Το διευρυμένο ωράριο έφερε επισκέπτες και έσοδα

30s1mous1-thumb-largeΤο Ακρωτήρι στη Σαντορίνη εμφανίζει τη θεαματικότερη αύξηση εισπράξεων από όλους τους αρχαιολογικούς χώρους και τα μουσεία της χώρας. Η αύξηση που σημειώθηκε κατά το διάστημα Απριλίου 2013 – Απριλίου 2014 είναι 115,81% και οφείλεται στη διεύρυνση του ωραρίου λειτουργίας.

 

Οταν τον περασμένο Μάρτιο ο πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς μιλούσε για τις πολιτικές αναβάθμισης αρχαιολογικών χώρων και μουσείων σε μεγάλη υπηρεσιακή σύσκεψη με διευθυντικά στελέχη του υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού που συγκάλεσε ο κ. Πάνος Παναγιωτόπουλος, έκανε λόγο για το αυτονόητο. Αυτό που υπάρχει ακόμη και σε εκείνες τις χώρες που δεν έχουν το δικό μας πολιτιστικό φορτίο. Τότε εκδηλώθηκε φιλυποψία για το αποτέλεσμα των παρεμβάσεων. Αλλωστε για την αναβάθμιση των μουσείων είχαν δώσει υποσχέσεις πολλοί πρωθυπουργοί και υπουργοί.

Να όμως που το έγκαιρο φέτος νοικοκύρεμα σε 33 αρχαιολογικούς χώρους και μουσεία, το διευρυμένο θερινό ωράριο λειτουργίας τους, 8 το πρωί με 8 το βράδυ, επτά ημέρες την εβδομάδα, η ανασυγκρότηση των πωλητηρίων και ο εμπλουτισμός τους με νέα προϊόντα, οι προσλήψεις προσωπικού έφεραν ήδη τα πρώτα αισιόδοξα αποτελέσματα και μάλιστα πριν ξεκινήσει το μεγάλο ρεύμα του τουρισμού.

Οι ειδήσεις είναι ευχάριστες όχι μόνο για την αύξηση των επισκεπτών αλλά και για την αύξηση των εσόδων στο Ταμείο Απαλλοτριώσεων και Αρχαιολογικών Πόρων. Σύμφωνα με το παρατηρητήριο που ενημερώνεται τακτικά για την κίνηση (επισκέπτες και έσοδα) των μουσείων, παρατηρείται άνοδος στις εισπράξεις έως και 115,81%, όπως συνέβη με τον αρχαιολογικό χώρο του Ακρωτηρίου Θήρας. Ακολουθούν το Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου (πρόσφατα παραδόθηκε ολόκληρο) με 109,59%, το Μουσείο του Λευκού Πύργου 100,26%, η Ακρόπολη Ιαλυσού με 95,85%. Το μικρότερο ποσοστό εσόδων είναι στο Σούνιο που και σ’ αυτό σημειώνεται αύξηση εισπράξεων κατά 14,12%.

Κι αν η ενότητα του Ιερού Βράχου της Ακρόπολης, με το θέατρο του Διονύσου, την Αρχαία Αγορά, τη Ρωμαϊκή Αγορά και τη Βιβλιοθήκη του Αδριανού παρουσιάζουν στα έσοδα αύξηση μόνο 17%, αυτή έχει να κάνει με την ενιαία τιμή του εισιτηρίου που υπάρχει για αυτούς τους χώρους. Βλέπουμε όμως πως τονώθηκαν και χώροι όπως αυτός του Κεραμεικού που αύξησε τις εισπράξεις 35%, το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο με σχεδόν 24%, αλλά και το Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο, που παρότι είναι υπέροχος χώρος, οι επισκέπτες δεν φτάνουν εύκολα ώς εκεί, ίσως γιατί δεν ήταν στη διαδρομή των τουρ οπερέιτορ: τον φετινό Απρίλιο είχε αύξηση 68,89% στις εισπράξεις του όταν όλο το 2013 το επισκέφθηκαν μόνο 26.282 άτομα.

