“Φράκαραν” αεροδρόμιο και ξενοδοχεία στην ανατολική Κρήτη

aer hraΒουλιάζει από επισκέπτες η ανατολική Κρήτη, με το αεροδρόμιο “Νίκος Καζαντζάκης” του Ηρακλείου να φρακάρει από την πολυκοσμία.

Ήδη το πρώτο δεκαήμερο του Αυγούστου σημειώνεται αύξηση της τάξεως του 7,7% σε σχέση με πέρυσι στους επισκέπτες που φτάνουν στην πόλη από αέρος, αφού τις πρώτες βδομάδες του μήνα που διανύουμε είχαμε συνολικά 192.000 αφίξεις, όπως τόνισε ο αερολιμενάρχης Ηρακλείου Γιώργος Πλιάκας.

Πολύ καλά όμως κινήθηκε και ο Ιούλιος, που σε αφίξεις ξεπέρασε τον περυσινό Αύγουστο. Ωστόσο, σύμφωνα με έρευνα του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ), το αεροδρόμιο “Νίκος Καζαντζάκης” του Ηρακλείου παρουσιάζει μείωση αφίξεων, σε αντίθεση με το αεροδρόμιο των Χανίων.

Συγκεκριμένα, όπως αναφέρει ο ΣΕΤΕ, όλα τα σημαντικά αεροδρόμια της χώρας παρουσιάζουν διψήφιες αφίξεις τον Ιούλιο, με πρωταθλητές τα αεροδρόμια της Αθήνας (+31%), των Χανίων (+22,9%), της Μυκόνου (+39,9%), της Σαντορίνης (+26,7%) και της Καλαμάτας (+62,5%), γεγονός που, όπως αναφέρεται, οδηγεί στην εκτίμηση ότι θα ξεπεραστεί ο στόχος των επιπλέον 750.000 αφίξεων που έχει τεθεί για το τρέχον έτος. Ενώ, εξαίρεση, σύμφωνα με την έρευνα, αποτελεί το αεροδρόμιο του Ηρακλείου, το οποίο φαίνεται πως έχει πλέον φτάσει τα όρια της φέρουσας ικανότητάς του (αύξηση μόλις 2,7% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2013), ενώ υπάρχει έντονος προβληματισμός για τα επόμενα χρόνια, δεδομένου πως η κατασκευή του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι δεν έχει καν δημοπρατηθεί, αλλά και οι αναγκαίες βραχυπρόθεσμα βελτιώσεις στο υφιστάμενο αεροδρόμιο δεν έχουν δρομολογηθεί.

Λίγα και τα κρεβάτια

Η επιβράδυνση του ρυθμού αύξησης των αφίξεων, δεν έχει να κάνει μόνο με το ότι το “Νίκος Καζαντζάκης” πλησιάζει τα όριά του. Φταίει και ότι οι πληρότητες των ξενοδοχείων προσεγγίζουν (και φτάνουν στις περισσότερες περιπτώσεις) το 100%, κάτι που σημαίνει ότι δίχως νέα κρεβάτια δεν μπορούν να εξυπηρετηθούν περισσότεροι τουρίστες.

Αυτό άλλωστε τονίζουν και οι παράγοντες του τουρισμού, που δείχνουν αυτούς τους δύο λόγους για τον “κορεσμό” που υπάρχει: Αφενός το ότι οι κλίνες που διαθέτουμε δεν επαρκούν, αφού αυτή τη στιγμή τα καταλύματα που λειτουργούν παρουσιάζουν πληρότητα 100% και δε χωράνε να φιλοξενήσουν άλλο κόσμο και να θέλουν, και αφετέρου το ότι η κατάσταση στο υφιστάμενο αεροδρόμιο Ηρακλείου δε σηκώνει περισσότερες πτήσεις, πράγμα που κρίνει απαραίτητη την επέκταση των κτηριακών χώρων έως ότου δούμε τι μέλλει γενέσθαι με το πολυσυζητημένο νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι.

«Για να ανταπεξέλθουμε σε μια ενδεχόμενη αύξηση του 20% ή 30% σίγουρα χρειάζονται έργα, όπως και να γίνει επέκταση των κτηριακών χώρων του αεροδρομίου. Δε φταίει το αεροδρόμιό μας που η επισκεψιμότητα αυτό το διάστημα δεν έφτασε το 20%. Όμως θα σας θέσω το εξής ερώτημα: Μπορεί το Ηράκλειο να διαθέσει 600.000 δωμάτια; Έχει χτιστεί κανένα καινούργιο ξενοδοχείο τα τελευταία χρόνια για να μπορεί να φιλοξενήσει η περιοχή περισσότερο κόσμο; Στα Χανιά, αντίθετα, έχουν δημιουργηθεί 5-6 νέα ξενοδοχεία. Πράγμα που σημαίνει ότι έχουν προστεθεί κλίνες.

