Eco logical
Ο πλανήτης Γη βρίσκεται στα πρόθυρα αυτοκτονίας και οι εταιρίες αυτοκινήτων προσπαθούν να βοηθήσουν !
Η τρύπα του όζοντος αυξάνεται, καταβροχθίζοντας το πολύτιμο οξυγόνο, οι πάγοι λιώνουν, το φαινόμενο του θερμοκηπίου βρίσκεται εδώ, κοντά μας.
Αλήθεια, στον διαφαινόμενο κίνδυνο της καταστροφής της Γης τι ρόλο παίζει η παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία;
Ένας από φορείς που προσπαθεί εδώ και αρκετά χρόνια να συνεισφέρει στην προστασία του περιβάλλοντος είναι οι κατασκευαστές αυτοκινήτων, οι οποίοι ανάλογα την περίσταση εφαρμόζουν στην πράξη την τεχνογνωσία τους σχετικά με τις εναλλακτικές πηγές καυσίμου.
Και βέβαια η πρώτη σοβαρή προσπάθεια ήταν το 1997 όπου η Toyota παρουσίασε το πρώτο υβριδικό της μοντέλο παραγωγής, το Prius. To 1997 ήταν έτος-σταθμός, καθώς άρχισε να εφαρμόζεται η Συνθήκη του Κιότο. Η συγκεκριμένη συνθήκη που στοχεύει στην καταπολέμηση του φαινομένου του θερμοκηπίου, τέθηκε σε ισχύ, θέτοντας περιορισμούς στην έκλυση βλαβερών αερίων, που θεωρούνται υπεύθυνα για τις κλιματολογικές αλλαγές του πλανήτη.
Μέχρι σήμερα, 141 χώρες έχουν υπογράψει το πρωτόκολλο του Κιότο. Όμως, οι ΗΠΑ και η Αυστραλία έχουν αρνηθεί να υπογράψουν. Σύμφωνα με την συνθήκη, οι βιομηχανοποιημένες χώρες είχαν διορία 7 ετών να περιορίσουν τις εκλύσεις αερίων κατά 5% χαμηλότερα από τα επίπεδα του 1990. Και ανάμεσα στις μεγάλες πολυεθνικές που εξακολουθούν να ρυπαίνουν (η κάθε μία με τον τρόπο της) το περιβάλλον υπάρχουν και αρκετές αυτοκινητοβιομηχανίες.
Τα best-sellers
Honda Civic Hybrid
Η ιαπωνική εταιρεία εκπροσωπείται στην κατηγορία των υβριδικών με το Civic Hybrid. O κινητήρας i-VTEC των 1,3 λίτρων συνδυάζεται με τον ηλεκτροκινητήρα IMA έχοντας ως πλεονεκτήματα (και εδώ) την εξαιρετικά χαμηλή κατανάλωση και τις μειωμένες εκπομπές ρύπων. Τα παραπάνω σε συνάρτηση με την ύπαρξη του αυτόματου κιβωτίου συνεχώς μεταβαλλόμενων σχέσεων εξασφαλίζουν πολιτισμένη και γραμμική λειτουργία.
Honda Insight
Το πιο προσιτό υβριδικό της αγοράς διαθέτει χώρους, αποδεκτές επιδόσεις και καταναλώνει ελάχιστο καύσιμο. Παράλληλα παίρνει “πράσινη” κάρτα και λόγω χαμηλών τελών κυκλοφορίας.
Lexus RX 450h
Το υβριδικό τετρακίνητο Lexus RX 450h διαθέτει ηλεκτροκινητήρες εμπρός και πίσω σε συνδυασμό με έναν βενζινοκινητήρα V6 3,5 λίτρων με απόδοση 299 ίππων, κιβώτιο συνεχώς μεταβαλλόμενης σχέσης και έξυπνο ηλεκτρικό σύστημα τετρακίνησης.
Lexus GS 450h/LS 600h
Το Lexus GS 450h και LS 600h αποτελούν τα κορυφαία μοντέλα της ιαπωνικής εταιρείας. Και τα δύο διαθέτουν υψηλής απόδοσης βενζινοκινητήρες (3,5 και 5,0 λίτρων) που συνδυάζονται με ηλεκτροκινητήρες και συστοιχίες μπαταριών που τους χαρίζουν πολύ καλές επιδόσεις. Εκτός από την χαμηλή κατανάλωση, τα δύο μοντέλα διακρίνονται για την πλούσιο εξοπλισμό τους και την ποιότητα κύλισης.
