Μπήκε το πωλητήριο στο «Νίκος Καζαντζάκης»

Πιστή στις υποσχέσεις που έχει δώσει στην τρόικα, η ηγεσία του υπουργείου Οικονομίας προσπαθεί να ολοκληρώσει έως τον Ιούνιο τη διαδικασία της απογραφής, προκειμένου στη συνέχεια να προχωρήσει στους πλειστηριασμούς για την εξεύρεση των 7 δισεκατομμυρίων ευρώ έως το 2013.

Ασφαλείς πληροφορίες αναφέρουν ότι σε αυτό το πλαίσιο έρχονται στο Ηράκλειο εντός της εβδομάδος -πιθανότατα και σήμερα- ορκωτοί εκτιμητές προκειμένου να ασχοληθούν με την αποτίμηση του διεθνούς αεροδρομίου «Νίκος Καζαντζάκης», το οποίο εντάσσεται στο πακέτο των 7 δισ. και τα σενάρια είναι τουλάχιστον δύο:
Να δοθεί «πακέτο» στην εταιρία, που θα αναλάβει την κατασκευή και διαχείριση του νέου διεθνούς αεροδρομίου, το οποίο πρόκειται να κατασκευαστεί στο Καστέλι Πεδιάδος, προϋπολογισμού 900 εκατ. ευρώ ή να το παραχωρήσει με προγραμματική σύμβαση σε άλλη εταιρία που θα εκμεταλλευτεί τους τεράστιους χώρους του.

Παράλληλα, όμως, προχωρούν και οι διαδικασίες για τα υπόλοιπα προς αξιοποίηση ακίνητα, τα οποία βρίσκονται στην Κρήτη.

Οπως είχε αποκαλύψει την περασμένη εβδομάδα η «Μ» τουλάχιστον τρεις επιχειρηματικοί όμιλοι ενδιαφέρονται για την έκταση στην πρώην αμερικανική Βάση Γουρνών.

Από αυτούς, οι δύο είναι ελληνικοί, ο ένας ανήκει σε ισχυρή εφοπλιστική οικογένεια που ασχολείται με τράπεζες και real estate και ο άλλος σε μεγάλη εταιρία που χτίζει ξενοδοχεία, εμπορικά κέντρα και νοσοκομεία.

Ο τρίτος είναι μια γερμανική πολυεθνική κατασκευαστική εταιρία, η οποία έχει συμμετάσχει στην κατασκευή πολλών από τα μεγάλα έργα που έχει γίνει τα τελευταία χρόνια στη χώρα μας.

Ανάμεσα στα «φιλέτα» που συζητούνται να δοθούν βρίσκεται το λιμάνι του Ηρακλείου, αλλά και η έκταση της πρώην αμερικανικής Βάσης Γουρνών, κάτι που είχε αποκαλύψει η «Μ» την περασμένη εβδομάδα.

Καλά ενημερωμένες πηγές, αναφέρουν ότι ξένοι όμιλοι έχουν προτείνει στην ελληνική πλευρά το «πακετάρισμα» του αεροδρομίου που θα κατασκευασθεί στο Καστέλι με το υφιστάμενο «Νίκος Καζαντζάκης» του Ηρακλείου και το αεροδρόμιο των Χανίων.

Παράλληλα στο τραπέζι φαίνεται να έχει τεθεί και η προσθήκη του αεροδρομίου της Σητείας.

Ζητούν, δηλαδή, να αναλάβουν τη διαχείριση όλων των αεροδρομίων του νησιού.

Στην κυβέρνηση, ωστόσο, εκφράζεται προβληματισμός, καθώς σύμφωνα με αρμόδια πηγή του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, «αν παραχωρηθεί η εκμετάλλευση και άλλων αεροδρομίων της Κρήτης, όπως των Χανίων και της Σητείας, στο ίδιο επιχειρηματικό σχήμα, θα προκύψει θέμα μονοπωλίου στις αερομεταφορές της Κρήτης».

Σύμφωνα με κοινοβουλευτική πηγή του κυβερνώντος κόμματος, έχει «κλειδώσει» ότι ο ανάδοχος θα αναλάβει μαζί με το Καστέλι και την εκμετάλλευση του υπάρχοντος αερολιμένος Ηρακλείου. Στο πλαίσιο αυτό εξετάζεται το ενδεχόμενο να εισπράττει ο νικητής του διαγωνισμού τα έσοδα από το «τέλος ανάπτυξης» του αεροδρομίου που λειτουργεί σήμερα.

Αλλες πηγές από το χώρο των κατασκευών υποστηρίζουν πως η αντιπρόταση των ενδιαφερόμενων σχημάτων προβλέπει ότι ο επενδυτής στο Καστέλι θα αναλάβει την κατασκευή του νέου αεροδρομίου, την εκμετάλλευση των χώρων του υφιστάμενου, τη λειτουργία του αεροδρομίου των Χανίων και ενδεχομένως της Σητείας, στο οποίο ο διάδρομος έχει επεκταθεί πρόσφατα για να μπορεί να δέχεται έκτακτες διεθνείς πτήσεις.

Πρακτικά στο τραπέζι έχει τεθεί πρόταση για την παραχώρηση της εκμετάλλευσης για 30-35 χρόνια ολόκληρου του αερομεταφορικού έργου της Κρήτης, το οποίο αντιστοιχεί στο 25-30% της συνολικής ετήσιας αεροπορικής κίνησης προς την Ελλάδα.

Το δέλεαρ είναι ισχυρότατο, καθώς το αεροδρόμιο του Ηρακλείου είναι το δεύτερο μεγαλύτερο της Ελλάδας από πλευράς επιβατικής κίνησης μετά το «Ελευθέριος Βενιζέλος», ενώ την περίοδο τουριστικής αιχμής (Μάιος-Σεπτέμβριος) το πρώτο της χώρας.

Ενδεικτικά αναφέρεται πως η εισερχόμενη κίνηση στο αεροδρόμιο Αθηνών (σύμφωνα με στοιχεία του ΣΕΤΕ) έφθασε τα 3,01 εκατ. επιβάτες, ενώ στο «Νίκος Καζαντζάκης» του Ηρακλείου καταγράφηκαν 1,93 εκατ. επισκέπτες.

2810.gr