Έκθεση φωτογραφίας με τίτλο “Διασταυρώσεις: Γιώργης Γερόλυμπος – Πάνος Κοκκινιάς – Νίκος Μάρκου”
Έκθεση φωτογραφίας με τίτλο
Στην έκθεση ) παρουσιάζονται 36 έργα φωτογραφίας από τρείς σημαντικότερους Έλληνες φωτογράφους : Γιώργης Γερόλυμπος ,Πάνος Κοκκινιάς , Νίκος Μάρκου .
Την επιμέλεια της έκθεσης έχει η ιστορικός τέχνης Αννα Χατζηνάσιου .
Στην έκθεση “Διασταυρώσεις”, η οποία πραγματοποιείται στην Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων στην Κρήτη, παρουσιάζονται έργα τριών από τους σημαντικότερους Έλληνες σύγχρονους φωτογράφους, δημιουργώντας έτσι ένα πλαίσιο, στο οποίο εντάσσεται ένα σημαντικό κομμάτι της σύγχρονης Ελληνικής φωτογραφίας. Παρότι ομαδική έκθεση, πρόκειται για την παρουσίαση τριών ατομικών εκθέσεων, οι οποίες “διασταυρώνονται” στη σχέση του ανθρώπου με το φυσικό ή τεχνητό περιβάλλον και στις βιωματικές αναμνήσεις του κάθε καλλιτέχνη αφηγημένες από τον καθένα με τρόπο ώστε να αφήνουν το δικό του ξεχωριστό αποτύπωμα.
Μέσα από τις εικαστικές διασταυρώσεις αλλά και μέσα από τις διασταυρώσεις ιδεών ο επισκέπτης θα έχει την ευκαιρία να διακρίνει την εξέλιξη του καλλιτεχνικού έργου του κάθε φωτογράφου αλλά και τα στοιχεία, που παρά τις αλλαγές συνεχίζουν να διατρέχουν το έργο του και να αποτελούν βασικό στοιχείο του προβληματισμού του. Ταυτόχρονα ο τρόπος παρουσίασης και η επιλογή των έργων θα επιχειρήσει να καλλιεργήσει ενδιαφέροντες συσχετισμούς μεταξύ των καλλιτεχνών και των φωτογραφιών τους, μέσα σε ένα εκθεσιακό χώρο, στον οποίο, λόγω της πολυεπίπεδης χωροταξικής του ιδιαιτερότητας, δίνεται από κάποια σημεία η δυνατότητα ταυτόχρονης θέασης των έργων.
Το ενδιαφέρον του Γιώργη Γερόλυμπου εστιάζεται στη σχέση μεταξύ φύσης και ανθρώπινης επέμβασης, όπως αυτή εντοπίζεται στη σύγχρονη τοπιογραφία. Φωτογραφίζει «ενδιάμεσα» τοπία, τμήματα του περιβάλλοντος, που βρίσκονται σε διαρκή μεταβολή λόγω της ανθρώπινης εκμετάλευσης της γης. Επιλέγει να φωτογραφίσει το «ανθρωποποιημένο» τοπίο όχι μόνο λόγω της εμφανούς παρουσίας έντονων κοινωνικο-πολιτικών αλλαγών, που εγγράφονται επάνω του αλλά κυρίως λόγω της σημασίας αυτού του είδους τοπιογραφίας στη σύγχρονη αναπαράσταση και φωτογραφική πρακτική. Στα ερευνητικά του ενδιαφέροντα συμπεριλαμβάνεται η αναζήτηση των παραμέτρων και επιπτώσεων του εξωραϊσμού στην σύγχρονη τοπιογραφία και ο μηχανισμός κατασκευής ταυτότητας μέσω του βιωμένου χώρου.
Ο Πάνος Κοκκινιά́ς πραγματεύεται στις σκηνοθετημένες φωτογραφίες του τη σχέση του ανθρώπου με τον κόσμο και με τον εαυτό́ του. Αναζητά τις εκφάνσεις του υπαρξιακού ερωτήματος μέσα στη σημερινή πραγματικότητα και το πώς αυτές μπορούν να καταγραφούν με φωτογραφικά μέσα. Επικεντρώνεται άλλοτε στη διάρρηξη της σχέσης του ανθρώπου με την καταγωγή του, τη φύση, κι άλλοτε στην αμηχανία του να κατανοήσει την προέλευση και την ταυτότητά του, μέσα στο ίδιο του το δημιούργημα, την πόλη.
Πέρα από την εμφανή γοητεία, που ασκεί το φυσικό τοπίο στον Νίκου Μάρκου, όπως μαρτυρά η δουλειά του τα τελευταία 20 χρόνια, τα έργα του διέπει ένα συνεχές ενδιαφέρον για τον άνθρωπο και την κοινωνία. Οι Τόποι του μελετάνε την έννοια του φυσικού και του κατασκευασμένου. Σχεδόν πάντα, υπάρχει ένας τεχνητός κάνναβος πίσω από αυτό, που στις φωτογραφίες του μοιάζει φυσικό. Αλλά αυτά τα δύο στοιχεία δεν είναι ποτέ διακριτά. Μπλέκονται για να δημιουργήσουν τις εικόνες της «ήμι-αντικειμενικής πραγματικότητας», που βλέπουμε στην έκθεση. Οι εικόνες του Μάρκου δεν στοχεύουν στο να δημιουργήσουν ένα τοπίο απαράμιλλης φυσικής ομορφιάς και αρμονίας, ούτε στο να προξενήσουν το αίσθημα της έκπληξης μπροστά σε κάτι φυσικά αναπάντεχο, αλλά “στην κατασκευή μίας νέας πραγματικότητας μέσα από την ανάδειξη της λεπτομέρειας”.
Μέσα από τα φωτογραφικά έργα, τα οποία παρουσιάζονται στην έκθεση “Διασταυρώσεις”, ο θεατής βρίσκεται αντιμέτωπος με ζητήματα σχετικά με τον επαναπροσδιορισμό της Ελληνικής φύσης και την αντίληψη του ανθρώπου ως μονάδας στο πλήθος. Η έκθεση “Διασταυρώσεις” ξεπερνώντας το θεματικό της περιεχόμενο διαμορφώνει την θεματολογία της με βάση το ιδιαίτερο εικαστικό στίγμα του κάθε καλλιτέχνη.