Τα στοιχεία του Απριλίου είναι μόνο η αρχή, κατά τον υπουργό Πολιτισμού και Αθλητισμού Πάνο Παναγιωτόπουλο, ο οποίος, όπως τόνισε χθες, περιμένει «τα μέτρα αναβάθμισης να αποδώσουν τα μέγιστα στη συνέχεια». Και δεν αναφέρθηκε μόνο στα έσοδα από τα εισιτήρια αλλά και από τα πωλητήρια. «Η αποτίμηση παλιά γινόταν μέσα σε έξι με επτά μήνες. Τώρα οι αρμόδιες υπηρεσίες υποχρεούνται να ενημερώνουν καθημερινά για τους επισκέπτες και τα έσοδά τους, ακόμη και την κίνηση των πωλητηρίων, ώστε να αποφασίζονται ταχύτατα οι απαραίτητες διορθωτικές κινήσεις.

Το πιλοτικό πρόγραμμα των 33 αρχαιολογικών χώρων και μουσείων (από 1ης Απριλίου μέχρι την 31η Οκτωβρίου) τα οποία συγκεντρώνουν το 95% των επισκεπτών και των εισπράξεων περιλαμβάνει, εκτός από τη διεύρυνση του ωραρίου: αναμόρφωση και επέκταση των πωλητηρίων, αναμόρφωση του περιβάλλοντος χώρου, βελτιώσεις στη λειτουργία των εκδοτηρίων και των ακυρωτικών μηχανημάτων, τα οποία σε πολλές περιπτώσεις στο παρελθόν δεν λειτουργούσαν (φθορές εξαιτίας του ηλίου), επέκταση και αναμόρφωση των αναψυκτηρίων με καλές τιμές στα προϊόντα. Αλλά και την εφαρμογή ενός νέου πολιτιστικού μάρκετινγκ σε συνεργασία με το υπουργείο Τουρισμού και φορείς της τουριστικής επιχειρηματικότητας. Στο πλαίσιο αυτό, αναβαθμίζεται ακόμη και η προβολή των μουσείων και αρχαιολογικών χώρων μέσω του Διαδικτύου, κάτι στο οποίο είχαμε μείνει πολύ πίσω.

Το πείραμα πέτυχε, απαιτείται όμως και συνέχεια του πιλοτικού σχεδίου αναβάθμισης και η επέκτασή του σε μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους περιοχών δύσκολων, όπως είναι η Ηπειρος, η Ανατολική Μακεδονία, το Βόρειο Αιγαίο κ.ά. Σε αυτούς τους προορισμούς η πολιτιστική μας κληρονομιά δεν είναι μόνο «εργαλείο ανάπτυξης σε μια τόσο κρίσιμη εποχή για την ελληνική οικονομία», αλλά και εθνική πολιτική.

Η αντοχή των μνημείων

Αν όμως απογειώνονται οι τουριστικές αφίξεις στη χώρα μας, που σύμφωνα με τον Σύνδεσμο Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων θα φτάσουν τα 19 εκατ. και για την αγορά θα ξεπεράσουν τα 20 εκατ., με την Ελλάδα να υποδέχεται καθημερινά 125.000 επισκέπτες, τα μνημεία πρέπει να προετοιμαστούν. «Οι αρχαιολογικοί χώροι εντάσσονται σε ροή επισκέψεων ανάλογα με τους μήνες», υπογράμμισε η γ.γ. του ΥΠΠΟΑ Λίνα Μενδώνη.

Το περσινό παράδειγμα που έζησε ο Ιερός Βράχος είναι χαρακτηριστικό. Υπήρξε ημέρα που από τις 10 πρωί ώς το μεσημέρι έφτασαν στην Ακρόπολη 18.000 επισκέπτες! Το μνημείο όμως δεν έγινε για τέτοια νούμερα, είπε ο κ. Παναγιωτόπουλος. Δεν μπορεί ο χώρος των Προπυλαίων να υποδέχεται περισσότερα από 2.500 άτομα ανά ώρα.

Ετσι συστάθηκε επιτροπή από εκπροσώπους του ΥΠΠΟΑ, της Ενωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας κ.ά., προκειμένου να αντιμετωπιστούν τέτοια περιστατικά και για τη διαχείριση των προβλημάτων. Θα επανασυγκροτηθεί και φέτος. Στον συντονισμό άλλωστε τέτοιων δύσκολων ημερών, για την αποσυμφόρηση των μνημείων βοηθούν όλοι. Από τον καπετάνιο του εκάστοτε κρουαζιερόπλοιου έως την Τροχαία, τους φύλακες των μνημείων κ.ά.

kathimerini.gr