«Πάγωσε» το «Γαμοπίλαφο» πριν ακόμα το γευθούμε στις οθόνες
Μια σπουδαία παραγωγή που θα πρόβαλε το Ρέθυμνο, θα μας δημιουργούσε νέους πόλους έλξης τουριστών. Από αυτή μόνο πήραμε μόνο…ευωδιά και δεν το γευθήκαμε ακόμα, εξαιτίας μιας νοοτροπίας, του κρατικού μηχανισμού, που αν δεν αλλάξει δεν πρόκειται να δούμε προκοπή.
Ήταν ένα χρόνο πριν όταν «ζωντάνεψαν» τα σοκάκια της παλιάς πόλης, η μαρίνα και το Ενετικό λιμάνι, από την παρουσία κινηματογραφικού συνεργείου, που γύριζε μια ταινία γεμάτη από τις κρητικές παραδόσεις. Μια πλειάδα γνωστών συντελεστών υπέγραφε τα βασικά στοιχεία της παραγωγής.
Το σενάριο ήταν του Λευτέρη Καπώνη γνωστού σεναριογράφου από τις τηλεοπτικές σειρές «Και οι παντρεμένοι έχουν ψυχή», «Τζιβαέρι» και «Εραστής δυτικών προαστίων», σε σκηνοθεσία του αδελφού του, Σπύρου. Διευθυντής φωτογραφίας ο εξαίρετος Άρης Σταύρου («El Greco», «Ο βυσσινόκηπος») ενώ τη μουσική έγραψε ο Σταμάτης Κραουνάκης. Στην ευχάριστη κομεντί, της οποίας η δράση πραγματοποιείται σε Αθήνα και Κρήτη, τους πρωταγωνιστικούς ρόλους είχαν οι Πασχάλης Τσαρούχας, Χριστίνα Δεσλή, Γιώργος Παρτσαλάκης, Γεωργία Ζώη, Βάνα Μπάρμπα, Θεοφανία Παπαθωμά, Κώστας Αποστολάκης, Νικολέτα Βλαβιανού και Απόστολος Γκλέτσος.
Τα γυρίσματα συνεχίστηκαν στην παραλία της Τριόπετρας, τον Πλατανέ και το Σπήλι, όπου πραγματοποιήθηκε το μυστήριο και αργότερα το γλέντι του κρητικού γάμου.
Το σενάριο επικεντρώνεται στην κάθοδο ενός συγγραφέα, του Αποστόλη, στο Ρέθυμνο για να τελειώσει το μυθιστόρημά του. Εκεί γνωρίζει την Ελένη, που δουλεύει στη ρεσεψιόν ξενοδοχείου και την ερωτεύεται. Οι γονείς του Αποστόλη είναι μεγαλοαστοί. Η μητέρα του, στριμμένη ψυχολόγος, αντιδρά στο γάμο. Ο πατέρας της Ελένης, ορεσίβιος κτηνοτρόφος, στο γαμήλιο γλέντι κάνει τους μορφωμένους γονείς του Αποστόλη να δουν τη ζωή με άλλο μάτι.
Στην όλη παραγωγή έβαλε τη δική του πινελιά ο Κωστής Καλλέργης (Κ.Ι.Γ.Κ) κάνοντας παρεμβάσεις στους διαλόγους για να έχουν την ανόθευτη ντοπιολαλιά και όλοι περιμέναμε να ολοκληρωθεί η ταινία για να προβληθεί στα μέσα του 2010.
Το τελευταίο «cut» ακούστηκε στην πλατεία του Σπηλίου, όπου πραγματοποιήθηκε το γλέντι του γάμου, υπό τους ήχους της λύρας του Μιχάλη Παυλάκη, και των λαγούτων των Λεωνίδα Ζωγραφάκη και Ζαχαρία Βασιλάκη. Στις συγκεκριμένες σκηνές, έλαβε μέρος και η χορευτική ομάδα του Κέντρου Νέων του Δήμου Ρεθύμνου.
Οι εντυπώσεις των συντελεστών και του συνεργείου αποτυπώθηκαν ανάγλυφα στις δηλώσεις του Λευτέρη Καπώνη, λίγο πριν την αναχώρηση για την Αθήνα που επρόκειτο να γίνουν τα υπόλοιπα γυρίσματα.
