Έκλεισε το deal για την πώληση του Σκαραμαγκά
Έπειτα από εντατικές διαπραγματεύσεις περίπου είκοσι ήμερων και ενώ πολλές φορές οι συζητήσεις έφτασαν στο όριο της κατάρρευσης, το απόγευμα της Πέμπτης επετεύχθη τελική συμφωνία μεταξύ της ελληνικής κυβέρνησης, της ThyssenKrupp Marine Systems και της Abu Dhabi Mar για την μεταβίβαση των ναυπηγείων Σκαραμαγκά στον αραβικό ναυπηγικό όμιλο της Mar και την παραλαβή από το Πολεμικό Ναυτικό των τεσσάρων γερμανικών υποβρυχίων τύπου 214.
Με δήλωσή του έπειτα από την ολοκλήρωση των διαπραγματεύσεων, ο κ. Ευάγγελος Βενιζέλος υποστήριξε ότι με τη συμφωνία ανοίγει μια νέα σελίδα «για το Πολεμικό Ναυτικό, για τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά και όλο τον ελληνικό ναυπηγοεπισκευαστικό τομέα» και υπεραμύνθηκε των χειρισμών του επισημαίνοντας ότι : «Προσπαθήσαμε να κόψουμε έναν τεράστιο γόρδιο δεσμό που είχε δημιουργηθεί από το 2000 μέχρι τον Οκτώβριο του 2009 και έθετε υπό άμεσο κίνδυνο τη μεγαλύτερη ναυπηγική βιομηχανία της χώρας, χιλιάδες θέσεις εργασίας, όλο το πρόγραμμα υποβρυχίων του ΠΝ και πάνω από 2 δις ευρώ που είχε καταβάλει, χωρίς χειροπιαστό αντίκρισμα, το ελληνικό δημόσιο».
Όπως υπογραμμίζει στη δήλωσή του ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, «το Πολεμικό Ναυτικό, με πλήρη ανεξαρτησία γνώμης, έλεγξε και πιστοποίησε από κοινού με τον αρμόδιο κρατικό γερμανικό φορέα (BWB) την τεχνική επάρκεια του υποβρυχίου «Παπανικολής», όχι όπως αυτό ήταν το 2005-6 αλλά όπως διαμορφώθηκε το 2008 και όπως είναι σήμερα. Ο «Παπανικολής» συνιστά ένα ιδιαίτερα σημαντικό περιουσιακό στοιχείο του ελληνικού δημοσίου, το οποίο και θα αξιοποιηθεί κατά τον επωφελέστερο για το ΠΝ και τον κρατικό προϋπολογισμό τρόπο».
Είναι ίσως η πρώτη φορά έπειτα από την ανάληψη των καθηκόντων του τον Οκτώβριο του 2009 που ο κ. Βενιζέλος ανοικτά τονίζει πώς τα υποβρύχια που αρχικώς είχαν διαπιστωθεί ότι εμφανίζουν κλίση όταν πλέουν στην επιφάνεια της θάλασσας είναι τελικώς αξιόπλοα.
Ακόμα ένα δισ. ευρώ…
Δεν θα πρέπει να περάσει απαρατήρητο το γεγονός ότι ο υπουργός Εθνικής Άμυνας καταβάλλει ιδιαίτερη προσπάθεια να διαβεβαιώσει ότι η αγορά δύο νέων υποβρυχίων τύπου 214 έναντι συνολικού τιμήματος ενός δισ.. ευρώ δε συνιστά νέα παραγγελία.
«Πρέπει κυρίως να τονιστεί ότι η Κυβέρνηση δεν προβαίνει σε καμία νέα παραγγελία υποβρυχίων, αλλά διασώζει παραγγελίες της προηγούμενης δεκαετίας αντικαθιστώντας τον επιχειρησιακά και οικονομικά ασύμφορο εκσυγχρονισμό δύο παλαιών υποβρυχίων τύπου 209 με την κατασκευή δύο τελευταίας διεθνώς τεχνολογίας υποβρυχίων τύπου 214, με ελάχιστη οικονομική επιβάρυνση (που υπολογίζεται στα 175 εκατ. ευρώ) σε σχέση με το αμυντικό αλλά και αναπτυξιακό όφελος» υποστηρίζει ο κ. Βενιζέλος.
Προσθέτει μάλιστα ότι «ακόμη όμως και αυτή η μικρή επιβάρυνση είναι θεωρητική, αν ληφθεί υπ’ όψιν ότι για τα δύο νέα υποβρύχια συμφωνούνται σταθερές, μη προσαρμοζόμενες τιμές, ενώ το κόστος του εκσυγχρονισμού του πρώτου υποβρυχίου, που ακόμα δεν έχει ολοκληρωθεί, τείνει να προσεγγίσει τη σταθερή τιμή απόκτησης ενός νέου, πιο σύγχρονου και μεγάλου υποβρυχίου».
Σύμφωνα με την άποψη του υπουργού Εθνικής Άμυνας «με τις νέες συμβάσεις καταργείται ο παθογενής μηχανισμός των αντισταθμιστικών ωφελημάτων, ενώ επιβάλλονται λεπτομερείς και αυστηρές εγγυήσεις διαφάνειας υπό το διαρκή έλεγχο της Βουλής».
Η έγκριση της συμφωνίας από τα κυβερνητικά όργανα θα προχωρήσει με διαδικασίες εξπρές. Αύριο Παρασκευή 17 Σεπτεμβρίου θα συνεδριάσουν το Κυβερνητικό Συμβούλιο Εξωτερικών και Άμυνας (ΚΥΣΕΑ) και η Διυπουργική Επιτροπή Αποκρατικοποιήσεων και αμέσως μετά το κυρωτικό νομοσχέδιο θα κατατεθεί στη Βουλή.
Τα σχέδια των νέων συμβάσεων θα υποβληθούν προς κύρωση δια νόμου στη Βουλή των Ελλήνων με στόχο να τεθούν σε ισχύ μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου 2010.
Ο κ. Βενιζέλος επισημαίνει στη δήλωσή του ότι όλα τα κείμενα των συμβάσεων και τα λοιπά στοιχεία βρίσκονται αμέσως στη διάθεση των κομμάτων.
[Πρώτο Θέμα]