Έφοδος στις εταιρείες των Μπόμπολα, Περιστέρη, Στέγγου
Καρτέλ μεγαλοεργολάβων, που νέμονται τα δημόσια έργα, ερευνά για πρώτη φορά η Επιτροπή Ανταγωνισμού, μετά από καταγγελίες ανταγωνιστών για στήσιμο μεγάλων έργων και μοίρασμα εργολαβιών.
Η έρευνα, σύμφωνα με πληροφορίες, πραγματοποιήθηκε ταυτόχρονα στα κεντρικά γραφεία της Ελλάκτωρ (Μπόμπολας), της ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ (Περιστέρης) και της Μοχλός (Στέγγος).
Οι Αρχές πήραν, με την συναίνεση των ελεγχομένων, αντίγραφα σκληρών δίσκων, από τους υπολογιστές, ενώ αναζήτησαν έγγραφα, χειρόγραφες σημειώσεις, αλληλογραφία και άλλα στοιχεία.
Η έρευνα πάει 15-20 χρόνια πίσω. Το θέμα του ενδεχόμενου «καρτέλ μεγαλοεργολάβων» ανοίγει σε μια περίοδο που η κυβέρνηση επαναδιαπραγματεύεται τις συμβάσεις των μεγάλων δημόσιων έργων.
Να σημειωθεί ότι οι καταγγελίες για την ύπαρξη καρτέλ στο χώρο των μεγάλων κατασκευών είναι παλιές ενώ σήμερα που αποφασίστηκε η διερεύνησή τους είναι ο χρόνος κατά τον οποίο η κυβέρνηση επαναδιαπραγματεύεται τις συμβάσεις των μεγάλων έργων που βρίσκονται σε εκκρεμότητα καθώς εξασφαλίστηκε πρόσθετη χρηματοδότηση.
Ειδικότερα,σύμφωνα με πληροφορίες στο στόχαστρο των ελεγκτικών μηχανισμών βρίσκονται κυρίως τέσσερις μεγάλες εργολαβίες της ΕΡΓΟΣΕ για σιδηροδρομικά έργα του βόρειου άξονα Πελοποννήσου, στο τμήμα Κορίνθου-Πατρών.
Συγκεκριμένα, πρόκειται για τα έργα σηράγγων και δικτύου στα τμήματα Αιγίου και Πλατάνου, τα οποία σε δύο ξεχωριστές δημοπρασίες ανατέθηκαν με εκπτώσεις της τάξης του 16% σε κοινοπραξία των εταιρειών Ακτωρ ΑΤΕ (του ομίλου Μπόμπολα- Καλλιτσάντση), ΤΕΡΝΑ ΑΕ (του ομίλου Περιστέρη-Κάμπα) και J&Ρ ΑΒΑΞ ΑΕ (του ομίλου Παρασκευαΐδη-Ιωάννου). Τα δύο αυτά έργα έχουν ήδη ολοκληρωθεί.
Επίσης, περιλαμβάνονται στη λίστα δύο ακόμη σιδηροδρομικά έργα, στις θέσεις Μελίσσι και Κάτω Ροδοδάφνη (με τους κωδικούς 510 και 511 αντίστοιχα), τα οποία ανατέθηκαν την περίοδο 2008-2009 στη Μηχανική ΑΕ. Οι δύο αυτές εργολαβίες είναι υλοποιημένες σε μικρά ποσοστά. Η ανάδοχος εταιρεία του ομίλου Εμφιετζόγλου κηρύχθηκε προσφάτως έκπτωτη από τη διοίκηση της ΕΡΓΟΣΕ, προκειμένου τα δύο αυτά έργα να επαναδημοπρατηθούν.
Η σήραγγα Τυμφρηστού
Η περιβόητη σήραγγα Τυμφρηστού, που ενώνει τη Λαμία με το Καρπενήσι, περιλαμβάνεται επίσης στη λίστα της Επιτροπής Ανταγωνισμού. Η Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας, έπειτα από πόρισμα των τεχνικών υπηρεσιών της που διαπίστωνε θέματα στατικότητας στο έργο, δημοπράτησε τη συντήρηση και λειτουργία της σήραγγας για 30 μήνες, με προϋπολογισμό 800.000 ευρώ.
Η ανάθεση του έργου έγινε τον Δεκέμβριο, με έκπτωση περίπου 10%, ξεσηκώνοντας σάλο αντιδράσεων για «χρυσοφόρο συμβόλαιο».
Παράλληλα, θα διεξαχθεί έρευνα για 12 μεγάλα έργα, μεταξύ των οποίων το μετρό Θεσσαλονίκης και η Εγνατία Οδός.
Ο έλεγχος επεκτάθηκε στα δύο σωματεία των μεγάλων κατασκευαστικών εταιρειών, στον Σύνδεσμο Ανωνύμων Τεχνικών Εταιρειών (ΣΑΤΕ) και τον Σύνδεσμο Τεχνικών Εταιρειών Ανωτέρων Τάξεων (ΣΤΕΑΤ).
Τον έλεγχο διενεργεί η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού, με στόχο δημοπρασίες δημοσίων έργων, εκσυγχρονισμού και αναβάθμισης οδικών αξόνων, κατασκευής νέων αυτοκινητοδρόμων αλλά και συγκοινωνιακά έργα.
Το κλιμάκιο της Επιτροπής Ανταγωνισμού άνοιξε χθες τα ηλεκτρονικά αλλά και τα συμβατικά αρχεία των ΣΤΕΑΤ και ΣΑΤΕ. Εγινε έλεγχος σε δικαιολογητικά που χορηγούν οι σύνδεσμοι στις εταιρείες-μέλη τους για συμμετοχή σε δημοπρασίες και άλλα σχετικά έγγραφα και σημειώσεις.
Lykavitos