«Ο παραγωγός, ο σκηνοθέτης, ο διευθυντής φωτογραφίας, όλο το τεχνικό προσωπικό και εγώ, θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε από καρδιάς όλους τους Κρητικούς, για τη φιλοξενία και την αγάπη που μας έδειξαν. Επίσης, ευχαριστούμε τις Αρχές του τόπου και τα τοπικά Μέσα Ενημέρωσης, για την προβολή της ταινίας. Χωρίς τη βοήθεια και τη συνεργασία όλων, τα γυρίσματα δεν θα μπορούσαν να πραγματοποιηθούν. Ελπίζουμε ότι θα ανταποδώσουμε την αγάπη τους, αναδεικνύοντας και προβάλλοντας τη φυσική ομορφιά του Νομού. Τα γυρίσματα έγιναν στην πόλη του Ρεθύμνου, την Τριόπετρα, το Σπήλι, τον Πλατανέ, τ’ Ακούμια και τα βουνά της Κρήτης. Η πρεμιέρα της ταινίας θα γίνει εδώ και τότε θα βρεθούμε ξανά με τους φίλους να το γιορτάσουμε».
Ακόμα, ο κύριος Καπώνης, αποκάλυψε την πρόθεσή του να επιστρέψει στο Ρέθυμνο, ώστε να πραγματοποιήσει μελλοντικά του σχέδια.
Στα τέλη του Νοέμβρη του 2009, διεκόπησαν τα γυρίσματα με προγραμματισμό να ξαναρχίσουν λίγο πριν τις γιορτές των Χριστουγέννων. Κάτι που δεν έγινε και προβλημάτισε πολλούς ηθοποιούς που απευθύνθηκαν στον παραγωγό και στον Λευτέρη Καπώνη παίρνοντας την απάντηση ότι «θα υπάρξει μια μικρή καθυστέρηση».
Η καθυστέρηση, τελικά, έγινε αναβολή και η αναβολή οριστική διακοπή κάτι που δημιούργησε εύλογες αντιδράσεις κυρίως από την πλευρά των συντελεστών, που δούλεψαν καλή τη πίστει, αλλά ακόμα και σήμερα περιμένουν να εισπράξουν τα δεδουλευμένα τους.
Από τυχαία συγκυρία είχαμε ενημερωθεί για τα διατρέξαντα και ενδεχομένως να περιοριζόμασταν σε κάποιο αυθαίρετο συμπέρασμα, αδικώντας ανθρώπους, αν δεν είχαμε ιδίαν αντίληψη από τον τρόπο που λειτουργεί ο κρατικός μηχανισμός. Από τη μια στιγμή στην άλλη κινδυνεύει κι ένας φιλότιμος εργάτης του πολιτισμού να βρεθεί και στη φυλακή ή να σπιλωθεί η υπόληψή του, χωρίς λόγο, επειδή κάποιοι καρεκλοκένταυροι έχουν ισοπεδώσει τα πάντα καίγοντας και τα «χλωρά» μαζί με τα «ξερά».
Εδώ βέβαια έχουν άμεση ευθύνη και οι δημοσιογράφοι. Γιατί μερικοί «βλέπουν» θέμα όπου δεν υπάρχει, γράφουν ό,τι διευκολύνει το μέσον τους να πουλήσει και αδιαφορούν παντελώς για τα προβλήματα που θα δημιουργήσουν σε κάποιους ανθρώπους.
Αναζητώντας λοιπόν την άκρη του νήματος φθάσαμε σε μια απόφαση του ΟΠΑΠ που επιχορηγούσε την παραγωγή της ταινίας με το ποσόν των 50.000 ευρώ, αλλά για την εκταμίευση του ποσού έπρεπε να βρεθεί ένας φορέας, όπως ένας δήμος για παράδειγμα. Οι γνωστές πρακτικές του δημοσίου, που δημιουργούν προβλήματα παρατυπίας με τα γνωστά επακόλουθα σε περίπτωση ελέγχου.
Στην περίπτωση του «Γαμοπίλαφου’ κι επειδή προβαλλόταν η περιοχή της Τριόπετρας και του Σπηλίου ανέλαβε ο δήμος Λάμπης να βοηθήσει. Και πράγματι εισέπραξε τη χορηγία για να την αποδώσει στους δικαιούχους.
Δυστυχώς όμως υπολόγισε χωρίς τον…ξενοδόχο, εν προκειμένω τον Επίτροπο που απέρριψε το σχετικό ένταλμα.
