Το θέμα του Β.Ο.Α.Κ. είναι απλώς η σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι
Την έντονη αντίδραση του ΠεριφερειάρχηΣταύρου Αρναουτάκης προκάλεσε το γεγονός ότι αφαιρούνται πολύτιμοι οικονομικοί πόροι για υποδομές στον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης και στα επαρχιακά δίκτυα, πόροι που μεταφέρονται σε περιοχές της ηπειρωτικής Ελλάδας.
Ουσιαστικά το θέμα αυτό ήταν η σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι καθώς το νησί μας ρίχνεται σε μόνιμη βάση, παρ’ ότι η συνεισφορά του στον κρατικό κορβανά κάθε άλλο από αμελητέα είναι.
Ο κ. Αρναουτάκης κάλεσε παράλληλα τους βουλευτές, την αυτοδιοίκηση και τους φορείς του νησιού, να συστρατευτούν ενάντια στο νέο ρίξιμο της Κρήτης αφού μεθοδεύεται η μεταφορά σημαντικών οικονομικών πόρων που προορίζονται για το νησί από την Προγραμματική Περίοδο ΕΣΠΑ 2007-2013, στην νέα Προγραμματική Περίοδο ΕΣΠΑ 2014-2020, με αποτέλεσμα την υστέρηση σε μεγάλα αναπτυξιακά έργα.
«Η Κρήτη για μια ακόμη φορά είναι ριγμένη, διότι υπάρχει μεθόδευση, και έχω εκφράσει τις αντιρρήσεις μου εδώ και αρκετό καιρό. Δεν μπορούν έργα που έχουν ενταχθεί σε αυτή την Προγραμματική Περίοδο, που έπρεπε να έχουν ολοκληρωθεί, να μεταφέρονται στη νέα.
Αυτό σημαίνει αυτόματα ότι έχουμε αφαίρεση πόρων από την Κρήτη για έργα – παρεμβάσεις στον ΒΟΑΚ που παρόλο δεν είναι δική μας ευθύνη τα παρακολουθούμε», τόνισε ο Περιφερειάρχης Κρήτης. Και κατέληξε: ««Αυτό δεν μπορεί να συνεχίζεται, δεν είναι δυνατόν να αφαιρούνται πόροι από το νησί μας, από την στιγμή που κανένα μεγάλο έργο δεν εξελίσσεται. Αν εξαιρέσουμε το αεροδρόμιο των Χανίων που παραμένει στο τομεακό του υπουργείου, κανένα άλλο μεγάλο έργο δεν θα παραμείνει στη νέα προγραμματική περίοδο, γιατί οι πόροι είναι ελάχιστοι».
Όπως είπε ο Περιφερειάρχης 5,6 δις ευρώ μεταφέρονται στη νέα Προγραμματική Περίοδο από το απερχόμενο ΕΣΠΑ, και αντιλαμβάνεται ο καθένας ότι αν δεν ενώσουμε όλες μας τις δυνάμεις, βουλευτές, αυτοδιοίκηση φορείς να διεκδικήσουμε από τον ίδιο τον Πρωθυπουργό ΒΟΑΚ και επαρχιακά δίκτυα, ελάχιστα θα γίνου
«Η Κρήτη για μια ακόμη φορά είναι ριγμένη, διότι υπάρχει μεθόδευση, και έχω εκφράσει τις αντιρρήσεις μου εδώ και αρκετό καιρό. Δεν μπορούν έργα που έχουν ενταχθεί σε αυτή την Προγραμματική Περίοδο, που έπρεπε να έχουν ολοκληρωθεί, να μεταφέρονται στη νέα.
Αυτό σημαίνει αυτόματα ότι έχουμε αφαίρεση πόρων από την Κρήτη για έργα – παρεμβάσεις στον ΒΟΑΚ που παρόλο δεν είναι δική μας ευθύνη τα παρακολουθούμε», τόνισε ο Περιφερειάρχης Κρήτης. Και κατέληξε: ««Αυτό δεν μπορεί να συνεχίζεται, δεν είναι δυνατόν να αφαιρούνται πόροι από το νησί μας, από την στιγμή που κανένα μεγάλο έργο δεν εξελίσσεται. Αν εξαιρέσουμε το αεροδρόμιο των Χανίων που παραμένει στο τομεακό του υπουργείου, κανένα άλλο μεγάλο έργο δεν θα παραμείνει στη νέα προγραμματική περίοδο, γιατί οι πόροι είναι ελάχιστοι».
