Ψάχνουν ιδιώτες για δρόμους – αεροδρόμια
Την τρίτη γενιά αυτοχρηματοδοτούμενων έργων, συνολικού ύψους 3,8 δισ. ευρώ, τα οποία θα δημοπρατηθούν σταδιακά ώς τα τέλη του 2011, παρουσίασε χθες η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών στο συνέδριο των Ευρωπαίων κατασκευαστών που πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα.
Αφορά κυρίως το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλλι Ηρακλείου, που αναμένεται να δημοπρατηθεί στα τέλη του χρόνου, μαζί με τους νέους αυτοκινητόδρομους, μήκους 24 χλμ., που θα εξασφαλίσουν την πρόσβαση στις νέες εγκαταστάσεις. Σημείο-κλειδί αποτελεί η συμμετοχή του Δημοσίου στον φορέα διαχείρισης, που προβλέπεται να φθάνει το 55%.
Επιβεβαιώθηκε και επίσημα το «ψαλίδισμα» των αυτοκινητόδρομων στην Αττική. Το μήκος τους θα περιοριστεί στα 35 χλμ. και ο προϋπολογισμός τους στο ένα δισ. ευρώ. Προβλέπονται δύο κλάδοι, από τους οποίους ο ένας θα αποτελεί επέκταση της περιφερειακής Υμηττού ώς τη λεωφόρο Βουλιαγμένης και ο άλλος θα ξεκινά από την πλατεία Κύπρου, τα όρια των Δήμων Ηλιούπολης, Αργυρούπολης και Ελληνικού, φθάνοντας ώς το Κορωπί και την Αττική οδό. Δεν αποκλείεται να γίνει χωριστή δημοπράτηση σε κάθε τμήμα.
Προτεραιότητα δίνεται στον νέο αυτοκινητόδρομο Ελευσίνα – Θήβα που θα απαλλάξει τη λεωφόρο Κηφισού από τα οχήματα, κυρίως τα φορτηγά, που χρησιμοποιούν το «Ποτάμι» για διαμπερείς μετακινήσεις στον άξονα Βορρά-Νότου. Τα νέα, μικρότερα προγράμματα αφορούν τη ζεύξη της Λευκάδας με την Αιτωλοκαρνανία, αλλά και τη σύνδεση του Περάματος με τη Σαλαμίνα, η οποία όμως βρίσκεται σε προκαταρκτικό στάδιο.
Και αφαλάτωση
Ο Δημήτρης Ρέππας, στον χαιρετισμό του, ανέφερε επίσης ότι με τη συμμετοχή ιδιωτικών κεφαλαίων θα προωθηθούν τα έργα εκσυγχρονισμού στα περίπου 50 περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας και οι μονάδες αφαλάτωσης που θα υδροδοτήσουν νησιά που αντιμετωπίζουν πρόβλημα ύδρευσης. Τόσο ο υπουργός Υποδομών όσο και ο γενικός γραμματέας Μεγάλων Εργων Σ. Λαμπρόπουλος μίλησαν για πειθαρχημένη τήρηση των υποχρεώσεων από το Δημόσιο και τους επενδυτές, αλλά και για «κατανομή των κινδύνων» που προκύπτουν στη φάση της κατασκευής και δεν είναι δυνατόν να προβλεφθούν στις συμβάσεις.
Μάλιστα, η αναφορά του Δ. Ρέππα παραπέμπει σε αλλαγές στις συμβάσεις των αυτοκινητόδρομων, όπου παρουσιάζονται μεγάλα προβλήματα (αρχαιολογικά, απαλλοτριώσεις κ.λπ.) αλλά και αλλαγές στα έργα (τμήμα Καϊάφα, περιοχές αρκούδας στον Ε-65, κ.λπ.) που επηρεάζουν το κόστος. Δεν είναι τυχαία η αναφορά του Τ. Κουβαράκη, στελέχους της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων, που τόνισε ότι στο μέλλον θα χρηματοδοτηθούν μόνον έργα που διαθέτουν ολοκληρωμένες μελέτες.