“Γκέτο της Γερμανίας ο ελληνικός τουρισμός”: Ο Β. Αλεβιζόπουλος για την γερμανική επέλαση στα περιφερειακά αεροδρόμια
Έντονες είναι οι αντιδράσεις για την ιδιωτικοποίηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων, μεταξύ αυτών και του αεροδρομίου Χανίων, από την Ομοσπονδία Συλλόγων Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΟΣΥΠΑ).
Καταστροφική χαρακτηρίζει την απόφαση της κυβέρνησης και συγκεκριμένα του ΤΑΙΠΕΔ ο πρόεδρος της ΟΣΥΠΑ, Βασίλης Αλεβιζόπουλος, να προχωρήσει στην ιδιωτικοποίηση 14 περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας. Και, μάλιστα, όταν ο προτιμητέος επενδυτής είναι «η Γερμανία με την κρατική της εταιρία και με τον Κοπελούζο ως ”ετικέτα”, το ποσοστό του οποίου πιστεύω ότι δε θα είναι πάνω από 5%», είπε ο κ. Αλεβιζόπουλος σε συνέντευξη Τύπου που έδωσε προ ολίγων ημερών στο αεροδρόμιο «Μακεδονία».
Ο κ. Αλεβιζόπουλος μιλάει για γκετοποίηση του τουρισμού, «όταν οι tour operators της Γερμανίας, όπως και η Lufthansa και επιχειρηματίες προσπαθούν να αγοράσουν ξενοδοχεία σε όλη την Ελλάδα, και μαζί με τα αεροδρόμια να γκετοποιήσουν και να φέρουν στην Ελλάδα Γερμανούς τουρίστες, αλλά τα χρήματα να μένουν στη γερμανική οικονομία».
Αυξήσεις στα εισιτήρια
Σύμφωνα με τον ίδιο, η επερχόμενη ιδιωτικοποίηση σημαίνει αυξήσεις στην τιμολογιακή πολιτική όλων των αεροπορικών εταιριών, που αυτομάτως θα μεταφερθούν στους επιβάτες, ενώ αυξήσεις θα υπάρξουν και στα μισθώματα των καταστημάτων εντός των αεροδρομίων.
Εξήγησε ότι ο προτιμητέος επενδυτής δεσμεύτηκε να πραγματοποιήσει στην 40ετία, δεν ξεπερνούν το 1,4 δισ. ευρώ, τη στιγμή που η ΥΠΑ έχει τη δυνατότητα να επενδύσει 3 δισ. στα επόμενα δέκα χρόνια. Μάλιστα, πρόσθεσε, προκειμένου οι επενδύσεις αυτές να υλοποιηθούν, θα χρειαστεί σημαντική αύξηση των τελών των αεροδρομίων (από τα 14,5 ευρώ στα 32 ευρώ στην πορεία των ετών), γεγονός που θα τρέψει σε φυγή τις εταιρείες χαμηλού κόστους και θα αυξήσει πολύ τις τιμές των εισιτηρίων.
Επιπρόσθετα, ο πρόεδρος της ΟΣΥΠΑ δεν παρέλειψε να αναφερθεί στην εθνική ασφάλεια των αεροδρομίων, κυρίως των παραμεθόριων περιοχών (Θράκη, Δωδεκάνησα, Βόρειο και Νότιο Αιγαίο).
H διαδικασία για την ολοκλήρωση της ιδιωτικοποίησης
Να σημειώσουμε εδώ ότι για την ολοκλήρωση της ιδιωτικοποίησης θα απαιτηθεί να παρέλθει ένα μακρύ χρονικό διάστημα, καθώς θα πρέπει, σε πρώτη φάση, να λάβει χώρα μια σειρά από προαπαιτούμενα.
Ειδικότερα, σύμφωνα με όσα αναφέρουν παράγοντες της αγοράς, προκειμένου να «πέσουν οι τελικές υπογραφές», θα πρέπει να εγκριθεί η σύμβαση παραχώρησης από το Ελεγκτικό Συνέδριο, όπως και οι περιβαλλοντικοί όροι που αφορούν τα έργα επέκτασης των 14 περιφερειακών αερολιμένων. Πρόκειται για μια διαδικασία που εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί, βάσει του αισιόδοξου σεναρίου, μέχρι το τέλος του πρώτου εξαμήνου. Ωστόσο, είναι πιθανόν –συναρτήσει της γραφειοκρατίας και των εξελίξεων σε πολιτικό επίπεδο– η συμβασιοποίηση του έργου και, κατ’ επέκταση, η εκταμίευση του ποσού των 1,234 δισ. να πραγματοποιηθούν μετά το πρώτο εξάμηνο του 2015.
Ποια είναι η Fraport
Η Fraport AG δραστηριοποιείται παγκοσμίως σε αεροπορικές δραστηριότητες, σε εμπορικές αεροπορικές επιχειρήσεις και την ανάπτυξη ακινήτων. Το χαρτοφυλάκιο της Fraport αποτελείται από 11 αεροδρόμια στην Γερμανία και σε όλον τον κόσμο.
Το αεροδρόμιο της Φρανκφούρτης αποτελεί την έδρα της, ενώ με τα εκτός Γερμανίας αεροδρόμια επιδιώκει μεταξύ άλλων την εδραίωση της Φρανκφούρτης ως κύριου κόμβου στο παγκόσμιο σύστημα αεροπορικών μεταφορών.
Μάλιστα το 2013 το αεροδρόμιο της Φρανκφούρτης υποδέχθηκε 58.000.000 επιβάτες και εξυπηρέτησε περίπου 2.100.000 τόνους φορτίου.
Το 2013 περισσότεροι από 103.000.000 επιβάτες παγκοσμίως χρησιμοποίησαν για τα ταξίδια τους αεροδρόμια τα οποία βρίσκονται υπό τον έλεγχο της Fraport. Ο τζίρος ξεπέρασε τα 2,5 δισ. Ευρώ και τα κέρδη της ανήλθαν σε 236.000.000 εκατομμύρια ευρώ.
Ο Όμιλος Κοπελούζου και η Fraport αποτελούν εταίρους στην κοινοπραξία που διαχειρίζεται το Αεροδρόμιο Pulkovo, της Αγίας Πετρούπολης, στην Ρωσία.