Οι Έλληνες της διασποράς μαθαίνουν τη γλώσσα μέσω διαδικτύου

Το φιλόδοξο εκπαιδευτικό πρόγραμμα αναμένεται να εφαρμοστεί το 2013.  

Εβδομήντα επιστήμονες από δεκαπέντε χώρες του κόσμου βρίσκονται από χθες στην πανεπιστημιούπολη Γάλλου συμμετέχοντας στο πρόγραμμα «Παιδεία Ομογενών» με θέμα την ηλεκτρονική μάθηση στην ελληνική διασπορά. Το πρόγραμμα «παιδεία ομογενών» ξεκίνησε το 1997 και ολοκληρώθηκε τον Αύγουστο του 2008 και από το 2011 συνεχίζει να υλοποιείται με την επωνυμία «ελληνόγλωσση πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια διαπολιτισμική εκπαίδευση στη διασπορά». Σκοπός και στόχος του νέου προγράμματος, το οποίο θα διαρκέσει μέχρι το 2013 είναι η ανταλλαγή απόψεων και προτάσεων, ώστε το ηλεκτρονικό σύστημα διδασκαλίας να συμβάλλει στη συμβατική διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας και να αξιοποιηθεί από τους εκπαιδευτικούς για την εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση σε απομακρυσμένες περιοχές.

«Ο στόχος της διημερίδας που ολοκληρώνεται σήμερα το απόγευμα είναι να καταλήξουμε σε ένα σχέδιο, βάσει το οποίου θα υλοποιήσουμε. Ελπίζουμε ότι στις αρχές του νέου έτους θα έχουμε τα πρώτα αποτελέσματα και σύμφωνα με τους προγραμματισμούς μας αρχές του 2013 θα είναι ολοκληρωμένη η μέθοδος ηλεκτρονικής διδασκαλίας-μάθησης για να αξιοποιηθεί συμπληρωματικά και συνοδευτικά από την ζωντανή συμβατική διδασκαλία μάθηση που λαμβάνει χώρα στα σχολεία μας αλλά και να λειτουργήσει και αυτόνομα, με την έννοια ότι καθένας θα μπορεί μέσω του διαδικτύου να έρχεται σε επαφή με τη γλώσσα και τον πολιτισμό της Ελλάδας αλλά το σημαντικότερο να μαθαίνει μέχρι ενός σημείου την ελληνική γλώσσα μέσω του διαδικτύου χρησιμοποιώντας της μεθόδου που αναπτύσσουμε» εξήγησε μιλώντας στα «Ρ.Ν.» ο διευθυντής του ΕΔΙΑΜΜΕ και υπεύθυνος του προγράμματος Μιχάλης Δαμανάκης.

Πρόκειται για μια μέθοδο διαδραστική και βιωματική, όπου ο εκπαιδευόμενος θα έχει τη δυνατότητα όχι απλά να βρει το υλικό από το διαδίκτυο αλλά να είναι σε επαφή με το δάσκαλό του. Η μέθοδος αυτή αναμένεται να συμβάλλει αποτελεσματικά στην εκμάθηση της ελληνικής γλώσσας στην ελληνική διασπορά, όπου τα προβλήματα είναι πολλά λόγω των αποστάσεων αλλά κυρίως εξαιτίας του γεγονότος ότι πολλές φορές σε κάθε τμήμα συνυπάρχουν παιδιά με διαφορετικά επίπεδα.

Σημαντικό, επίσης, κρίνεται το γεγονός ότι ο μαθητής θα μπορεί μέσω αυτής της μεθόδου να παραλαμβάνει και το ελληνικό πιστοποιητικό γλωσσομάθειας από το υπουργείο Παιδείας της Ελλάδας: «Η τεχνολογία υπάρχει. Αυτό που χρειάζεται είναι να την τροποποιήσουμε και να την προσαρμόσουμε στις δικές μας ανάγκες. Πρόκειται επί της ουσίας για την ανάπτυξη μιας μεθόδου μέσω του διαδικτύου και όχι απλώς για μια ανάρτηση υλικού στο διαδίκτυο που μπορεί να το πάρει ο καθένας. Αυτό συμβαίνει και τώρα, όλο το υλικό το εκπαιδευτικό που έχει παραχθεί στο πλαίσιο του προγράμματος Παιδεία Ομογενών είναι σε ψηφιακή μορφή στο διαδίκτυο. Συζητάμε πλέον για μια μέθοδο, όπου στο εξής θα μπορεί κάποιος να συνομιλεί με τον υπολογιστή. Θα είναι διαδραστική, θα μπορεί ο μαθητής να κάνει ασκήσεις, θα μπορεί να κάνει αυτοαξιολόγηση, θα μπορεί με αυτόν τον τρόπο βήμα προς βήμα να μαθαίνει την ελληνική γλώσσα είτε με δάσκαλο που είναι και το σημαντικότερο ή και χωρίς δάσκαλο που είναι δυσκολότερο. Σε ότι αφορά τους μαθητές θα υπάρχει η δυνατότητα για να παραλάβουν πιστοποιητικό, το σημαντικότερο είναι ότι ο μαθητής προετοιμαζόμενος με αυτή τη μέθοδο θα μπορεί να δίνει τις εξετάσεις του στο πιστοποιητικό ελληνικής γλωσσομάθειας του υπουργείου Παιδείας και να πιστοποιεί με αυτόν τον τρόπο τη γνώση του επίσημα πια» τόνισε ο κ. Δαμανάκης.

