Ρεπερτόριο του θεάτρου Κυδωνία για τη νέα θεατρική χρονιά 2010-2011

Η Εταιρεία Θεάτρου ΜΝΗΜΗ ανακοινώνει στους φίλους του θεάτρου αλλά και στον δημοσιογραφικό κόσμο το ρεπερτόριο του θεάτρου Κυδωνία για τη νέα θεατρική χρονιά 2010-2011, η οποία συμπίπτει με τη δεκάχρονη λειτουργία του θεάτρου στα Χανιά.

Περί τα τέλη Νοεμβρίου 2010 θα παρουσιάσει το θεατρικό έργο του Αριστείδη Αντονά, «Τα κτίσματα». Το έργο παρουσιάζεται για πρώτη φορά στη σκηνή. Η σκηνοθεσία και η αισθητική της παράστασης είναι του Μιχάλη Βιρβιδάκη. Συμμετέχουν οι ηθοποιοί Αντώνης Παλιεράκης, Γιώργος Γραμματικάκης και Μιχάλης Βιρβιδάκης. Η παράσταση θα συνοδεύεται από βιβλίο των εκδόσεων Άγρα με το κείμενο της παράστασης, τη διανομή καθώς και προλογικό σημείωμα του αναπληρωτή καθηγητή του Τμήματος Πολιτικών Επιστημών του ΑΠΘ Γιάννη Σταυρακάκη.

ΤΟ ΕΡΓΟ: Μέσα από το παράθυρό τους, δύο αδέλφια, ο Αργύρης και ο Πορφύρης,  παρατηρούν στην πλαγιά του απέναντι λόφου την ακίνητη περιουσία τους: πενήντα παλιά, εγκαταλελειμμένα, ετοιμόρροπα κτίσματα. Τον τελευταίο καιρό προσπαθούν εναγωνίως να ξεδιαλύνουν ένα ακατανόητο αίνιγμα: ένας παράξενος άνθρωπος νοικιάζει κάθε χρόνο ένα από τα σπίτια τους υπό την προϋπόθεση να του επιτραπεί, μέχρι τη λήξη του συμβολαίου, να το κατεδαφίσει! Τα δύο αδέρφια που, σε καιρούς δύσκολους, είχαν αποδεχτεί χωρίς πολλή σκέψη την πρόταση του ενοικιαστή, προσπαθούν τώρα να εξιχνιάσουν τα κρυφά κίνητρα του ξένου, που, όπως πιστεύουν, συνεχίζει να πλουτίζει μυστηριωδώς εις βάρος τους. Ποιο, που να πάρει η οργή, μπορεί να είναι το οικονομικό όφελος μιας τέτοιας συναλλαγής;  Βασανίζουν το μυαλό τους με τις πιο απίθανες υποθέσεις, επεξεργάζονται τα πιο κωμικοτραγικά σενάρια,  προβαίνουν στις πιο ιλαρές ενέργειες, όμως, επί ματαίω…

Ο Αριστείδης Αντονάς με έναν μοντέρνο, γρήγορο και σπινθηροβόλο θεατρικό διάλογο θέτει ευθέως μέσα από την γραφή του ένα ξεχασμένο αλλά θεμελιώδες ερώτημα, που αυτές τις μέρες μάλιστα καθίσταται και εξαιρετικά επίκαιρο στην χώρα μας: κάθε αξία έχει άραγε ένα υλικό αντίτιμο ή μπορεί κάποτε να ορίζεται και διαφορετικά;

