Δύο Χρόνια Μουσικό Σχολείο Θερίσου: Φυτώριο ταλέντων με προβλήματα στέγης

Με αρκετά προβλήματα κλείνει τη δεύτερη χρονιά του το Μουσικό Σχολείο Χανίων, το μόνο “πολιτιστικό” εργαστήρι της Β’βάθμιας εκπαίδευσης στα Χανιά.

Το σχολείο που βρίσκεται στα Περβόλια Θερίσσου, ξεκίνησε με 7 παιδιά την πρώτη χρονιά, στην πρώτη γυμνασίου και συνέχισε τη δεύτερη με 36, ενώ οι νέες αιτήσεις για εγγραφή δείχνουν το αυξημένο ενδιαφέρον από όλο το νομό, παιδιών με ταλέντο, που θέλουν να το καλλιεργήσουν παράλληλα με

τη γενική τους εκπαίδευση. Οπως μας λέει ο Δ/ντής του Σχολείου Δημήτρης Ψωματάκης, οι αιτήσεις αναμένεται να φτάσουν τις 48, μέχρι τις 28 Μαίου που λήγει η προθεσμία υποβολής αιτήσεων. Αυτό σημαίνει ότι η επόμενη σχολική χρονιά θα βρεί τη λειτουργία του σχολείου ιδιαίτερα… στριμωγμένη!

Το κτίριο του παλιού “ΘΑΛΗ” νοικιάστηκε από τη Β’ βάθμια, ανασκευάστηκε με διαχωρισμό των αιθουσών για να χωρέσει τα μικρά στούντιο όπου γίνονται τα ιδιαίτερα μαθήματα μουσικών οργάνων. Στον προθάλαμο του σχολείου, ένα μεγάλο νταούλι περιμένει να το…επιλέξουν για μάθημα. Δίπλα, η αίθουσα πληροφορικής, οι λιγοστές αίθουσες των μαθημάτων και τα ιδιαίτερα δωματιάκια με το πιάνο τους και τις κιθάρες. Οταν ξεκίνησε η λειτουργία του σχολείου, δεν ήταν η χρονιά που το Υπουργείο μοίραζε όργανα στα Μουσικά Σχολεία της χώρας, έτσι, φρόντισε η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση για τον εξοπλισμό του, ενώ βοήθησαν και τα Μουσικά Σχολεία του Ρεθύμνου και του Ηρακλείου με δανεικά όργανα.

