Πετρελαϊκή απειλή από Ιράν που κλείνει οριστικά τις κάνουλες προς Ελλάδα και Ισπανία

Τέλος και επισήμως βάζει το Ιράν στις εξαγωγές πετρελαίου προς την Ελλάδα και την Ισπανία, δύο από τους μεγαλύτερους πελάτες του διεθνώς. Η Τεχεράνη απειλεί επίσης με διακοπή την Ιταλία και τη Γερμανία συντηρώντας διεθνώς το κλίμα ανησυχίας που έχει εκτινάξει το πετρέλαιο πάνω από τα 120 δολάρια το βαρέλι και την τιμή της αμόλυβδης βενζίνης μέχρι και πάνω από 2 ευρώ το λίτρο.
Τα ελληνικά διυλιστήρια διαβεβαιώνουν ότι δεν τίθεται θέμα ομαλής τροφοδοσίας της χώρας σε καύσιμα καθώς, όπως λένε, εδώ και μήνες έχουν αρχίσει σταδιακά να στρέφονται σε άλλες πηγές προμήθειας (Σαουδική Αραβία, Ρωσία, Λιβύη), προκειμένου να αναπληρώσουν το κενό από το Ιράν που έφτασε το 2011 να καλύπτει το 36% των αναγκών μας, έναντι μόλις 7% το 2010. Το ποσοστό αυτό σήμερα εκτιμάται ότι βρίσκεται κάτω του 28% και βαίνει συνεχώς μειούμενο, με βάση υπολογισμούς της αγοράς.
Σύμφωνα πάντως με τις ίδιες πηγές, η απουσία του ιρανικού αργού θα περιορίσει κι άλλο την ήδη μικρή ρευστότητα των ελληνικών διυλιστηρίων καθώς παύει να υπάρχει η ανοικτή πίστωση που μέχρι σήμερα είχαν από τη Τεχεράνη.
Τι σημαίνει αυτό στην πράξη; Οτι, όπως λένε πηγές των διυλιστηρίων, «θα πρέπει πλέον να διαχειριστούν καλύτερα τις χρηματικές τους ροές», προσθέτοντας ωστόσο ότι η έλλειψη του ιρανικού αργού δεν θα επηρεάσει τις τιμές καταναλωτή καθώς αυτές καθορίζονται από τις τρέχουσες διεθνείς τιμές πετρελαιοειδών (βενζίνη, ντίζελ) της Μεσογείου.
Εφόσον βέβαια η αβεβαιότητα λόγω Ιράν πυροδοτήσει και νέες αυξήσεις τιμών στις αγορές πετρελαίου, οι επιπτώσεις θα φανούν άμεσα στις τιμές διυλιστηρίου, άρα και στις τιμές αντλίας.

 

Υποχώρηση τιμών. Χθες ωστόσο, παρά το μπαράζ ειδήσεων που υπήρξε με επίκεντρο την Τεχεράνη – εκτός της διακοπής εξαγωγών σε Ισπανία και Ελλάδα ανακοινώθηκε επίσης ότι η Κίνα έχει μειώσει 50% τις εισαγωγές ιρανικού πετρελαίου και ότι η Ιαπωνία τις διέκοψε εντελώς – οι τιμές του πετρελαίου όχι μόνο δεν εκτινάχθηκαν, αλλά υποχώρησαν. Το μπρεντ μειώθηκε κατά 1,80 δολάρια, στα 120,6 δολάρια/βαρέλι, συνεχίζοντας την πτωτική τάση των τελευταίων ημερών και ενώ τον Μάρτιο είχε φτάσει στα 128 δολάρια.
Ξένοι αναλυτές υποστηρίζουν ότι αιτία της πτώσης της τιμής του πετρελαίου είναι το γεγονός ότι οι αγορές θεωρούν πως η μείωση των ιρανικών εξαγωγών, ακόμη και η πλήρης διακοπή τους, δεν θα προκαλέσει πρόβλημα στην παγκόσμια οικονομία καθώς έχουν εξασφαλιστεί άλλες πηγές τροφοδοσίας. Υπενθυμίζουν τις διαβεβαιώσεις που δίνει επανειλημμένως το τελευταίο διάστημα ο υπουργός Πετρελαίου της Σαουδικής Αραβίας πως «είναι έτοιμη να προχωρήσει σε μονομερή αύξηση της ημερήσιας παραγωγής της για να αναπληρώσει το κενό του Ιράν».
Παράλληλα, Γαλλία, Βρετανία και ΗΠΑ εξετάζουν να αποδεσμεύσουν στρατηγικά πετρελαϊκά τους αποθέματα για να μειωθούν οι τιμές του πετρελαίου.

 

Στροφή σε άλλες πηγές.Πριν από μερικές εβδομάδες, το Reuters μετέδωσε ότι ελληνικά διυλιστήρια στράφηκαν στον ενεργειακό όμιλο Vitol (που εδρεύει σε Ολλανδία – Ελβετία) για την προμήθεια ενός φορτίου ρωσικού αργού από τα Ουράλια. Τα ελληνικά διυλιστήρια, σύμφωνα με την ίδια πηγή, βρίσκονται επίσης σε επαφή με τη θυγατρική της Total στην Ελβετία, την Totsa, και τον ενεργειακό όμιλο Μercuria. Τέλος, και η ελβετική Glencore ενδέχεται να συμβάλει ώστε να κυλήσει ομαλά η διαδικασία της τροφοδοσίας της ελληνικής αγοράς με πετρέλαιο.
olympia.gr