Λιγότερος κόσμος στις φετινές εκδηλώσεις

Προτίμηση στα δημοφιλή ντουέτα της έντεχνης ελληνικής μουσικής σκηνής, τον “Μπακαλόγατο” και την κρητική μουσικοχορευτική παράδοση φαίνεται να δείχνει, μέχρι στιγμής, το φιλοθεάμον κοινό των Χανίων στο πλαίσιο των εκδηλώσεων του “Πολιτιστικού Καλοκαιριού 2010”.


Ωστόσο, εν μέσω οικονομικής κρίσης, η προσέλευση του κόσμου στις θερινές εκδηλώσεις που πραγματοποιούνται στην Ανατολική Τάφρο αποδεικνύεται μικρότερη σε σχέση με προηγούμενες χρονιές, όπως προκύπτει και από τα στοιχεία της Κοινωφελούς Επιχείρησης του Δήμου Χανίων (ΚΕΔΗΧ).
“ΜΑΓΝΗΤΗΣ” ΤΑ ΜΟΥΣΙΚΑ ΝΤΟΥΕΤΑ
Στην κορυφή των μουσικών προτιμήσεων του χανιώτικου κοινού αναδεικνύονται φέτος οι συνεργασίες μεγάλων ονομάτων, που έχουν γράψει τη δική τους ιστορία στο σύγχρονο ελληνικό τραγούδι.
Ετσι, η συνύπαρξη επί σκηνής της ανεπανάληπτης Χάρις Αλεξίου με την πολυτάλαντη Μάρθα Φριντζήλα κατάφερε -το βράδυ στις 21ης Ιουλίου- να φέρει στα άβολα καθίσματα της Ανατολικής Τάφρου 2.550 άτομα, γεμίζοντας ασφυκτικά το χώρο. Κι αυτό, παρά το γεγονός ότι η τιμή του εισιτηρίου που ανερχόταν στα 23 ευρώ (και μειωμένο στα 18 ευρώ) ήταν από τις ακριβότερες των καλοκαιρινών εκδηλώσεων.
Ανάλογη ήταν η προσέλευση του κοινού -με εισιτήριο 20 ευρώ- στη συναυλία που έδωσαν, πριν από μερικές ημέρες οι Λαυρέντης Μαχαιρίτσας και Γιάννης Κότσιρας, αφού οι ξύλινες κερκίδες γέμισαν από 2.550 θαυμαστές των δύο τραγουδιστών.
Η ξεχωριστή φωνή της Ελευθερίας Αρβανιτάκη σε συνδυασμό με τις θεατρικότατες ερμηνείες της Τάνιας Τσανακλίδου έμειναν αρκετά πίσω από τα παραπάνω νούμερα, προσελκύοντας 1.706 θεατές.
Από εκεί και πέρα η πτώση του αριθμού των θεατών στα υπόλοιπα μουσικά θεάματα είναι αρκετά αισθητή.
Αξιοσημείωτη είναι η μικρή, για τα δεδομένα του τραγουδοποιού, ανταπόκριση του κόσμου στη συναυλία του Θανάση Παπακωνσταντίνου, αφού μόλις 540 άτομα έδωσαν το “παρών” στο καλοκαιρινό μουσικό ραντεβού με τον καλλιτέχνη. Κι αυτό, παρά το γεγονός ότι η τιμή του εισιτηρίου ήταν ιδιαίτερα ελκυστική, αγγίζοντας τα 15 ευρώ.
Αντιθέτως, αρκετά ικανοποιητική μπορεί να χαρακτηριστεί η προσέλευση, περίπου 500 ατόμων, στο αφιέρωμα που διοργάνωσε για το συνθέτη Ηλία Ανδριόπουλο η Χορωδία Χανίων.
Η Σχολή χορού “Εν χορώ” ταξίδεψε στο μαγικό κόσμο του αργεντίνικου τάνγκο 357 άτομα, ενώ το μουσικό σχήμα PrimaVista ξενάγησε στις μουσικές του κόσμου 284 άτομα.
Τέλος, οι Μουσικές Περιπλανήσεις, στα τέλη Ιουλίου, ψυχαγώγησαν στο Θέατρο της Ανατολικής Τάφρου 80 θεατές.
ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΗΣ
Ο “ΜΠΑΚΑΛΟΓΑΤΟΣ”
Αδιαφιλονίκητος πρωταγωνιστής στα θεατρικά δρώμενα του καλοκαιριού αναδεικνύεται, μέχρι στιγμής, ο πολύ επιτυχημένος εμπορικά “Μπακαλόγατος” του Πέτρου Φιλιππίδη.
Είναι αξιοσημείωτο ότι το συγκεκριμένο έργο έκλεψε την παράσταση ήδη από την προπώληση των εισητηρίων, τα οποία ανέρχονταν σε 24 και 18 ευρώ (μειωμένο), συγκεντρώνοντας συνολικά το διήμερο που ανέβηκε η παράσταση 4.600 θεατές!
Ωστόσο, στις άλλες θεατρικές παραστάσεις η μείωση του αριθμού των θεατών, συγκριτικά με άλλες χρονιές, είναι σημαντική.
Η “Ομήρου Οδύσσεια – Το Παραμύθι των Παραμυθιών” της Κάρμεν Ρουγγέρη -με τιμή εισητηρίου 10 ευρώ- έφερε στο Θέατρο της Ανατολικής Τάφρου, στις 26 και 27 Ιουλίου, περίπου 2.500 άτομα. Η μικρότερη, σε σχέση με προηγούμενα χρόνια, προσέλευση του παιδικού θεατρόφιλου κοινού, μπορεί να αποδοθεί και στο γεγονός ότι το ίδιο έργο είχε ανέβει ξανά στα Χανιά πριν από λίγα χρόνια.
Η κρίση φαίνεται να αγγίζει ιδιαίτερα τα Δημοτικά Περιφερειακά Θέατρα (ΔΗΠΕΘΕ).
Ενδεικτικό είναι ότι το ΔΗΠΕΘΕ Κρήτης, που τα τελευταία χρόνια γέμιζε το Θέατρο σε κάθε παράσταση που ανέβαζε εντός έδρας, φέτος παρουσίασε μείωση στα εισητήρια που κόπηκαν κατά 40%, όπως μας είπε ο καλλιτεχνικός διευθυντής του θεάτρου Μιχάλης Αεράκης.
Κι αν τα περίπου συνολικά 3.000 άτομα που απόλαυσαν το τριήμερο 28 – 29 και 30 Ιουνίου τον “Αρχοντοχωριάτη” του ΔΗΠΕΘΕΚ φαντάζουν λίγα, τότε τα 319 άτομα που παρακολούθησαν τις δύο παραστάσεις του έργου “Μαλλιά Κουβάρια” του ΔΗΠΕΘΕ Βέροιας, τα 187 που προτίμησαν την “Ορέστεια” του ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας και οι μόλις 150 θεατές που είδαν τον πολύ καλό “Εμπορο της Βενετίας” του ΔΗΠΕΘΕ Ρούμελης, αποτυπώνουν ανάγλυφα το μέγεθος της κρίσης που διέρχεται η πολιτιστική ζωή.
Από εκεί και πέρα, “Η Στρίγγλα που έγινε αρνάκι” του μοναδικού Σαίξπηρ πήγε καλά προσελκύοντας 965 θεατές, όπως και “Ο φίλος μου ο Λευτεράκης”, σε διασκευή των Ρέππα – Παπαθανασίου, που κέντρισε το ενδιαφέρον 705 ατόμων.
Τέλος, τη “Λοκαντριέρα” του Γκολντόνι παρακολούθησαν, στις 2 και 3 Αυγούστου, 655 άτομα, το Βλαδίμηρο Κυριακίδη ως “Caveman” απόλαυσαν 445 άτομα (παρά το γεγονός ότι η συγκεκριμένη παράσταση ανέβηκε για πολλοστή φορά στα Χανιά), ενώ το “Δασκαλογιάννη” του Φώτη Κωνσταντινίδη είδαν 130 θεατρόφιλοι.