Όπως είπε ο Περιφερειάρχης 5,6 δις ευρώ μεταφέρονται στη νέα Προγραμματική Περίοδο από το απερχόμενο ΕΣΠΑ, και αντιλαμβάνεται ο καθένας ότι αν δεν ενώσουμε όλες μας τις δυνάμεις, βουλευτές, αυτοδιοίκηση φορείς να διεκδικήσουμε από τον ίδιο τον Πρωθυπουργό ΒΟΑΚ και επαρχιακά δίκτυα, ελάχιστα θα γίνου
Το χειρότερο οδικό δίκτυο της χώρας
Τα τελευταία χρόνια στο μεγαλύτερο μέρος της χώρας εκτελούνται σημαντικά οδικά έργα με την κατασκευή μεγάλων αυτοκινητόδρομων, στην εθνική οδό της Κρήτης δεν έχει γίνει καμία ουσιαστική παρέμβαση από το 1975 μέχρι σήμερα. Ακόμα και στα λιγοστά νέα τμήματα που έχουν κατασκευαστεί (π.χ. Κίσαμος – Χανιά) έχουν γίνει εγκληματικά λάθη και παραλείψεις με αποτέλεσμα να θρηνούμε συνεχώς θύματα, αφού δεν έχουν ληφθεί ούτε τα στοιχειώδη μέτρα ασφαλείας.
Ένα ταξίδι από την Αθήνα μέχρι τη Θράκη, προκαλεί σοβαρό προβληματισμό σε όλους εμάς τους Κρητικούς που βλέπουμε το οδικό μας δίκτυο να παραμένει στάσιμο και επικίνδυνο εδώ και δεκαετίες. Μπορεί κάποιος να υπολογίσει πόσο αυξήθηκε η κίνηση στην εθνική οδό της Κρήτης από τα μέσα της δεκαετίας του ’70 μέχρι σήμερα, οπότε και ο αριθμός των αυτοκινήτων έχει αυξηθεί εντυπωσιακά; Ιδιαίτερα την τουριστική περίοδο το εθνικό οδικό δίκτυο του νησιού γίνεται άκρως επικίνδυνο, με χιλιάδες αυτοκίνητα να κινούνται καθημερινά σ’ αυτό.
Εδώ και χρόνια βαρεθήκαμε να ακούμε εξαγγελίες των εκάστοτε κυβερνήσεων για τη δημιουργία ενός σύγχρονου αυτοκινητόδρομου, όμως –ως δια μαγείας- κάτι γίνεται την τελευταία στιγμή και τα χρήματα καταλήγουν πάντα στην ηπειρωτική Ελλάδα.
Την ίδια ώρα η Κρήτη καταβάλει σημαντικά ποσά στον κρατικό κορβανά, όμως ποτέ δεν πήρε αυτά που δικαιούταν.
Παράλληλα, τώρα διαπιστώνουμε μια προσπάθεια να στερηθεί το νησί μας ακόμα και κονδύλια που δικαιούταν από το ΕΣΠΑ, και μάλιστα για την δημιουργία υποδομών που είναι άκρως απαραίτητες και αφορούν ανθρώπινες ζωές.
Μόνο τα 12 τελευταία χρόνια έχουν χάσει τη ζωή τους 1.400 άνθρωποι στον ΒΟΑΚ, στοιχείο που επιβεβαιώνει ότι ο δρόμος που κατεξοχήν εξυπηρετεί την μετακίνηση των κατοίκων και των επισκεπτών της Κρήτης είναι από τους χειρότερους και από τους πιο φονικούς της Ευρώπης.
Από την εποχή της δικτατορίας -οπότε και κατασκευάστηκε- μέχρι και σήμερα, ελάχιστα έχουν αλλάξει, ενώ το όνειρο των κρητικών για ένα σύγχρονο αυτοκινητόδρομο μένει μόνο στις υποσχέσεις των υπουργών… Παρ’ ότι το νησί μας δέχεται περίπου το 25% των τουριστών που επισκέπτονται τη χώρα.
Παράλληλα, αν ρίξουμε μια ματιά στα λιμάνια και τα αεροδρόμια της Κρήτης, θα διαπιστώσουμε ότι η απαξίωση των κυβερνήσεων προς το νησί μας είναι διαχρονική και γενικευμένη.
α.Μ.
Νέοι Ορίζοντες