Ο ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ: Ο Αριστείδης Αντονάς κατάγεται από τα Χανιά της Κρήτης και είναι αρχιτέκτων, διδάκτωρ φιλοσοφίας του πανεπιστημίου του Παρισιού και συγγραφέας. Τα λογοτεχνικά κείμενά του έχουν χαρακτηριστεί ως φιλοσοφικά μυθιστορήματα σε σμίκρυνση, αφηγήματα τρόμου, περιπετειώδεις ιστορήσεις, αποκρυφιστικές αλληγορίες, ηθικές παραβολές. Από τις εκδόσεις ΑΓΡΑ κυκλοφορούν ήδη 4 λογοτεχνικά βιβλία του, Ο Φλογοκρύπτης, Ο χειριστής, Οι Αριθμοί, Η τραγουδίστρια και η πολυθρόνα. Θεατρικά του έργα έχουν ανέβη μέχρι σήμερα στη Γαλλία και τη Γερμανία από την ομάδα Eclats d’ Etats. Το λιβρέτο του “Η οργή του Καμβύση” παρουσιάστηκε στο Vineyard Theatre του Manhattan από το χοροθέατρο Kipos των Yaga & Tai.

Ως αρχιτέκτονας έχει εργαστεί για τη συγκρότηση του νεοσύστατου τμήματος Αρχιτεκτόνων του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, όπου διδάσκει, ενώ  διατηρεί επίσης το μεταπτυχιακό σεμινάριό του στο ειδικό πρόγραμμα του Τμήματος Αρχιτεκτόνων στο Εθνικό Μετσόβιο  Πολυτεχνείο. Από το 2006 δημοσιεύει στο διαδίκτυο δοκίμια και αρχιτεκτονικά σχέδιά του. Δημιούργησε από κοινού με άλλους συνεργάτες του το πλαστό πληθυντικό πρόσωπο “Γρηγόριος Φαρμάκης” και την αρχιτεκτονική – θεατρική ομάδα “Κτιστό Συμβάν”, οργανώνοντας εργαστήρια και παρουσιάζοντας υβριδικές εγκαταστάσεις (μεταξύ αρχιτεκτονικής – δοκιμίου και εικαστικής δράσης) σε διοργανώσεις αρχιτεκτονικής, τέχνης ή σε επιστημονικά συνέδρια.

Το Μάρτιο του 2011 η Εταιρεία Θεάτρου ΜΝΗΜΗ θα επαναλάβει το πρώτο μέρος από το θεατρικό έργο του γνωστού σουηδού συγγραφέα Λαρς Νουρέν «ΑΓΡΥΠΝΙΑ» (1983), σε μετάφραση από τα σουηδικά Κώστα Κουκούλη και Ξενοφώντα Παγκαλιά, επιμέλεια του κειμένου της παράστασης και δραματουργική επεξεργασία Λίλας Τρουλλινού, σκηνοθεσία και αισθητική της παράστασης Μιχάλη Βιρβιδάκη, με βοηθό σκηνοθέτη τη Μαρία Μπαλαντίνου. Παίζουν οι ηθοποιοί Μιχάλης Βιρβιδάκης (Γιον), Δέσποινα Πολλαναγνωστάκη (Σαρλότ), Μαρία Μπουλουγούρη (Μόνικα) και Αντώνης Παλιεράκης (Άλαν).

Από τον Απρίλιο του 2011 η Εταιρεία Θεάτρου ΜΝΗΜΗ θα παρουσιάζει με τους ίδιους συντελεστές και το δεύτερο μέρος της «ΑΓΡΥΠΝΙΑΣ» (το οποίο έχει αρχίσει ήδη από πέρυσι να ετοιμάζεται) ενώ προγραμματίζει να δώσει έναν μικρό αριθμό παραστάσεων, όπου ο θεατής θα μπορεί να παρακολουθήσει ολόκληρο το έργο, δηλαδή το Α και το Β μέρος μαζί. (Σύνολο 5 ώρες.)

Ο Λαρς Νουρέν, ποιητής, μυθιστοριογράφος, δραματουργός και σκηνοθέτης, γεννήθηκε στην Στοκχόλμη το 1944. Θεωρείται πνευματικό παιδί του Αύγουστου Στρίντμπεργκ και, όπως ο προκάτοχός του, ερευνά το έρεβος των οικογενειακών δεσμών και ιδιαίτερα των σχέσεων ανάμεσα στα δύο φύλα. Αψηφώντας τα ταμπού του θανάτου, της μοιχείας ή της αιμομιξίας, παρακολουθεί τους ήρωές του μέσα στο τέλμα μιας αδιέξοδης ανθρώπινης κατάστασης.