Οι Χανιώτες επιμένουν… παραδοσιακά
Πολύ ικανοποιητική μπορεί να χαρακτηριστεί η προσέλευση του κόσμου στα μουσικοχορευτικά παραδοσιακά θεάματα, που έχουν παρουσιαστεί μέχρι στιγμής στην Ανατολική Τάφρο.
Σ’ αυτό θα πρέπει, ασφαλώς, να συνυπολογίσει κανείς το γεγονός ότι η είσοδος στις συγκεκρικένες εκδηλώσεις είναι δωρεάν για το κοινό, γεγονός που διευκολύνει κατά πολύ την οικογενειακή ψυχαγωγία.
Ετσι, στο Διεθνές Φεστιβάλ Παραδοσιακών Χορών Νέων που συνδιοργάνωσαν η Ιερά Μητρόπολη Κυδωνίας και Αποκορώνου, ο Χορευτικός Ομιλος Χανίων “Αροδαμός” και το Αρχείο Ελληνικού Χορού, βρέθηκαν στις κερκίδες του Θεάτρου της Ανατολικής Τάφρου πάνω από 1.000 άτομα, όπως μας ανέφεραν στελέχη της ΚΕΔΗΧ.
Ανάλογη ήταν η παρουσία του κοινού στο Πολιτιστικό Αντάμωμα που διοργάνωσαν ο Δήμος Χανίων, η ΚΕΔΗΧ και ο Χορευτικός Ομιλος Χανίων “Ο Ψηλορείτης”, όπως και στη 10η γιορτή παράδοσης που πραγματοποίησαν ο Δήμος Χανίων, η ΚΕΔΗΧ και ο Λαογραφικός Ομιλος Χανίων.
Στους περιστρεφόμενους Δερβίσηδες -με είσοδο 20 και 15 ευρώ- κόπηκαν 394 εισητήρια, ενώ στην εκδήλωση που διοργάνωσαν το Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο Πατρών και οι Κύδωνες παρουσιάζοντας παραδοσιακούς χορούς, που χορεύονταν από αστούς και χωρικούς στα πανηγύρια και στα καπηλειά της Κρήτης μέχρι το 1925, παρακολούθησαν περίπου 200 άτομα σύμφωνα με τα στοιχεία της ΚΕΔΗΧ.

