Μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του ’90 όποιος ταξίδευε με αεροπλάνο από Χανιά προς Αθήνα θεωρούνταν προνομιούχος καθώς η διαφορά μεταξύ του αεροπορικού και του ακτοπλοϊκού εισιτηρίου ήταν χαώδης.
Αυτό οφείλονταν, κυρίως, στο ότι το αεροπορικό δρομολόγιο το μονοπωλούσε μια εταιρεία (Ολυμπιακή) και ως εκ τούτου χρέωνε το εισιτήριο όσο… ήθελε και λογαριασμό δεν έδινε σε κανέναν. Ωστόσο, η έλευση της Aegean ανάγκασε την πάλαι ποτέ παντοδύναμη Ολυμπιακή να… βάλει νερό στο κρασί της για να μπορέσει να ακολουθήσει τον ανταγωνισμό. Παράλληλα, την ίδια εποχή η ΑΝΕΚ απολάμβανε το δικό της μονοπώλιο στη θάλασσα και παρέμεινε αδιάλλακτη στο να μειώσει τις τιμές της. Αυτό αναγκάστηκε να το κάνει μόνο όταν στη γραμμή Σούδα – Πειραιάς έμπαινε δεύτερη εταιρεία. Θυμάστε όλοι φαντάζομαι την τιμή των 19 ευρώ για Γ’ θέση την εποχή του σκληρού ανταγωνισμού ΑΝΕΚ – Blue Star. Μια τιμή που διήρκησε μέχρι την φυγή της Blue Star (σήμερα το φθηνότερο ακτοπλοϊκό εισιτήριο κοστίζει 35 ευρώ). Την ίδια ώρα που το αεροπορικό εισιτήριο τηςRyanair από Χανιά προς Θεσσαλονίκη(!) μπορείς να το βρεις ακόμα και στα 25 ευρω!!!
Είναι πασιφανές ότι οι ναυτιλιακές εταιρείες δεν μπορούν πλέον να ανταγωνιστούν τις αεροπορικές, ιδιαίτερα όσον αφορά την Κρήτη όπου δραστηριοποιούνται αεροπορικές εταιρείες low cost.
Αυτά όσον αφορά την… άνιση μάχη πλοίου – αεροπλάνου, και μάλιστα όταν το τελευταίο –εκτός από καλύτερες τιμές- σου προσφέρει επιπλέον άνεση και ταχύτητα.
Πάμε τώρα στη σκληρή μάχη που έχει ξεσπάσει μεταξύ των αεροπορικών εταιρειών, μια μάχη που αποτυπώνεται τον τελευταίο καιρό με καταιγιστικές προσφορές ένθεν κακείθεν.
Σημαντικό ρολό στο τοπίο που έχει διαμορφωθεί έπαιξε η Ryanair, η οποία μετά τα Χανιά άπλωσε τα φτερά της και προς άλλα σημεία της χώρας με ιδιαίτερα μεγάλη επιβατική κίνηση. Παράλληλα, η ιρλανδική εταιρεία χάλασε τα σχέδια τηςAegean που θεώρησε ότι μετά την συγχώνευση της με την Ολυμπιακή θα ήταν η κυρίαρχος των ελληνικών και όχι μόνο αιθέρων. Υπολόγιζε όμως χωρίς τηνRyanairαλλά και την Easy Jet που πρόσφατα μπήκαν δυναμικά στο παιχνίδι με συνεχείς προσφορές αλλά και με άνοιγμα σε νέους προορισμούς.
Έτσι, δυο νέα δρομολόγια ξεκινά από τον Απρίλιο η Ryanairσε παραδοσιακές αγορές της Ελλάδας που ανακάμπτουν τελευταία (ειδικά η Αγγλία). Συγκεκριμένα, όπως ανακοίνωσε η εταιρεία, από την 1η Απριλίου, κάθε Τρίτη θα συνδέει ταΧανιά με το Μπορνμουθ της Αγγλίας και, από τις 28 Απριλίου, κάθε Δευτέρα και Πέμπτη, τη Ρόδο με το Όσλο. H αεροπορική εταιρεία χαμηλού κόστους πρόσφατα ανακοίνωσε ότι στο πλαίσιο της επένδυσης της ύψους 280 εκατ. ευρώ στην Ελλάδα, θα ανοίξει την δεύτερη και την τρίτη βάση της σε Θεσσαλονίκη και Αθήνα αντίστοιχα (η εταιρεία έχει συνολικά 64 βάσεις).
Η κίνηση αυτή θα γίνει από Απρίλιο και η εταιρεία θα διαθέσει τρία αεροσκάφη (2 αεροπλάνα με βάση την Αθήνα και ένα με βάση την Θεσσαλονίκη). Από Αθήνα τα δρομολόγια είναι για 6 νέους προορισμούς προς: Χανιά (!), Λονδίνο, Μιλάνο, Πάφο, Ρόδο και Θεσσαλονίκη. Οι έξι νέοι προορισμοί θα ισχύσουν από τον Απρίλιο, ενώ οι κρατήσεις έχουν ξεκινήσει εδώ και μέρες. Συνολικά, η νέα βάση μόνο στην Αθήνα θα εξυπηρετεί 1,2 εκατ. επιβάτες ετησίως και θα δημιουργήσει 1.200 νέες θέσεις εργασίας, με πάνω από 150 πτήσεις εβδομαδιαίως.
