Χρονιά-χρυσάφι για τον τουρισμό στην Κρήτη
Όταν η αύξηση των αφίξεων αγγίζει το 15% σε σχέση με πέρυσι στο αεροδρόμιο “Νίκος Καζαντζάκης” του Ηρακλείου, τότε δικαίως αυτή η χρονιά χαρακτηρίζεται η “χρυσή χρονιά” για τον ελληνικό τουρισμό, καθώς και οι αριθμοί δεν αφήνουν πολλά περιθώρια για διαφορετικά σχόλια όσον αφορά στο τουριστικό ρεύμα.
Το αεροδρόμιο “Νίκος Καζαντζάκης” του Ηρακλείου και αυτό το καλοκαίρι σηκώνει τον κύριο όγκο του τουριστικού ρεύματος, καθώς εκεί πραγματοποιείται και το 65% των αφίξεων σε επίπεδο Κρήτης, με τους δείκτες όμως να είναι πολύ ανοδικοί και για το αεροδρόμιο “Γιάννης Δασκαλογιάννης” των Χανίων.
Στην αριθμητική “ακτινογραφία” που μας παραχώρησε η διοίκηση του αερολιμένα αυτό αποτυπώνεται και με το παραπάνω, και μάλιστα σε μια περίοδο οικονομικής κρίσης, και μάλιστα χωρίς τις απαιτούμενες υποδομές, μιας και το αεροδρόμιο Ηρακλείου για μια ακόμη χρονιά αντιμετώπιζε την πρόκληση με πολλές δυσκολίες, παρά τις φιλότιμες προσπάθειες της διοίκησης του αερολιμένα αλλά και των εργαζομένων.
Αφίξεις
Τον τελευταίο ημερολογιακά μήνα του καλοκαιριού στο αεροδρόμιο “Νίκος Καζαντζάκης” του Ηρακλείου έφτασαν με πτήσεις εξωτερικού 537.246 επιβάτες, σε αντίθεση με τους 467.424 που έφτασαν τον Αύγουστο του 2012. Μιλάμε λοιπόν για μια αύξηση που αγγίζει σχεδόν το 15%, κάνοντας το αεροδρόμιο Ηρακλείου να είναι στην τρίτη θέση, μετά το αεροδρόμιο της Μυκόνου και των Χανίων, όσον αφορά στα αυξητικά ποσοστά.Χαρακτηριστικό είναι μάλιστα το στοιχείο ότι τον Αύγουστο το “Νίκος Καζαντζάκης” βρέθηκε για αρκετές μέρες στις πρώτες θέσεις των αφίξεων και αναχωρήσεων επιβατών, αφήνοντας πίσω ακόμα και το αεροδρόμιο “Ελευθέριος Βενιζέλος” της Αθήνας, οι αφίξεις του οποίου καταγράφουν πτωτική τάση.
Μάλιστα, το αεροδρόμιο του Ηρακλείου φέτος έσπαγε το ένα ρεκόρ μετά το άλλο όσον αφορά και τις ημερήσιες κινήσεις αεροσκαφών, καθώς σε κάποιες περιπτώσεις αυτές ξεπερνούσαν ακόμα και τις 180.Αύξηση φέτος κατέγραψαν και οι πτήσεις ιδιωτικών αεροσκαφών, γεγονός που έδωσε “αέρα” ποιοτικής αναβάθμισης στον τουρισμό της Κρήτης.