Αφού λοιπόν ο Δήμος Λάμπης δεν μπορούσε να διαθέσει το ποσόν, αναγκάστηκε, εκ των πραγμάτων, να το επιστρέψει στον ΟΠΑΠ, ενώ οι μήνες κυλούσαν. Και όσοι είχαν να λαμβάνουν μετά βίας κρατήθηκαν για να μην καταφύγουν στη Δικαιοσύνη.
Στο μεταξύ υπήρχε και ο κίνδυνος να δημιουργηθεί οσμή σκανδάλου από τη στιγμή που ο ΟΠΑΠ επιχορηγούσε μια ταινία που δεν είχε τελειώσει. Ένας φαύλος κύκλος άρχισε να ταλανίζει κόσμο και αν έλειπε ο συμπολίτης επιχειρηματίας κ. Παντελής Σπυρλιδάκης να γεφυροποιεί χάσματα και να καταλύει με τη λογική τα αυθαίρετα συμπεράσματα θα είχαμε χειρότερες εξελίξεις.
Να σημειωθεί ότι από πλευράς του ο κ. Σπυρλιδάκης, για να προβάλει τη νότια πλευρά του νομού, μέσα από την ταινία, δεν είχε φεισθεί κόπου και χρημάτων, προκειμένου συντελεστές και συνεργείο να έχει την αίσθηση ότι κάνει διακοπές στον τόπο μας. Και το πέτυχε.
Αλλά για να ολοκληρωθούν τα γυρίσματα δεν έμεινε με σταυρωμένα χέρια και σ’ αυτό τον τομέα.
Επικοινώνησε προχθές με τον νομικό σύμβουλο του ΟΠΑΠ ο οποίος και τον διαβεβαίωσε, ότι μέσα σε τρεις εβδομάδες μπορούν, εκείνοι που έχουν να λαμβάνουν, να προσκομίσουν τα σχετικά δικαιολογητικά και παραστατικά στοιχεία για να πληρωθούν.
Μια ολόκληρη διαδικασία δηλαδή, για να τελειώσει μια ταινία στην οποία επενδύουμε την τουριστική μας προβολή.
Ένα εκπληκτικό αποτέλεσμα
«Έπρεπε να δείτε το Ρέθυμνο όπως δεν το φαντάζεστε», μας είπε ο κ. Σπυρλιδάκης, που είχε την ευκαιρία να παρακολουθήσει το μοντάζ. «Ενετικό λιμάνι, μαρίνα, Σπήλι, Τριόπετρα προβάλλονται με τις θαυμαστές ικανότητες του γνωστού, άλλωστε, από τόσες υπερπαραγωγές διευθυντή Φωτογραφίας Άρη Σταύρου, που δημιουργεί και σε μένα τον ντόπιο την αίσθηση, ότι ο τόπος μου είναι ένας επίγειος παράδεισος. Αντιλαμβάνεστε λοιπόν τι έχει να γίνει όταν το έργο αυτό προβληθεί στις κινηματογραφικές αίθουσες….»
Εμείς το φανταζόμαστε γιατί ξέρουμε καλά τη δουλειά του Άρη Σταύρου, που μας έδειξε τις ικανότητές του τελευταία και στην ταινία του Γιάννη Σμαραγδή για τον Γκρέκο. Όταν κατάφερε να φωτίσει μοναστήρια μεσαιωνικά χωρίς να θυμίζει κινηματογραφικό πλατό και να σεβαστεί την ατμόσφαιρά τους, σκεφθείτε πως θα λειτούργησε έχοντας να αξιοποιήσει το μοναδικό χρώμα και φως που διαθέτει ο τόπος μας και κυρίως η νότια πλευρά του νομού.
Αν έλειπε όμως το ενδιαφέρον του κ. Σπυρλιδάκη και η καλή πίστη των συντελεστών που αυτή τη στιγμή έχουν αδικηθεί, δουλεύοντας σκληρά, χωρίς να πληρωθούν, το «Γαμοπίλαφο» θα είχε «αρπάξει» από τα συνήθη συμπεράσματα και θα κατέληγε σε κάποια χωματερή «σκανδάλων» άνευ λόγου και αιτίας.
Θα μας προστατεύσει ο «ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ» από πρακτικές που μας καταδικάζουν σε μαρασμό ενώ ενδέχεται να «μπλέξουν» άδικα και ανθρώπους; Το ευχόμαστε! Γιατί ομολογουμένως το κακό έχει παραγίνει…