Ηλιακό όχημα από ομάδα του Πολυτεχνείου
Η ομάδα απαρτίζεται από τους φοιτητές/ερευνητές: Αθανάσιο Μαλισόβα, Βουτσαρά Γεώργιο, Μαλλά Αλέξανδρο, Καμπιανάκη Ελευθέριο, Σηφάκη Χαρίκλεια, Παπαμεντζελόπουλο Ιωάννη, Τσουράκη Αργυρώ και τους υπεύθυνους καθηγητές: κ. Κωνσταντίνο Καλαϊτζάκη, Καθηγητή (τμήμα Ηλεκτρονικών Μηχανικών και Μηχανικών Ηλεκτρονικών Υπολογιστών), κ. Θεοχάρη Τσούτσο, Αναπληρωτή Καθηγητή (τμήμα Μηχανικών Περιβάλλοντος) και κ. Δημήτριο Ρόβα, Επίκουρο Καθηγητή (τμήμα Μηχανικών Παραγωγής και Διοίκησης).
Οπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση:
“Για τη μελέτη αυτή η ομάδα σχεδίασης ηλιακού οχήματος του Πολυτεχνείου Κρήτης, Hephaestus, βραβεύθηκε σε διεθνή διαγωνισμό που διοργανώθηκε από το Ελληνικό Ινστιτούτο Ηλεκτροκίνητων Οχημάτων (ΕΛΙΝΗΟ), μεταξύ Πανεπιστημιακών και Τεχνολογικών Ιδρυμάτων, στο πλαίσιο του προγράμματος INTERREG IIIA «ΗΛΙΟΣ ΖΩΗ – Ελλάδα Ιταλία», από το οποίο βραβεύθηκε τον Ιούνιο του 2008. Σύμφωνα με την αξιολόγηση της επιτροπής του διαγωνισμού, οι ομάδες που διακρίθηκαν σχεδίασαν με ρεαλισμό ηλιακά οχήματα, τα οποία μπορούν να κατασκευαστούν με λογικό κόστος κατασκευής ανοίγοντας έτσι το δρόμο για την περαιτέρω ανάπτυξη προς την κατεύθυνση αυτή.
Η όλη προσπάθεια έχει επίσης χαίρει αποδοχής και βράβευσης από το Εθνικό Κέντρο Περιβάλλοντος και Αειφόρου Ανάπτυξης (ΕΚΠΑΑ). Επίσης η ομάδα συμμετείχε με περίπτερο που της παραχωρήθηκε στην διεθνή έκθεση EnergyRes ’09 όπου και εξέθεσε τις ιδέες και το έργο της.
Η μελέτη περιλαμβάνει αναλυτικά σχέδια για όλα τα μηχανολογικά και ηλεκτρικά υποσυστήματα του οχήματος, εκτενή ανάλυση της σχεδίασης και του υπολογισμού της δομής του αμαξώματος, των υποσυστημάτων ανάρτησης, διεύθυνσης και πέδησης. Κατά το σχεδιασμό του οχήματος επιλέχθηκε η χρήση τριών τροχών, έτσι ώστε να μειωθούν όσο το δυνατόν περισσότερο οι πιθανές τριβές και απώλειες από τη χρήση τέταρτης ρόδας και διαφορικού συστήματος. Το ηλεκτρικό σύστημα του οχήματος, στηρίζεται σε φωτοβολταϊκή γεννήτρια, μπαταρίες (περίπου 4,75 kWh) και ηλεκτρικό κινητήρα ισχύος περίπου 3 kW και βάρους 10 kg.
Σημειώνεται ότι η παραπάνω μελέτη ήταν συνέχεια αντίστοιχης προσπάθειας, στο πλαίσιο του μαθήματος «Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας» του τμήματος Μηχανικών Περιβάλλοντος, η οποία ολοκληρώθηκε τον Αύγουστο του 2007 με τη κατασκευή ενός μοντέλου ηλιακού οχήματος σε κλίμακα 1/10, με πλήρη λειτουργικότητα και τηλεκατευθυνόμενο – σύμφωνα με τα κριτήρια της αμερικανικής επιτροπής αγώνων ταχύτητας ηλιακών αυτοκινήτων. Το μοντέλο αυτό φιλοξενείται σήμερα στην Πολυτεχνειούπολη, στον Επιδεικτικό Κόμβο Φωτοβολταϊκών συστημάτων του εργαστηρίου Ανανεώσιμων και Βιώσιμων Ενεργειακών Συστημάτων, ο οποίος δημιουργήθηκε στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Προγράμματος PURE. Ακόμα ακολούθησε η κατασκευή ενός μοντέλου 1/5 το οποίο είχε μεγαλύτερη ακρίβεια και ακολουθούσε επακριβώς το τελικό σχέδιο του οχήματος. Το τελευταίο μοντέλο παρουσιάστηκε εκτενώς στην τελετή που οργάνωσε για την ομάδα μας το ΕΚΠΑΑ.