Με ιδιαίτερα θετικό μάτι βλέπουν το πρόγραμμα και οι εκπαιδευτικοί ανά τον κόσμο, που συμμετέχουν στο σεμινάριο, οι οποίοι εκτιμούν ότι η μέθοδος αυτή θα δώσει λύση σε πολλά προβλήματα, με τα οποία έρχονται οι ίδιο καθημερινά αντιμέτωποι.

Χαρακτηριστικά ο κ. Θέμης Αραβοσιτάς, εκπαιδευτικός από το Τορόντο του Καναδά και εκπρόσωπος της ελληνικής κοινότητας, μιλώντας στα «Ρ.Ν.» είπε: «Πρόκειται για μια πολύ σημαντική δουλειά που γίνεται στο πρόγραμμα «Παιδεία Ομογενών». Η ελληνόγλωσση εκπαίδευση στη διασπορά αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα και πρέπει να μπει στη νέα εποχή και στις νέες τεχνολογίες. Το γεγονός ότι βρισκόμαστε εδώ άνθρωποι από όλο τον κόσμο και αντιμετωπίζουμε διαφορετικά προβλήματα νομίζω ότι μας δίδει τη δυνατότητα να ανταλλάξουμε απόψεις και να προχωρήσουμε σε ένα πρόγραμμα, το οποίο είναι πολύ φιλόδοξο και χρειάζεται πολύ δουλειά. Το διαδίκτυο είναι ένα χρήσιμο εργαλείο. Υπάρχει πρόβλημα χώρου και χρόνου σε σχέση με την ελληνόγλωσση εκπαίδευση και το διαδίκτυο μπορεί να αξιοποιηθεί, ώστε να ξεπεραστούν προβλήματα και δυσκολίες που στο παρελθόν έμοιαζαν αξεπέραστες».

Από την πλευρά της η κυρία Αναστασία Κρυσταλλίδου διευθύντρια ελληνικού σχολείου στο Γιοχάνεσμπουργκ, ανέφερε: «Το σχολείο μας αριθμεί 1.137 παιδιά εκ των οποίων μόλις το 25% δεν είναι Έλληνες. Όμως το μάθημα των ελληνικών είναι υποχρεωτικό και όλοι έρχονται σε επαφή με τη γλώσσα και τον πολιτισμό της Ελλάδας. Εμείς έχουμε εμπλακεί στο πρόγραμμα από το 1998 και τα βιβλία που φτιάξαμε τα έχουμε εισαγάγει στην εκπαίδευση και σύμφωνα με αυτά διδάσκουμε, καθώς τα παιδιά είναι σε διαφορετικά επίπεδα ελληνομάθειας. Έχουμε εντοπίσει ότι τα βιβλία μπορούν να χρησιμοποιηθούν με διάφορες προσαγωγές σε όλα τα επίπεδα. Επειδή το «ΣΑΧΕΤΙ» είναι το μοναδικό σχολείο στη Νότια Αφρική που είναι ημερήσιο θεωρούμε ότι το πρόγραμμα ηλεκτρονικής μάθησης θα δώσει νέες προοπτικές για παιδιά και ενήλικες που βρίσκονται σε απομακρυσμένες περιοχές. Θα θέλαμε το σχολείο μας να γίνει περιφερειακός κόμβος από τον οποίο θα στέλνουμε το υλικό στα άλλα σχολεία. Υπάρχει μια πολύ μεγάλη προοπτική και θέλουμε να την αξιοποιήσουμε».

Ο Νίκος Μπογιαννίδης, εκπαιδευτικός στην Μελβούρνη διδάσκει ελληνικά και σε ένα αγγλικό σχολείο διδάσκει πληροφορική. Από τη δική του εμπειρία η επιτυχία του προγράμματος εξαρτάται από τη σωστή επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στη διαχείριση των εργαλείων στην εκπαίδευση, από την τεχνική υποστήριξή τους. Οι εκπαιδευτικοί χρειάζονται στρατηγικές και ιδέες για το πως θα εμπεδώσουν το σύστημα στην εκμάθηση και τρόπους για να κάνουν το μάθημα ευχάριστο και προσιτό στους μαθητές» σημείωσε.

[rethnea.gr]