Τον Ιούλιο η αύξηση στις πτήσεις εξωτερικού ήταν στο 15,5% στο αεροδρόμιο Χανίων. Συγκεκριμένα από 170.000 αφίξεις κόσμου ανέβηκαν στις 198.000. Από την άλλη, η Καλαμάτα δείχνει ότι έχει αύξηση 62,5%, όμως πρέπει να δούμε πόσους επισκέπτες είχε πέρυσι και πόσους έχει φέτος. Όταν είχε 100.000 επισκέπτες πέρυσι και φέτος πήγε στις 160.000 όλο το χρόνο, η αύξηση αμέσως φτάνει το 60%. Από την άλλη, όταν το Ηράκλειο είχε 3 εκατομμύρια και πάει στα 3,5 μιλάμε για 500.000 επιβάτες επιπλέον. Ωστόσο, πρέπει να αντιληφθούμε πως δεν μπορεί να κινείται πάντα η αύξηση στο 20% στο Ηράκλειο, γιατί τα νούμερα είναι ήδη μεγάλα. Και το ότι το Ηράκλειο με τα νούμερα που διαθέτει όλα αυτά τα χρόνια σημειώνει κάθε χρόνο αύξηση, είναι σημαντικό γεγονός», μας λέει ο αερολιμενάρχης Ηρακλείου Γιώργος Πλιάκας, εξηγώντας τα συμπεράσματα της έρευνας του ΣΕΤΕ αλλά και το πώς δικαιολογείται το ποσοστό που σχημάτισε το αεροδρόμιο Ηρακλείου.

Αξίζει, πάντως, να σημειωθεί πως η δυνατότητα χωρητικότητας του υπάρχοντος αεροδρομίου Ηρακλείου, όπως είπε, ο κ. Πλιάκας, «είναι 1.950 αφίξεις σε άτομα την ώρα. Οπότε στις 24 ώρες που λειτουργεί μπορεί δηλαδή να δεχτεί συνολικά 46.800 άτομα. Με το να έχουμε όμως μαζικές αφίξεις ορισμένες μόνο ώρες, όπως για παράδειγμα 5.000 άτομα μαζεμένα τις πρωινές ώρες του Σαββάτου και της Κυριακής, επόμενο είναι να σχηματίζονται ουρές και συνωστισμός. Βέβαια, σε ένα αεροδρόμιο με πτήσεις τσάρτερ δεν είναι εύκολο να μοιραστεί ο κόσμος ομαλά», τόνισε ο ίδιος.
«Έχουμε φρακάρει εδώ πέρα. Το αεροδρόμιό μας δε βάζει άλλα αεροπλάνα. Το ξέραμε λοιπόν ότι δε θα έχει μεγάλη αύξηση Ιούλιο-Αύγουστο. Ήταν προκαθορισμένο. Και να θέλουμε δεν μπορούμε να έχουμε περισσότερο κόσμο. Εμείς θέλουμε άλλο αεροδρόμιο. Ωστόσο, σίγουρα υπάρχει δυσκολία και από πλευράς ξενοδόχων, όμως το θέμα είναι πως το κράτος μας έχει διαλύσει», επισημαίνει από τη δική του πλευρά ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Ν. Ηρακλείου Νίκος Χαλκιαδάκης, επιβεβαιώνοντας έτσι το πρόβλημα που υπάρχει αλλά και την αναγκαιότητα δημιουργίας νέου αεροδρομίου.

«Στα Χανιά έχουν προστεθεί κάποιες παραπάνω πτήσεις, καθώς το αεροδρόμιο εκεί είχε τη δυνατότητα αυτή. Το Ηράκλειο έχει πιάσει ταβάνι. Δεν έχει την ευχέρεια να δεχτεί άλλες πτήσεις, για αυτό και δείχνει μια μικρότερη αύξηση, πράγμα που το αναμέναμε», είπε ο πρόεδρος του Συνδέσμου Τουριστικών και Ταξιδιωτικών Γραφείων Κρήτης Μιχάλης Βλατάκης, περιγράφοντας την κατάσταση από πλευράς πρακτόρων. Δυσάρεστες, όμως, είναι και οι εκτιμήσεις του ίδιου για την έκβαση της φετινής τουριστικής σεζόν, όταν θα κλείσουμε ταμείο, αναφέροντας πως, «δυστυχώς, τα αποτελέσματα συνολικά στον τζίρο μας είναι -40%, λόγω, κυρίως, της πτώσης της ρωσικής αγοράς. Και με όλο αυτό το ντόμινο που περιμένουμε με τις πτωχεύσεις τουριστικών εταιρειών ίσως η μείωση να μεγαλώσει κι άλλο. Είμαστε ωστόσο χαρούμενοι που οι παραδοσιακοί μας πελάτες επιστρέφουν. Όμως, κακά τα ψέματα, αυτοί οι Βορειοευρωπαίοι που έρχονται είναι χαμηλού βαλαντίου. Έρχονται με πολύ ειδικές τιμές της τάξεως των 150 ευρώ για μια βδομάδα διακοπές. Οι Ρώσοι αποτελούσαν τη μόνη αγοραστική δύναμη που άφηνε λεφτά στην αγορά. Και δυστυχώς αυτό το χάσαμε σε μεγάλο βαθμό. Χάσαμε τη μεσαία αγοραστική τάξη».

