Χανιώτης «έκλεψε» τις κρουαζιέρες απο το Ηράκλειο
Άλλαξαν… πλεύση όχι ένα, ούτε δύο αλλά 56 κρουαζιερόπλοια της Royal Carribean, τα οποία το 2011 θα ελλιμενίζονται στο λιμάνι της Σούδας και όχι στο λιμάνι του Ηρακλείου!
Σύμφωνα με πληροφόρηση της «Τ», υπεύθυνος για την αλλαγή ρότας είναι ένας… καπετάνιος, χανιώτικης καταγωγής, ο οποίος εργάζεται στην εν λόγω πολυεθνική εταιρία.
Το γεγονός ότι από το 2011 τα πλοία αυτά δεν θα δένουν στο Ηράκλειο επιβεβαιώνει στην «Τ» ο διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου Γιάννης Μπρας, ο οποίος επισημαίνει ότι ο ΟΛΗ έχει ήδη προβεί σε ενέργειες προκειμένου να… ξαναφέρει πίσω στο Ηράκλειο τα κρουαζιερόπλοια της συγκεκριμένης εταιρίας, από το 2012 όμως και μετά…
Η διοίκηση του Λιμενικού Ταμείου Χανίων φέρεται να έχει ήδη «κλειδώσει» την άφιξη των συγκεκριμένων κρουαζιερόπλοιων το επόμενο έτος, τα οποία έως πρόσφατα «έδεναν» στο λιμάνι του Ηρακλείου. Εξαιτίας, μάλιστα, αυτής της εξέλιξης τίθεται εκ νέου το ζήτημα επέκτασης της προβλήτας «Αδρίας» στη Σούδα, καθώς το βύθισμα των σκαφών αυτών είναι μεγάλο.
Την ίδια στιγμή η «απώλεια» των κρουαζιερόπλοιων αντιμετωπίζεται με… ψυχραιμία από τη διοίκηση του ΟΛΗ. Τι, όμως, οδήγησε σε αυτήν την «απώλεια»; Σύμφωνα με τον κ. Μπρα, το γεγονός ότι ο ΟΛΗ υποχρεούται να επιβάλει τέλη ελλιμενισμού, τέλη που αφορούν στη διαχείριση των αποβλήτων και στην παροχή νερού π.χ., ενώ το Λιμενικό Ταμείο δεν χρεώνει αντίστοιχα τέλη, βρίσκεται πίσω από αυτήν την ανατροπή. «Μιλάμε για αθέμιτο ανταγωνισμό» επισημαίνει, συμπληρώνοντας ότι θα πρέπει να μπει μια τάξη σε αυτήν την ανομία.
Αναφορικά με τη Royal Carribean, όπως σημειώνει στην «Τ», έχει ήδη προγραμματιστεί ραντεβού πριν το τέλος του 2010 με το διευθυντή προγραμματισμού της εταιρίας στο Μαϊάμι, σε μια προσπάθεια να «αναδειχθούν τα συγκριτικά πλεονεκτήματα του Ηρακλείου και να κατοχυρωθεί η άφιξη των κρουαζιερόπλοιων για το 2012». «Εκτός από τη συνεννόηση με το διευθυντή προγραμματισμού της εταιρίας, επενδύουμε πολλά στην έκθεση που θα γίνει στο Μαϊάμι το Μάρτιο του 2011» συμπληρώνει. Σημειώνεται ότι στο Μαϊάμι έχουν την έδρα τους οι πολυεθνικές των κρουαζιερόπλοιων.
«Δεν είναι ευχολόγια»
Από την άλλη πλευρά, στο Λιμενικό Ταμείο στα Χανιά ανοίγουν… σαμπάνιες. Όπως φέρεται να έχουν δηλώσει στελέχη του Λιμενικού Ταμείου, αρχής γενομένης από τις 2 Απριλίου του 2011 και μέχρι και τον Οκτώβριο της ίδιας χρονιάς έχουν προγραμματιστεί 56 αφίξεις κρουαζιερόπλοιων μιας εταιρίας, της Royal Carribean, αλλά και μικρότερος αριθμός πλοίων άλλων εταιριών. Από αυτά το 80% αφορά σε κρουαζιερόπλοια 3.000 επιβατών και 1.200 εργαζομένων. Όπως διευκρινίζουν εμφατικά, αυτήν τη φορά, δεν πρόκειται για φήμες ούτε για ευχολόγια, καθώς στην ατζέντα τους έχουν συγκεκριμένα πλάνα και ημερομηνίες και ώρες, όνομα κρουαζιερόπλοιου και αριθμό επιβατών. Πρόκειται δηλαδή για μια κατοχυρωμένη υπόθεση…
Η χανιώτικη πλευρά υποστηρίζει ότι αύξηση του αριθμού των επισκέψεων των κρουαζιερόπλοιων στα Χανιά οφείλεται σε έναν συνδυασμό παραγόντων. Ένας βασικός λόγος, σύμφωνα με τα στελέχη αυτά, είναι η φυσική θέση της Σούδας. «Αρέσει, είναι πιο εύκολο ως λιμάνι σε σύγκριση με το Ηράκλειο. Ρόλο παίζει και η άρση του καμποτάζ, τα φτηνότερα λιμενικά τέλη. Οι πληροφορίες μας επίσης είναι ότι οι άνθρωποι της Royal Carribean έχουν τη Σούδα στο πίσω μέρος του κεφαλιού τους όχι μόνο ως λιμάνι προορισμού, αλλά και ως σταθμού αναχώρησης των πλοίων, όταν το επιτρέψουν οι υποδομές μας. Έχει ένα φυσικό πλεονέκτημα σε σύγκριση με άλλα λιμάνια, την εύκολη πρόσβαση με το αεροδρόμιο, κάτι που δεν θα έχει το λιμάνι του Ηρακλείου σε λίγα χρόνια με τη μεταφορά του στο Καστέλι. Για να φτάσουν στο σημείο να μας πουν “θα φέρουμε φέτος 56 κρουαζιερόπλοια” σημαίνει ότι έχουν κάνει έρευνα αγοράς, έχουν διερευνήσει την κατάσταση» φέρεται να δηλώνουν στελέχη του Λιμενικού Ταμείου.
Και ενώ το Ηράκλειο αρχίζει να μετρά την απώλεια 56 κρουαζιερόπλοιων, στα Χανιά σκέφτονται την επέκταση του λιμανιού, καθώς, αν και πρόσφατα ολοκληρώθηκε η επέκταση της προβλήτας «Αδρίας» και πάλι δεν επαρκεί για τη φιλοξενία μεγάλων κρουαζιερόπλοιων: Για την ώρα τα κρουαζιερόπλοια θα δένουν στο εμπορικό λιμάνι, το οποίο, ομολογουμένως, βρίσκεται σε καλή κατάσταση. Από το Λιμενικό Ταμείο έχουν εγκρίνει τον εξωραϊσμό της περιοχής και έχουν προαναγγείλει την τοποθέτηση των κατάλληλων προσκρουστήρων για την υποδοχή τους. Όπως δηλώνουν με αισιοδοξία οι Χανιώτες, στοίχημα για αυτούς δεν είναι να έχουν 56 κρουαζιερόπλοια το 2011 και 59 το 2012, αλλά 100 και πάνω την επόμενη χρονιά!