Εδιναν 1,5 δισ., πήραμε 15 εκατ.

Στο ράφι μένουν χαμηλότοκα δάνεια προς επιχειρήσεις, αξίας 1,5 δισ. ευρώ, που θα προωθούσε το υπουργείο Ανάπτυξης στην αγορά φέτος, με συγχρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ.

Να ξεπεράσει τις πολύ μεγάλες καθυστερήσεις στα έργα εκμετάλλευ-σης αυτοκινητο-δρόμων επιχειρεί η Ομάδα Δράσης του Χορστ Ράιχενμπαχ. Τα συγκεκριμένα έργα χρηματοδο-τούνται με επιχορηγήσεις ύψους 1,5 δισ. ευρώ από το ΕΣΠΑ και με περίπου 3 δισ. από ιδιωτικούς πόρους Διατέθηκαν μόνο 15 εκατ. ευρώ και τώρα επιχειρείται, μαζί με την Ομάδα Δράσης του Χορστ Ράιχενμπαχ, να ενεργοποιηθούν, γιατί τα νέα προγράμματα του «Σχεδίου Μάρσαλ» θα… αργήσουν.

Τα 1,5 δισ. ευρώ προέρχονται από δύο προγράμματα, που θα ήταν στην αγορά το καλοκαίρι. Ο λόγος για τα δάνεια του Ταμείου Επιχειρηματικότητας και του Jeremie, που, σύμφωνα με την έκθεση της Ομάδας Δράσης, δεν… τσουλάνε:

– Jeremie (κοινοί ευρωπαϊκοί πόροι για πολύ μικρές έως και μεσαίες επιχειρήσεις): με τη μόχλευση που θα επιτύγχαναν οι τράπεζες, ποσό ύψους περίπου 350 έως 450 εκατ. ευρώ θα ήταν διαθέσιμο από το συγκεκριμένο ταμείο, από το οποίο 250 εκατ. ευρώ χρηματοδότηση του ΕΣΠΑ. Το Jeremie παρέχει δανειακά προϊόντα, με επιμερισμό του κινδύνου και προϊόντα επιχειρηματικού κεφαλαίου.

Μέχρι σήμερα εγκρίθηκαν μόλις 346 δάνεια Jeremie, συνολικού ύψους 15 εκατ. ευρώ. Από αυτά, 210 δάνεια εκταμιεύτηκαν σε ιδιώτες, αξίας 4 εκατ. ευρώ.

– Ταμείο Επιχειρηματικότητας: τελεί υπό τη διαχείριση του ΕΤΕΑΝ Α.Ε. Αποστολή του είναι να διευκολύνει την πρόσβαση των ελληνικών επιχειρήσεων σε ευνοϊκή χρηματοδότηση. Ανάλογα με τη μόχλευση που θα επιτύχουν οι τράπεζες, ποσό ύψους περίπου 1 δισ. ευρώ θα πρέπει να είναι διαθέσιμο στην πραγματική οικονομία, εκ του οποίου 460 εκατ. ευρώ είναι λεφτά του ΕΣΠΑ. Μέχρι στιγμής, δεν υπήρξε χρηματοδότηση επιχειρήσεων μέσω του Ταμείου Επιχειρηματικότητας και η Ομάδα επιχειρεί τη λήψη μέτρων για την ενεργοποίησή του.

Κίνητρα σε ιδιώτες

Επίσης, η Ομάδα Δράσης επιχειρεί να ξεπεράσει πολύ μεγάλες καθυστερήσεις στα 5 έργα εκμετάλλευσης αυτοκινητοδρόμων, στη διαχείριση αποβλήτων και να επιταχύνει τις επενδύσεις στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας (το πρόγραμμα «Helios»). Τα έργα στους αυτοκινητόδρομους χρηματοδοτούνται με επιχορηγήσεις ύψους 1,4 δισ. ευρώ από το ΕΣΠΑ, με περίπου 3 δισ. ευρώ από ιδιωτικούς πόρους.

Στη διαχείριση αποβλήτων, έμφαση δίνεται στην αποκατάσταση παράνομων χωματερών και στη διαχείριση στερεών αποβλήτων, καθώς, αν δεν συμμορφωθεί με τη νομοθεσία της Ε.Ε., έρχονται πρόστιμα. Οσο για το πρόγραμμα Helios, επιχειρείται να αυξηθούν τα κίνητρα για ιδιωτικές επενδύσεις.

Σύμφωνα με τα στοιχεία, που δημοσίευσε η Ομάδα, από τα 20,4 δισ. ευρώ του ΕΣΠΑ, που χρηματοδοτούν περισσότερα από 7.000 έργα μέχρι σήμερα, μόνο το ένα τρίτο είναι ενεργό, ενώ έως και τον Ιούνιο του 2011 η Ελλάδα απορρόφησε μόνο 626 εκατ. ευρώ, δηλαδή το 56,6% του ετήσιου στόχου. «Κάθε καθυστέρηση στη δρομολόγηση έργων συνεπάγεται μεγάλες χαμένες ευκαιρίες», αναφέρει η Ομάδα στην έκθεσή της. *