“Το μεράκι για τη δημιουργία ενός μουσικού σχολείου υπήρχε από παλιά στα Χανιά και μετά
από πολλές προσπάθειες πέρασε στο ΦΕΚ η ίδρυσή του, το 2009, οπότε ξεκίνησε να λειτουργεί” αναφέρει ο κ. Ψωματάκης. “Ξεκίνησε με την προοπτική σε δύο χρόνια που θα αναπτυσσόταν (όπως και αναπτύσσεται) να χτιστεί ένα νέο κτίριο.” Οπως μας λέει ο Δ/ντής, ο αριθμός των παιδιών μπορεί να περάσει τα 70 τη νέα χρονιά, που σημαίνει ότι θα υπάρχει σοβαρό πρόβλημα χωρητικότητας. Το σχολικό συγκρότημα αποτελείται από το κεντρικό κτίριο κι ένα προκάτ, μικρής δυναμικότητας. “Πρέπει να υπάρξει μέριμνα, να προστεθούν αίθουσες ή να μεταστεγαστούμε” λέει ο κ. Ψωματάκης “και περιμένουμε σύντομα να λήξει το θέμα”.
Το Μουσικό Σχολείο, που είναι Γυμνάσιο – Λύκειο, είναι όπως όλα τα Γυμνάσια και Λύκεια της χώρας, όπου διδάσκονται όλα τα μαθήματα γενικής παιδείας (εκτός από τεχνολογία και οικιακή οικονομία) και οι κατευθύνσεις στο Λύκειο. Τη διαφορά κάνουν τα επιπλέον μαθήματα που διδάσκονται τα παιδιά σε ισότιμη βάση: ελληνική μουσική παράδοση και ευρωπαϊκή κλασική και σύγχρονη μουσική, ιστορία της Τεχνης και Θέατρο. Κλασική θεωρία αλλά και βυζαντινή, ενώ δύο όργανα είναι υποχρεωτικά, όπως το παραδοσιακό (η λύρα για την Κρήτη) και το πιάνο, στα οποία κάθε μαθητής κάνει μάθημα μία ώρα την εβδομάδα στο καθένα. Μετά υπάρχουν και όργανα επιλογής στα οποία ο κάθε μαθητής κάνει μάθημα δύο ώρες την εβδομάδα στο όργανο που αυτός έχει επιλέξει, όπως πιάνο, κιθάρα, φλάουτο, βιολί, μαντολίνο, λαούτο, ακορντεόν. Αξιοσημείωτο είναι ότι πολλά παιδιά επιλέγουν τα παραδοσιακά όργανα (λύρα, μαντολίνο).
Τα μαθήματα μουσικών οργάνων γίνονται ατομικά σε κάθε παιδί.
Αρκεί βέβαια να υπάρχουν καθηγητές να τα διδάξουν: στη γενική κατεύθυνση οι καθηγητές προέρχονταν με αποσπάσεις από άλλα σχολεία ενώ φέτος μπήκαν και οργανικές θέσεις που ελπίζουμε να καλυφθούν. Δυσκολίες έχουμε όσον αφορά τους μουσικούς καθηγητές. Ο τελευταίος ήρθε για παράδειγμα, τέλος Φλεβάρη. Οι καθηγητές της μουσικής είναι “τριών ταχυτήτων”.
Ελπίζω του χρόνου να καλυφθούν οργανικές θέσεις με τους βασικούς, για το πιάνο και την κιθάρα.
Είναι οι Π.Ε., οι Τ.Ε.(ωδείου) και οι εμπειροτέχνες. Οι Πανεπιστημιακοί διορίζονται, όπως και οι Τ.Ε., όμως οι εμπειροτέχνες που κάνουν παραδοσιακά όργανα δεν μπορούν να διοριστούν, έτσι μπαίνουν σε καθεστώς ωρομισθίας.
Η μουσική παιδεία έχει 45 ώρες τη βδομάδα στο πρόγραμμα. Για να χωρέσει όμως, το σχολείο λειτουργεί ολοήμερο που λήγει στις 3.30, ενώ τα παιδιά τρώνε στο σχολείο. Τα έξοδα σίτισης κάλυπτε μέχρι τώρα, ο Δήμος Θερίσου, που σημαίνει ότι πρέπει ο νέος Δήμος να μεριμνήσει να εντάξει το κονδύλι στο πρόγραμμά του.
Επίσης οι εγγραφές δε γίνονται όπως στα άλλα σχολεία. Στην Α’ τάξη Γυμνασίου εγγράφονται μαθητές απόφοιτοι όλων των Δημοτικών Σχολείων του Νομού, ύστερα από επιλογή μέσω εξετάσεων που διενεργούνται απο το Υπουργείο Παιδείας. Οι μαθητές που θα φοιτήσουν στην Α’ Γυμνασίου, επιλέγονται με τεστ, που σκοπό έχουν να ερευνήσουν την ευαισθησία και την κλίση των μαθητών στη μουσική. Τα τεστ αποδεικνύουν την αίσθηση ρυθμού, την ακουστική ικανότητα, τη δυνατότητα αναγνώρισης μιας μελωδίας και πραγματοποιουνται από επιτροπή καθηγητών από άλλους νομούς. Σημειώστε, πως για να έρθει ένα παιδί στο Μουσικό Σχολείο δε χρειάζεται απαραίτητα να γνωρίζει μουσική ή κάποιο όργανο.
Οι απόφοιτοι του Ενιαίου Μουσικού Λυκείου έχουν τις ίδιες δυνατότητες επιλογής, κατά την αποφοίτησή τους, με τους αποφοίτους των άλλων Λυκείων, μπορούν να δώσουν εξετάσεις και να εισαχθούν στα ΑΕΙ και ΤΕΙ της χώρας ή μπορούν να συνεχίσουν τις μουσικές τους σπουδές. Δεν έχουν όμως ιδιαίτερα προνόμια όσον αφορά τις μουσικές σπουδές πέραν από τον τίτλο σπουδών που πέρνουν από το σχολείο. Κατά τη διάρκεια φοίτησης, μπορεί ένα παιδί να μεταγραφεί σε σχολείο, δεν μπορεί όμως να γίνει το αντίστροφο.
Το Σχολείο συμμετέχει ή διοργανώνει εκδηλώσεις, όπως η κοινή εκδήλωση που έγινε με τα Μουσικά Σχολεία Ρεθύμνου και Ηρακλείου στις 31 του Μάρτη στο Ρέθυμνο, το φεστιβάλ του Δήμου στις 6 του Μάη και οι γιορτές λήξης της σχολικής χρονιάς .

 [chania-politis.blogspot.com]