ΑΕΡΟΛΙΜΕΝΑΡΧΗΣ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ«Πρωτόγνωρη αύξηση της κίνησης»
«Προσπαθούμε με κάθε τρόπο να απλοποιήσουμε την καθημερινότητα στον αερολιμένα, μιας και η αύξηση της κίνησης είναι πρωτόγνωρη», τονίζει χαρακτηριστικά στη “Νέα Κρήτη” ο αερολιμενάρχης Ηρακλείου κ. Γιώργος Πλιάκας και συνεχίζει λέγοντας: «Είναι μια από τις καλύτερες τουριστικές χρονιές στο αεροδρόμιό μας, μιας και ο Σεπτέμβριος αλλά και ο Οκτώβριος δίνουν θετικά μηνύματα όσον αφορά τα σχέδια πτήσεων στο “Νίκος Καζαντζάκης”»
.ΠΑΡΑ ΤΗΝ ΚΡΙΣΗΑνοδικά και οι αφίξεις εσωτερικού
Η οικονομική κρίση φαίνεται πως τουλάχιστον για τον Αύγουστο δεν επηρέασε τις αφίξεις εσωτερικού, καθώς και αυτές κινήθηκαν ανοδικά στο μεγαλύτερο αεροδρόμιο της Κρήτης. Έτσι, στο Ηράκλειο έφτασαν με πτήσεις εσωτερικού τον Αύγουστο 40.307 επιβάτες, με την άνοδο να αγγίζει το 7,17%, καθώς τον αντίστοιχο μήνα του 2012 έφτασαν 37.608 επιβάτες.Βέβαια, εδώ πρέπει να αναφέρουμε ότι χιλιάδες ήταν οι τουρίστες που ήρθαν με αυτόνομα τουριστικά πακέτα στην Κρήτη, χρησιμοποιώντας το αεροδρόμιο της Αθήνας σαν ενδιάμεσο σταθμό.
ΝΕΑ ΔΕΔΟΜΕΝΑΤο ρωσικό “θαύμα” και η κρίση στην Αίγυπτο
Οι Ρώσοι τουρίστες και το μήνα που πέρασε έδωσαν σκληρή μάχη για να κρατήσουν την πρωτιά του Ιουλίου, μένοντας όμως οριακά πίσω από τους Γερμανούς. Πάντως, η αύξηση του τουριστικού ρεύματος από τη Ρωσία άγγιξε το 30% σε σχέση με τον Αύγουστο του 2012, ενώ ανοδικά σε ποσοστό 7% κινήθηκαν και οι γερμανικές αφίξεις. Μάλιστα, πολύ ενθαρρυντικά είναι τα μηνύματα για τις αφίξεις των Γερμανών μέχρι και τα μέσα Οκτωβρίου, ενώ δεν αποκλείεται γερμανικές πτήσεις τσάρτερ να δούμε στο Ηράκλειο και κατά το πρώτο δεκαήμερο του Νοεμβρίου.
Η αγορά που έστω και οριακά κινήθηκε πτωτικά τον περασμένο μήνα ήταν η βρετανική, ενώ στα ίδια επίπεδα αλλά με οριακά ανοδικές τάσεις κινήθηκαν οι αφίξεις των Ιταλών, των Γάλλων και των Ολλανδών. Η κρίση στην Αίγυπτο έχει ήδη προκαλέσει νέα δεδομένα στον κρητικό τουρισμό, μιας και πολλά τουριστικά γραφεία ήδη βρίσκονται σε διαβούλευση με τουριστικούς φορείς της Κρήτης για να προωθηθούν τα προγραμματισμένα τουριστικά πακέτα της Αιγύπτου για το μήνα Νοέμβριο στο νησί μας.
Ήδη στο Ρέθυμνο δεν αποκλείεται πολλά ξενοδοχεία να παραμείνουν ανοικτά μέχρι και τα τέλη Νοεμβρίου για να δεχτούν το τουριστικό ρεύμα, με τις περισσότερες πτήσεις εκείνης της περιόδου να προωθούνται στο αεροδρόμιο “Γιάννης Δασκαλογιάννης” των Χανίων.
Στο Ηράκλειο ήδη ακούγονται τα πρώτα σενάρια για πιθανή παράταση της τουριστικής περιόδου τουλάχιστον μέχρι τα μέσα Νοεμβρίου, μιας και οι τέσσερις μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες στη Χερσόνησο προσανατολίζονται σε αυτήν την εξέλιξη. Σε κάθε περίπτωση, αν γίνει αυτό, θα έχουμε την πρώτη ουσιαστική επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, επηρεασμένη όμως από διεθνείς εξελίξεις, όπως την κατάσταση στην Αίγυπτο, και όχι από μια συντονισμένη προσπάθεια της ελληνικής Πολιτείας. Άλλωστε, να σας θυμίσουμε ότι η Αίγυπτος και κατά την κρίση του 2012 κατάφερε να επανακάμψει και να ανοίξει άμεσα τις τουριστικές της αγορές.