Το έργο: Στο θεατρικό του έργο Αγρυπνία, ο συγγραφέας γοητευμένος από τους βιβλικούς Κάιν και Άβελ, θέτει στο επίκεντρο της γραφής του τις «αδελφοκτόνες» σχέσεις. Μπροστά στην τεφροδόχο με τις ζεστές ακόμα στάχτες της μητέρας τους, δύο αδέλφια με τις γυναίκες τους αλληλοσπαράσσονται, αποκαλύπτοντας χωρίς ηθικές αναστολές τις απογοητεύσεις, τις επιθυμίες και τους φόβους τους. Η αγρυπνία μετατρέπεται σ’ ένα ξεκαθάρισμα παλιών λογαριασμών της παιδικής ηλικίας και, μέσα σε μια ατμόσφαιρα ασφυκτική από τους καπνούς και ποτισμένη από το αλκοόλ, εξελίσσεται σε ένα λεκτικό μακελειό.

Ο ίδιος ο συγγραφέας λέει για το έργο του: «Η Αγρυπνία χρονολογείται από το 1983 και είναι ένα έργο ανάλαφρο και σκληρό ταυτόχρονα, ακραίο αλλά και εξαιρετικά κωμικό, πάνω στην υπαρξιακή δυσφορία, τα εσωτερικά τραύματα, τη σχέση με το αλκοόλ και την τρέλα δύο ζευγαριών, όπου οι άνδρες είναι αδέλφια μεταξύ τους. Είναι ένα έργο «κεκλεισμένων των θυρών» γύρω από τον θάνατο της μητέρας, ένα πρόσχημα κατ’ ουσίαν για να διηγηθώ τον ξεπεσμό της αστικής οικογένειας. Τα αδέλφια αυτά και οι γυναίκες τους διασκεδάζουν με λεκτικά παιχνίδια, δηλαδή με τη θανάσιμη δύναμη των λέξεων: η ελεύθερη και παιγνιώδης λέξη είναι ένα από τα πιο τρομερά παιχνίδια που έρχεται κατευθείαν μέσα από τον ασυνείδητο κόσμο μας.»

(Απόσπασμα από συνέντευξη του Λαρς Νουρέν στη Veronique Hotte, Journal La Terrasse, No 150, Σεπτέμβριος 2007.)

Η Αγρυπνία (NATTVARDEN) παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο θέατρο Dramaten της Στοκχόλμης στη σκηνή Målarsalen στις 16 Φεβρουαρίου 1985, σε σκηνοθεσία Christian Tomner.

Τα σημαντικότερα θεατρικά του έργα είναι: Η δύναμη του να σκοτώνεις, Η νύχτα είναι μητέρα της μέρας, Το χάος είναι γείτονας του Θεού, Δαίμονες, Αγρυπνία, Φθινόπωρο και Χειμώνας, Εβριάνα, Κρύο, Λεπτομέρειες, Πόλεμος, Στη μνήμη της Άννας Πολιτκόφσκαγια κ.α. Ο Λαρς Νουρέν υπήρξε καλλιτεχνικός διευθυντής του εκδοτικού οίκου Riks Drama που ανήκει στο Riksteatern (Εθνικός Οργανισμός Θεάτρου της Σουηδίας) κατά την περίοδο 1999-2007. Από τον Ιούλιο του 2009 είναι καλλιτεχνικός διευθυντής του Folkteatern στο Γκέτεμπουργκ.

Περισσότερες πληροφορίες, επικοινωνία, στο τηλέφωνο 28210 92395 και 6973005570 και στην ιστοσελίδα www.theatrokydonia.gr

www.theatrokydonia.gr