, ο έλεγχος τιμολογίων αγορών σε πρατήρια από ΚΕΔΑΚ και ΣΔΟΕ και εφαρμογή του νόμου στις περιπτώσεις παραεμπορίου και πειρατείας. Να πραγματοποιείται δειγματοληπτικός αλλά διαρκής έλεγχος στα πρατήρια για το αν προμηθεύονται καύσιμα από την εταιρεία στην οποία «ανήκουν» ή από άλλες πηγές. Το παραεμπόριο καυσίμων (νοθεία, πειρατεία κ.τλ.) είναι άμεσα συνδεδεμένο με το λαθρεμπόριο, υποστηρίζει ο Σύνδεσμος.

Τρίτον, αφαίρεση άδειας λειτουργίας από τα πρατήρια που διαπιστώνεται «παρέμβαση» (π.χ. με ηλεκτρονικούς μηχανισμούς) στη λειτουργία των αντλιών.

Και τέταρτον, έλεγχος καθ’ οδόν, των μικρών βυτιοφόρων που διαθέτουν τα πρατήρια για τη μεταφορά πετρελαίου θέρμανσης, καθώς υπάρχουν περιπτώσεις όπου τα μικρά αυτά οχήματα χρησιμοποιούνται για διακίνηση παράνομων προϊόντων.

[reporter.gr]