Βραβεία Ελληνικής Ακαδημίας 2012: Οι υποψηφιότητες
Τρεις από τις καλύτερες ελληνικές ταινίες της χρονιάς, δεν βγήκαν ποτέ στις αίθουσες της χώρας σε κανονική διανομή, σύμφωνα με την Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου, που ανακοίνωσε σήμερα τις υποψηφιότητες για τα ετήσια βραβεία της, αναδεικνύοντας τον Άδικο Κόσμο (2011) τουΦίλιππου Τσίτου και το Γάλα (2011) του Γιώργου Σιούγα ως απόλυτα φαβορί, με υποψηφιότητες σε 11 απ’ τις 14 συνολικά κατηγορίες μεγάλου μήκους ταινιών μυθοπλασίας του θεσμού.
Οι δυο ταινίες βρήκαν δικαιωματικά θέση στην πεντάδα καλύτερης ταινίας, που συμπληρώθηκε με την υποψήφια σε άλλες τέσσερις κατηγορίες Πόλη των Παιδιών (2011)(βραβευμένή από την πανελλήνια και την διεθνή ένωση κριτικών στο περασμένο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης), τις υποψήφιες σε άλλες τρεις κατηγορίες 3 Μέρες Ευτυχίας (2011) που βγαίνουν αύριο στις αίθουσες χωρίς δημοσιογραφική προβολή, και το Fish n Chips (2011) που κατάφερε να χωθεί στην πεντάδα με μόνη άλλη υποψηφιότητα αυτή του Ηλία Δημητρίου στην κατηγορία πρωτοεμφανιζόμενου σκηνοθέτη.
Βραβευμένος στο San Sebastian για τη σκηνοθεσία του Φίλιππου Τσίτου και την ερμηνεία τουΑντώνη Καφετζόπουλου, ο Άδικος Κόσμος συγκέντρωσε υποψηφιότητες για ήχο, ενδυματολογία, σκηνογραφία, πρωτότυπη μουσική, β’ γυναικείο ρόλο για την Σοφία Σειρλή, β’ ανδρικό για τον Χρήστο Στέργιογλου, α’ γυναικείο για την Θεοδώρα Τζήμου, α’ ανδρικό για τονΑντώνη Καφετζόπουλο, σενάριο απ’ τον Τσίτο και την Δώρα Μασκλαβάνου, σκηνοθεσία απ’ τον Τσίτο και καλύτερη ταινία, και θεωρητικά μπορείς να τη δεις ως οριακά μεγαλύτερο θριαμβευτή απ’ Το Γάλα, μιας και δεν έπαιζε στην κατηγορία του πρωτοεμφανιζόμενου σκηνοθέτη, στην οποία εξασφάλισε υποψηφιότητα ο Γιώργος Σιούγας. Η κινηματογραφική εκδοχή του τελευταίου, για το πολυβραβευμένο και πολυταξιδεμένο ομότιτλο θεατρικό, θα κοντράρει τον Άδικο Κόσμο για ήχο, σκηνογραφία, β’ γυναικείο με την Ηρώ Μπέζου, β’ ανδρικό με τον Όμηρο Πουλάκη, α’ γυναικείο με την Ιωάννα Τσιριγκούλη, α’ ανδρικό με τον Προμηθέα Αλειφερόπουλο και τον τίτλο της καλύτερης ταινίας της χρονιάς, ενώ θα τα βάλει με άλλους διεκδικητές σε μακιγιάζ, μοντάζ και φωτογραφία. Υποκύπτοντας στην (αμφιβόλου ευστοχίας) κριτική που δέχθηκε τις δυο προηγούμενες χρονιές, η Ακαδημία φέτος απέσυρε την διάκριση μεταξύ καλύτερης ταινίας και ταινίας που προτείνεται στο Υπουργείο Πολιτισμού για την ξενόγλωσση κατηγορία των Όσκαρ, ευλογία που θα παίρνει αυτόματα ο νικητήριος της τίτλος της μεγάλης κατηγορίας.
Η ανακοίνωση των υποψηφιοτήτων έγινε σε έναν διάδρομο της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση, η οποία θα φιλοξενήσει για δεύτερο συναπτό έτος την απονομή των βραβείων στις 7 Μαΐου, ενώ το σκηνικό των άδειων καρεκλών που ήταν περισσότερες απ’ αυτές που φιλοξένησαν τα οπίσθια των παρόντων στη συνέντευξη Τύπου δημοσιογράφων, ήταν εφάμιλλο της για άλλη μια χρονιά μειωμένης προσέλευσης των μελών της Ακαδημίας στην ψηφοφορία, από την οποία, όπως για πρώτη φορά αποκαλύφθηκε φέτος, απείχε σχεδόν το 50% του σώματός της. Οι 119 απ’ τους 207 που ψήφισαν, πάντως, αγνόησαν επιδεικτικά την επιστροφή του Γιώργου Λάνθιμου στη μεγάλη οθόνη με τις βραβευμένες στη Βενετία Άλπεις, οι οποίες συγκέντρωσαν μόλις δύο υποψηφιότητες (καλύτερου μακιγιάζ και καλύτερου σεναρίου), έδειξαν αναπάντεχη στήριξη στη δεύτερη δουλειά του Παναγιώτη Φαφούτη, με τον Παράδεισο (2011) να πιάνει στασίδι σε πέντε κατηγορίες (μακιγιάζ, ήχου, ενδυματολογίας, μοντάζ και Β’ γυναικείου για την Όλια Λαζαρίδου), έβαλαν στην κούρσα του μεγάλου βραβείου τον Δημήτρη Αθανίτη (μέλος του προηγούμενου ΔΣ της Ακαδημίας) δίνοντάς του υποψηφιότητες σκηνοθεσίας, μουσικής και ειδικών εφφέ για υποστήριξη, χτύπησαν φιλικά στην πλάτη το Wasted Youth (2011), με υποψηφιότητες για μοντάζ, β’ ανδρικό απ’ τον Ιερώνυμο Καλετσάνο και σκηνοθεσία απ’ το δίδυμο Αργύρη Παπαδημτρόπουλου και Jan Vogel, και πέταξαν κι από ένα ξεροκόμματο στους Κωνσταντίνο Γιάνναρη και Ζαχαρία Μαυροειδή, για τη φωτογραφία του Man at Sea (2011) και την κινηματογραφική καινοτομία του Ξεναγού (2011) αντίστοιχα.