Το επόμενο φιλόδοξο βήμα των νέων ερευνητών, μετά τις διακρίσεις τους, είναι η συμμετοχή -με το όχημα που κατασκευάζεται- σε προσεχή Παγκόσμιο Διαγωνισμό Ταχύτητας Ηλιακών Οχημάτων. Αυτή τη στιγμή βρίσκεται στο τελικό στάδιο της υλοποίησης η κατασκευή του οχήματος, ενώ το Κάλυμμα με τα Φ/Β έχει σχεδόν ολοκληρωθεί. Σύντομα θα γίνουν οι πρώτες δοκιμές κύλισης όπου το όχημα πλέον θα κινηθεί χωρίς την χρήση φωτοβολταϊκών, αλλά μόνο με την ενέργεια των μπαταριών του. Σημειώνεται ότι το μονοθέσιο όχημα κατασκευάζεται σύμφωνα με τους σχετικούς διεθνείς κανονισμούς και πληροί όλες τις προϋποθέσεις συμμετοχής του σε παγκόσμιο διαγωνισμό”.
Πρωτιά σε διαγωνισμό
οικονομίας καυσίμου
Την πρώτη θέση σε διεθνή διαγωνισμό οικονομίας καυσίμου και ασφάλειας οχημάτων κατέκτησε -όπως σημείωσαν τα “Χ.Ν. σε ρεπορτάζ την Πέμπτη 13 Μαΐου- ομάδα του Πολυτεχνείου Κρήτης, χάρη στην ανάπτυξη ενός ολοκληρωμένου οχήματος με εξαιρετικά καινοτόμες ιδέες στον τομέα της ασφάλειας. Ο διαγωνισμός έγινε στη Γερμανία κατά το διάστημα από 4 έως 7 Μαΐου. Η ομάδα αυτή επίσης θα βραβευτεί την ερχόμενη Πέμπτη.
Στην ανακοίνωση του Πολυτεχνείου τονίζεται:
“H ομάδα TUC Eco Racing του Πολυτεχνείου Κρήτης συμμετείχε για τρίτη χρονιά στο διεθνή διαγωνισμό οικονομίας καυσίμου Shell Eco Marathon 2010 που πραγματοποιήθηκε 4-7 Μαΐου στην πίστα Eurospeedway Lausitz της Γερμανίας με την συμμετοχή 221 ομάδων Πανεπιστημίων από όλη την Ευρώπη και όχι μόνο.
Ο διαγωνισμός στοχεύει στην ανάπτυξη φιλικών προς το περιβάλλον τεχνολογιών για την κίνηση οχημάτων, με στόχο την μικρότερη δυνατή κατανάλωση καυσίμου. Η ομάδα συμμετείχε στην κατηγορία μεγάλων οχημάτων (Urban Concept) που αντιστοιχούν σε μονοθέσια οχήματα πόλης, χρησιμοποιώντας τεχνολογία αιχμής που περιλαμβάνει κυψέλη καύσιμου υδρογόνου και κίνηση με ηλεκτρικό κινητήρα που παρέχουν μηδενικούς ρύπους κατά την κίνηση του οχήματος.
Το Πολυτεχνείο Κρήτης κατέκτησε την πρώτη θέση στον παράλληλο διαγωνισμό ασφάλειας οχημάτων (ADAC Safety Award) με το όχημα ER10, ένα ολοκληρωμένο όχημα με εξαιρετικά καινοτόμες ιδέες στον τομέα της ασφάλειας.
Τα μέλη της ομάδας είναι: Σπανουδάκης Πολυχρόνης, Πιπερίδης Σάββας, Τσινάρης Γιάννης, Ευσταθίου Δημήτρης, Πλουμάκης Βαγγέλης, Παππάς Τάσσος, Στρατηγός Γιάννης και Τσουρβελούδης Νικόλαος.
Περισσότερες πληροφορίες στο: www.tucer.tuc.gr
[Χανιώτικα Νέα]