“Η κρίση επηρεάζει τα πάντα”
“Η κρίση σαφώς και επηρεάζει τα πάντα. Επηρεάζει από τον περιπτερά της γειτονιάς μας μέχρι το θέατρο”. Αυτό επεσήμανε, μεταξύ άλλων, ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Δημοτικού Περιφερειακού Θεάτρου Κρήτης (ΔΗΠΕΘΕΚ) Μιχάλης Αεράκης, σχολιάζοντας τη φετινή χαμηλή προσέλευση του κόσμου στα θεατρικά δρώμενα.
“Ο κόσμος έχει σφιχτεί πολύ αλλά, επί της ουσίας, δεν είναι τόσο η οικονομική κρίση όσο η κακή ψυχολογία. Περνάμε οικονομική κρίση αλλά δεν μπορώ να πιστέψω ότι ο Ελληνας δεν έχει να διαθέσει για τη διασκέδασή του το καλοκαίρι 60-80 ευρώ”, ανέφερε ο κ. Αεράκης και πρόσθεσε: “Είναι η αβεβαιότητα του “αύριο” που δεν τον αφήνει και του έχει σμπαραλιάσει την ψυχή, του έχει χαλάσει το κέφι, οπότε αν του πεις “πήγαινε να δεις μια θεατρική παράσταση”, μπορεί να σε βρίσει”.
Ο κ. Αεράκης υπογράμμισε ότι στο πλαίσιο αυτό τα περισσότερα θεατρικά σχήματα -με εξαίρεση τον “Μπακαλόγατο” του Πέτρου Φιλιππίδη- διαπιστώνουν μια μείωση στην προσέλευση του θεατρόφιλου κοινού, που αγγίζει το 50% σε σχέση με τις προηγούμενες χρονιές.
Για, δε, το ΔΗΠΕΘΕΚ τόνισε ότι η πτώση στα εισητήρια, σε σχέση με πέρυσι, είναι της τάξης του 40 με 50%, ενώ κατέληξε λέγοντας: “Το πού πάει όλη αυτή η ιστορία, πιστεύω ότι, θα εξαρτηθεί από το πώς θα κινηθεί η ελληνική οικονομία βάσει του ΔΝΤ”.

“Οι συναυλίες φαντάζουν πολυτέλεια”
“Φέτος τα πράγματα ήταν πολύ πεσμένα όχι μόνο εδώ αλλά σε όλη την Ελλάδα”, σχολίασε για την καλοκαιρινή χαμηλή προσέλευση του κοινού στις συναυλίες, ο δημοσιογράφος και διοργανωτής εκδηλώσεων Ηλίας Αραβίδης.
Ο Ηλίας, ο οποίος πέρυσι είχε φέρει τους Scorpions στα Χανιά και φέτος του James στο Ηράκλειο, τόνισε ότι το φαινόμενο της χαμηλής προσέλευσης του κόσμου στις θερινές συναυλίες έρχεται σε αντίθεση με ό,τι συνέβαινε στα κλαμπ της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης το χειμώνα: “Πιστεύω ότι κάπου συντελεί το γεγονός της οικονομικής κρίσης, ωστόσο, τη χρονιά που μας πέρασε τα events, που έγιναν στα κλαμπ στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη, είχαν πάρα πολύ μεγάλη επιτυχία. Ενας παράγοντας που πιστεύω ότι είναι πολύ σημαντικός, όχι μόνο στα Χανιά αλλά και στην Κρήτη γενικότερα σε ό,τι αφορά στην ξένη μουσική, όπως για παράδειγμα τη συναυλία των James, είναι η ελλειπής ενημέρωση των Μέσων Ενημέρωσης για το συγκεκριμένο μουσικό είδος. Δηλαδή, αν ο κόσμος ήταν ενημερωμένος καλύτερα, θα υπήρχε μεγαλύτερη προσέλευση”.
Ο Ηλίας υπογράμμισε ότι ο χώρος των ξένων μουσικών δρώμενων βάλλεται από την ελληνική μουσική βιομηχανία, καθώς προωθούνται συγκεκριμένα ονόματα όπως οι Ρέμος, Καράς, Θεοδωρίδου κ.ά. οπότε τόνισε “είναι φυσιολογικό κάποια από τα μουσικά αυτά γεγονότα να μην πηγαίνουν καλά. Από την άλλη, σίγουρα υπάρχει ο παράγοντας της οικονομικής κρίσης, ο οποίος καθιστά τις εκδηλώσεις αυτές είδος πολυτελείας”, ανέφερε καταλήγοντας.

του Δημήτρη Μαριδάκη
απο τα ΧΑΝΙΩΤΙΚΑ ΝΕΑ