ΑΝΑΚΑΤΕΜΑ ΤΗΣ ΤΡΑΠΟΥΛΑΣ ΣΤΙΣ ΠΤΗΣΕΙΣ
Ο σχεδιασμός για τη χειμερινή περίοδο
Η διακοπή των πτήσεων της Ολυμπιακής προς το Ηράκλειο, τη Θεσσαλονίκη και τη Ρόδο σίγουρα αποτελεί ένα ουσιαστικό πλήγμα στον εσωτερικό τουρισμό της χειμερινής περιόδου. Ήδη όμως αναπτύσσονται σενάρια για τη δραστηριοποίηση σε αυτά τα τρία αεροδρόμια τριών μεγάλων ευρωπαϊκών αεροπορικών εταιρειών, που στοχεύουν να μπουν δυναμικά στο δίκτυο πτήσεων εσωτερικού με στόχο να καλύψουν αυτό το κενό.Μάλιστα, το μηδενικό κόστος παραμονής αεροσκαφών στο αεροδρόμιο “Νίκος Καζαντζάκης” του Ηρακλείου κάνει τον κρητικό αερολιμένα πολύ ελκυστικό γι’ αυτό το σχέδιο, ενώ δεν αποκλείεται μέσα στο χειμώνα να αναπτυχθούν και συγκεκριμένες πτήσεις εξωτερικού προς τη Γερμανία και τη Γαλλία, με ενδιάμεσο σταθμό το αεροδρόμιο “Ελευθέριος Βενιζέλος” των Αθηνών.
Η απόφαση της Olympik Air αλλάζει πλέον άρδην τον αεροπορικό χάρτη στην Ελλάδα, αφού η διακοπή των πτήσεων αφορά τα τρία πιο δυναμικά ελληνικά αεροδρόμια, κάνοντας την Aegean τον απόλυτο παίκτη στα ελληνικά αεροπορικά πράγματα. Μάλιστα, οι αεροπορικοί ευρωπαϊκοί κολοσσοί δεν αποκλείεται από το ερχόμενο καλοκαίρι να αναλάβουν πιο ουσιαστικά ένα μεγάλο ποσοστό του πτητικού έργου προς μεγάλα τουριστικά αεροδρόμια της χώρας, με την Ελλάδα μάλλον να γίνεται ο “φτωχός συγγενής” αυτής της εξέλιξης, την ώρα που στη γειτονική Τουρκία τουλάχιστον 7 τουρκικές αεροπορικές εταιρείες έχουν αναλάβει το πτητικό έργο των τουριστικών αφίξεων στη γειτονική μας και συνάμα ανταγωνίστρια χώρα.
Σίγουρα η τουριστική σεζόν που εξελίσσεται είναι η καλύτερη από το 2005, αλλά όλοι οι φορείς πρέπει να επανεκτιμήσουν τις συγκυρίες που έγινε αυτό, έτσι ώστε να μπουν οι βάσεις και για την επόμενη χρονιά, μιας και φέτος ίσως δόθηκε μια ουσιαστική ευκαιρία επανατοποθέτησης της Ελλάδας ως τουριστική αγορά στην ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου. Άλλωστε, δεν είναι τυχαίο ότι κατά το 2013 η Ελλάδα έγινε ο πιο δημοφιλής προορισμός διακοπών για τους Αυστριακούς και τους Ρώσους, ενώ στη Γερμανία και την Ολλανδία ήταν στη δεύτερη θέση, έχοντας μπροστά τη δυναμική Τουρκία, που σίγουρα δε θα μείνει με τα χέρια σταυρωμένα το 2014.
neakriti