Ποιες εθνικότητες μάς επισκέφτηκαν φέτος

Όσον αφορά τώρα τις εθνικότητας που επέλεξαν να μας επισκεφτούν για τις διακοπές τους φέτος, εκεί που μέχρι πέρυσι το Ηράκλειο στηριζόταν πολύ στους Ισραηλίτες και τους Ουκρανούς, φέτος, με την εμπόλεμη κατάσταση στη Γάζα και την Ουκρανία, η κίνηση έχει πέσει, ενώ την ίδια ώρα πτώση της τάξεως του 20% εμφανίζει και η Ρωσία.

Στην αντίπερα όχθη, τώρα, φαίνεται να ανακάμπτουν αγορές που τα τελευταία χρόνια είχαν πέσει, όπως αυτή της Γερμανίας, που παρουσιάζει αύξηση αφίξεων 35%. Καλά επίσης κινούνται φέτος οι Άγγλοι, οι Γάλλοι, οι Ολλανδοί και γενικά η ευρωπαϊκή αγορά. Πάντως, σύμφωνα με εκτιμήσεις των εκπροσώπων του τουρισμού, η φετινή τουριστική σεζόν αναμένεται να κλείσει με αύξηση επισκεψιμότητας της τάξεως του 8% σε σχέση με πέρυσι. Πάντως, τη βεβαιότητά του ότι ο στόχος των 19 εκατομμυρίων τουριστών για το 2014 θα επιτευχθεί, παρά τα προβλήματα που έχουν προκύψει στη ρωσική και την ουκρανική αγορά, τονίζει σε ανακοίνωσή του ο Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ).

Τι λένε οι εργαζόμενοι: «Συνεπείς οι περισσότεροι εργοδότες»

Τι κερδίζει όμως ο εργαζόμενος, τη στιγμή που οι πληρότητες στα ξενοδοχεία που λειτουργούν στην Κρήτη βρίσκονται στο “πικ” τους; Σε αυτό το ερώτημα μας απαντά ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ξενοδοχοϋπαλλήλων Ν. Ηρακλείου Γιώργος Αρετίνης σημειώνοντας πως αυτό για τον εργαζόμενο συνεπάγεται περισσότερη δουλειά με λιγότερα λεφτά. «Οι πληρότητες είναι μεγάλες, και θα ήταν παράδοξο να μην είναι Ιούλιο-Αύγουστο, ωστόσο αυτό αναγκάζει τον εργαζόμενο να εργαστεί περισσότερες ώρες. Και αυτό την ώρα που οι μισθοί είναι μειωμένοι, όπως όλοι γνωρίζουμε, κατά πολύ. Δηλαδή και νόμιμα κατά 5%, σύμφωνα με τη σύμβαση, αλλά και κατά πολύ περισσότερο σύμφωνα με τις ατομικές συμφωνίες τις οποίες κανείς δεν μπορεί να ελέγξει», είπε ο κ. Αρετίνης.

Το μόνο θετικό της υπόθεσης είναι πως φέτος, μέχρι στιγμής τουλάχιστον, έχουν ακουστεί λιγότερα παράπονα αναφορικά με τις πληρωμές των εργαζομένων, αφού οι περισσότεροι εργοδότες εμφανίζονται συνεπείς, οπότε και καλύπτουν στην ώρα τους τη μισθολόγια. Βέβαια, αυτό δε σημαίνει πως δεν υπάρχουν περιπτώσεις όπου εργαζόμενοι δουλεύουν και πληρώνονται έναντι ή κάνει να λαμβάνουν μισθούς 2 και 3 μηνών, ωστόσο φέτος τα κρούσματα αυτά εμφανίζονται λιγότερα σε σχέση με πέρυσι και περιορίζονται σε μονοψήφιους αριθμούς. Αναφορικά τώρα με το άγχος που από τώρα έχει κυριεύσει πολλούς εργαζομένους στον κλάδο του τουρισμού σχετικά με το ταμείο ανεργίας και αν θα καταβάλλεται κανονικά φέτος, ο κ. Αρετίνης τόνισε: «Το ταμείο ανεργίας πέρυσι ήταν να καταργηθεί τελείως. Όμως με κάποιες προσπάθειες λάβαμε χρήματα για 3,5 μήνες συνολικά. Φέτος προσπαθούμε να φτάσουμε το κατώτερο τους 5 μήνες και να ανεβαίνει ανάλογα με τα ένσημα. Έχουμε επισκεφτεί τον αρμόδιο υφυπουργό κ. Κεγκέρογλου, ο οποίος μας υποσχέθηκε ότι θα κάνει ό,τι μπορεί. Από εκεί και πέρα θα δούμε τι θα γίνει από Σεπτέμβριο και ανάλογα θα κινηθούμε επί του θέματος».

 

neakriti