Toyota Prius
Το Prius είναι ένα από τα πρώτα υβριδικά μοντέλα που κυκλοφόρησαν στην παγκόσμια αγορά και παρά το συντηρητικό σχήμα του, οι πωλήσεις του αυξάνονται συνεχώς, ξεπερνώντας αισίως τα 1.000.000 κομμάτια. Στην Καλιφόρνια έχει εξελιχθεί ως ένα trendy και φετίχ αντικείμενο, ενώ αρκετοί αστέρες της 7ης τέχνης το έχουν ως προσωπικό αυτοκίνητο.
BMW X6 Hybrid
Στην υβριδική BMW X6 έχει εφαρμοστεί η τεχνολογία ActiveHybrid συνδυάζοντας κινητήρα εσωτερικής καύσης και ηλεκτροκινητήρα υψηλών επιδόσεων. Για την επίτευξη και την αποτελεσματικότητα του όλου project η BMW συνεργάστηκε με την GM και την DaimlerChrysler. Βέβαια το πακέτο κοστίζει παρά κάτι ψιλά 150.000 ευρώ.
Porsche Cayenne Hybrid
Σε ότι αφορά την Porsche, η εν λόγω εταιρεία συνεργάστηκε με τις VW και Audi για να εξελίξει το υβριδικό σύστημα, το οποίο αποδίδει στο σύνολό του 342 ίππους. Όπως δηλώνει και η ίδια η Porsche η κατανάλωση της υβριδικής Cayenne δεν ξεπερνά τα 9,5 λίτρα/100 χλμ. Υπομονή λοιπόν μέχρι το 2009.
VW Touareg Hybrid
Το VW Touareg Hybrid κινείται από έναν ηλεκτροκινητήρα και έναν V6 βενζίνης όπου συνδυαστικά παράγουν 333 ίππων. Για τη μετάδοση της κίνησης κατασκευάστηκε ένα καινούργιο αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων με 8 σχέσεις. Σύμφωνα με τη VW το Touareg Hybrid έχει μέση κατανάλωση λιτ./100 χλμ., ενώ η υβριδική τεχνολογία θα χρησιμοποιηθεί μελλοντικά και σε υπόλοιπα μοντέλα του ομίλου, όπως το Audi Q5.
Οφέλη
Η αγορά ενός υβριδικού αυτοκινήτου αποτελεί μία «έξυπνη» κίνηση σε ότι αφορά την πλειοψηφία των ενδιαφερομένων. Η ισχύουσα Νομοθεσία που αφορά στην παροχή κινήτρων διάδοσης των αυτοκινήτων νέας τεχνολογίας στη χώρα μας είναι αν μη τι άλλο συμφέρουσα. Όπως προκύπτει, τα αυτοκίνητα αυτά απολαμβάνουν φορολογικής και άλλης μορφής απαλλαγές με στόχο την ευρύτερη διάδοσή τους στην αγορά.
Οι λόγοι που τα αυτοκίνητα αυτά δεν έχουν γίνει εμπορικά σχετίζονται τόσο με την αξία αγοράς τους όσο και με τις τεχνικές τους προδιαγραφές και επιδόσεις οι οποίες στα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα δεν ικανοποιούν τις απαιτήσεις των χρηστών όπως αυτές έχουν διαμορφωθεί. Συγκεκριμένα τα ηλεκτροκίνητα και υβριδικής τεχνολογίας αυτοκίνητα δεν υπόκεινται σε τέλος ταξινόμησης και απαλλάσσονται δια βίου από τα τέλη κυκλοφορίας.
Επίσης τα υβριδικής τεχνολογίας αυτοκίνητα εξαιρούνται των περιοριστικών μέτρων κυκλοφορίας (δακτύλιος), όπου αυτά εφαρμόζονται. Στην αμερικάνικη αγορά ισχύει μείωση στην φορολογία εισοδήματος, ανάλογα με το μοντέλο υβριδικού αυτοκινήτου που θα επιλέξει ο αγοραστής. Βάση των εκπομπών ρύπων και κατανάλωσης καυσίμου του οχήματος, δίνεται η ανάλογη επιδότηση.
Στις υπόλοιπες αγορές της Ευρωπαϊκής Ένωσης υπάρχει η ανάλογη επιδότηση, η απαλλαγή από την φορολογία, αλλά και η μείωση του ΦΠΑ μέχρι και 50%.
Κώστας Χαριάτης