«Ταμείο» 60 εκατ. ευρώ από τη Google για τα γαλλικά ΜΜΕ
Προς εξομάλυνση δείχνουν να βαίνουν οι σχέσεις μεταξύ της Google και της γαλλικής κυβέρνησης, μετά το συμβιβασμό της εταιρείας στην «κόντρα» με τους Γάλλους εκδότες και τα ΜΜΕ.
Ο κολοσσός του κόσμου της τεχνολογίας βρισκόταν σε έντονη αντιπαράθεση με τις γαλλικές εταιρείες του χώρου των media σχετικά με τα κέρδη που αποκόμιζε δημοσιεύοντας διαφημίσεις δίπλα στα link προς άρθρα ιστοσελίδων τους, που εμφανίζονταν σε σχετικές αναζητήσεις και στο Google News. Η γαλλική κυβέρνηση απείλησε με φορολόγηση αυτών των κερδών, και η Google με τη σειρά ανταπάντησε πως θα πάψει να εμφανίζει τα επίμαχα links.
Εν τέλει η Google συμβιβάστηκε, συμφωνώντας να δημιουργήσει ένα «ταμείο» ύψους 60 εκατομμυρίων ευρώ, με σκοπό να βοηθήσει τα γαλλικά ΜΜΕ να βελτιώσουν τη διαδικτυακή τους παρουσία. Ο συμβιβασμός αυτός επήλθε μετά από δύο μήνες διαπραγματεύσεων, και, πέρα από το αποκαλούμενο Digital Publishing Innovation Fund, η αμερικανική εταιρεία συμφώνησε να δώσει στα γαλλικά ΜΜΕ πρόσβαση στις διαφημιστικές της πλατφόρμες σε μειωμένη τιμή. Σε αντάλλαγμα, δεν επιβλήθηκε ο φόρος με τον οποίο είχε απειλήσει η γαλλική κυβέρνηση, για να μπορεί η Google να εμφανίζει στις αναζητήσεις τα links προς τις γαλλικές ενημερωτικές σελίδες.
Πρόκειται για μία ιστορική συμφωνία, η οποία αναμένεται να προκαλέσει μία «χιονοστιβάδα» από αντίστοιχες κινήσεις και σε άλλες χώρες του κόσμου. Όπως γράφτηκε στο Twitter από το γραφείο του Γάλλου προέδρου, Φρανσουά Ολάντ, «η Γαλλία είναι περήφανη για την επίτευξη αυτής της συμφωνίας με τη Google, την πρώτη του είδους στον κόσμο».
Από πλευράς του, ο πρόεδρος της Google, Έρικ Σμιντ, έγραψε στο εταιρικό blog πως αυτές οι συμφωνίες δείχνουν πώς τέτοιες συνεργασίες μπορούν να συνεισφέρουν στην ψηφιακή καινοτομία χάριν των καταναλωτών και της ευρύτερης διαδικτυακής κοινότητας. Ωστόσο, στο ευρωπαϊκό «μέτωπο», η εταιρεία βρίσκεται εν μέσω έντονων δικαστικών διαμαχών με πολλές εταιρείες- στις οποίες συμπεριλαμβάνεται και η Microsoft- περί αθέμιτου ανταγωνισμού, για τις οποίες αναμένεται η σχετική απόφαση της Κομισιόν.
Σκοπός του Digital Publishing Innovation Fund, όπως αναφέρθηκε, είναι να «υποστηρίξει μεταμορφωτικές πρωτοβουλίες ψηφιακής έκδοσης για τους Γάλλους αναγνώστες». Οι πρώτες συζητήσεις περί «φόρου Google» στη Γαλλία είχαν ξεκινήσει το 2010, λόγω της πεποίθησης πως οι εταιρείες οι οποίες σημειώνουν άνοδο λόγο της εξάπλωσης του Ίντερνετ θα έπρεπε να βοηθήσουν τις εταιρείες οι οποίες υποφέρουν εξαιτίας αυτής.
Αν και η εταιρεία στην αρχή είχε δείξει πως επιθυμούσε να κρατήσει «σκληρή» γραμμή, λέγοντας πως δεν μπορεί να δεχτεί τέτοιες «λύσεις» και πως θα αφαιρούσε τα γαλλικά ενημερωτικά sites από τους καταλόγους αποτελεσμάτων των αναζητήσεών της, η προσωπική παρέμβαση του προέδρου Ολάντ υπέρ των εκδοτών της χώρας του, οδήγησε στον εν λόγω συμβιβασμό. Αξίζει να σημειωθεί πως σε παρεμφερή κατεύθυνση άρχισαν να κινούνται και γερμανικές εταιρείες μέσα στο 2012.
Επίσης, η Google κατέληξε πρόσφατα σε παρόμοιο συμβιβασμό και με τους Βέλγους εκδότες, χρηματοδοτώντας με 5 εκατομμύρια ευρώ μία σειρά από προγράμματα για την αύξηση των εσόδων των βελγικών ειδησεογραφικών portal.
Παρόλα αυτά, η «γαλλική περίπτωση» είναι ιδιαίτερα σημαντική, λόγω του ύψους του ποσού που αφορά το Digital Publishing Innovation Fund. Αντίστοιχες πρωτοβουλίες φαίνονται να δρομολογούνται και στην Ιταλία, την Ελβετία και την Αυστρία.
tvxs.gr