Επιπλέον, δύο νέες απευθείας πτήσεις από ένα από τα βασικά αεροδρόμια της Ιταλικής πρωτεύουσας, του Φιουμιτσίνο της Ρώμης προς τα αεροδρόμια της Θεσσαλονίκης και της Ρόδου, εγκαινιάζει η αεροπορική εταιρία easyJet. Συγκεκριμένα, από τις 2 Απριλίου, η Θεσσαλονίκη θα συνδέεται με το αεροδρόμιο του Φιουμιτσίνο, με τρεις απευθείας πτήσεις την εβδομάδα, με αεροσκάφος Α319, σε αρχική τιμή μονής μετάβασης 34.99 ευρώ.
Επίσης, από τις 17 Ιουνίου 2014, θα υπάρχει σύνδεση του Φιουμιτσίνο με τη Ρόδο, με τέσσερις απευθείας πτήσεις την εβδομάδα, σε τιμή που ξεκινά από 57.49 ευρώ.
Παράλληλα, η εταιρεία εξετάζει σοβαρά το ενδεχόμενο να «ρίξει» περισσότερα αεροπλάνα της στην αγορά των Χανίων ή του Ηρακλείου, χτυπώντας έτσι τηνRyanair μέσα στο (ελληνικό) σπίτι της.
Η απάντηση τηςAegean
Όπως είναι φυσικό, τα παραπάνω ανάγκασαν την Aegean να αντιδράσει και να ρίξει κι αυτή στο τραπέζι τις δικές της προσφορές. Γι αυτό, ηAegean, εκτιμώντας το μπάσιμο των low cost εταιριών, ανακοίνωσε την υπηρεσία «go light» και αναμένεται να προωθήσει αλλαγές στο εσωτερικό των αεροπλάνων για μείωση βάρους (βλέπε Lufthansa) αλλά και την προσθήκη, το 2014, 15 νέων προορισμών από την Αθήνα προς το εξωτερικό, αυξάνοντας το σύνολό τους σε 47. Όλως … τυχαίως οι προορισμοί αυτοί είναι αντίστοιχοι με αυτούς που ανακοινώνουν και οι εταιρίες Ryanair (ιδιαίτερα τα δρομολόγια της από Χάνια), Easy jet κ.α.
Για παράδειγμα, στους νέους προορισμούς περιλαμβάνονται: το Μπέρμινχαμ στην Αγγλία, η Μασσαλία και η Νάντη στην Γαλλία, η Ζυρίχη στην Ελβετία, το Αμβούργο, το Ανόβερο και η Νυρεμβέργη στη Γερμανία, η Κοπεγχάγη στη Δανία, η Κατάνια στην Ιταλία, το Άμπου Ντάμπι στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, η Βυρηττός στο Λίβανο και η Πάφος στην Κύπρο. Εξετάζονται, επίσης, ως υποψήφιες πόλεις ηΣτοκχόλμη στη Σουηδία ή το Όσλο στη Νορβηγία, η Λουμπλιάνα στη Σλοβενία και το Ντουμπρόβνικ στην Κροατία.
Συνολικά, το 2014 προστίθενται 45 – 50 νέα δρομολόγια από τις οκτώ πλέον βάσεις της εταιρείας στην Αθήνα και την περιφέρεια, με νέα βάση τα Χανιά. Ως αποτέλεσμα, η Aegean και ηΟlympic Αir από κοινού θα καλύπτουν συνολικά το 2014 ένα δίκτυο άνω των 250 δρομολογίων, εκ των οποίων 205 και πλέον δρομολόγια εξωτερικού και 47 – 50 δρομολόγια εσωτερικού.
Στο παιχνίδι και οι Τούρκοι:
Με στόχο όχι μόνο το μερίδιο στην τουριστική κίνηση, αλλά με ορίζοντα επενδυτικό η Turkish Airlines προσπαθεί να πλασαριστεί στην Ελλάδα, είτε με διάθεση διαφημιστικών κονδυλίων, είτε με πίεση για είσοδο στην εσωτερική αγορά, τύπου Ryanair.
Βασικό της όπλο είναι το γεγονός ότι η ζήτηση για θέσεις από και προς Ελλάδα έχει αυξηθεί, ενώ έχει πίσω ένα δυνατό αεροδρόμιο – κόμβο στην περιοχή. Ενδεικτικά η αύξηση της επιβατικής κίνησης προς την Κωνσταντινούπολη είναι συνεχής. Οι πτήσεις προς την Πόλη αυξήθηκαν κατά 14,57%, οι διαθέσιμες θέσεις κατά 7,62% και οι επιβάτες κατά 28,76% σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2012. Οι επιβάτες αυξήθηκαν σχεδόν κατά εκατό χιλιάδες σε σύγκριση με πέρυσι φθάνοντας τους 490.477.