Προτάσεις του Συλλόγου Αρχιτεκτόνων Χανίων πάνω σε θέματα που αφορούν στο παρόν και το μέλλον της πόλης
Το άρθρο είναι απο την εφημερίδα “Αγώνας της Κρήτης” της 29ης 9.2010
Οι προτάσεις του Συλλόγου Αρχιτεκτόνων Χανίων (ΣΑΔΑΣ – ΠΕΑ, Tμ. Χανίων) για το παρόν και το μέλλον της πόλης μας και τα χρονίζοντα προβλήματα της, έχουν κοινοποιηθεί από το 2002.
Αυτές οι προτάσεις έχουν επανειλημμένα τεθεί υπόψη των κατά καιρούς Δημαρχιακών αρχών της πόλης αφήνοντας παράλληλα το ενδεχόμενο εποικοδομητικού διαλόγου και ανοικτής συνεργασίας στα ουσιαστικά και καίρια ζητήματα που ταλανίζουν την πόλη και το περιβάλλον της, χωρίς δυστυχώς να υπάρξει εδώ και τόσα χρόνια η
αναμενόμενη εκ μέρους τους ανταπόκριση.
Εν όψει των Δημοτικών εκλογών και του νέου αυτοδιοικητικού χάρτη της χώρας, υποβάλουμε για μία ακόμη φορά προς τους υποψηφίους Δημαρχιακούς συνδυασμούς και τους συμπολίτες μας, τις προτάσεις μας για εκείνα τα ζητήματα της πόλης που άπτονται άμεσα του γνωστικού επιστημονικού μας αντικειμένου, με την ελπίδα ότι αυτή τη
φορά η πόλη μπορεί να οραματίζεται μέσω μίας ευρείας συνεννόησης ένα καλύτερο αύριο. Συνοψίζοντας τις προτάσεις μας αυτές οι οποίες σε αρκετά σημεία τους είναι εμπλουτισμένες και επικαιροποιημένες, τις
δημοσιοποιούμε ξανά κατά ενότητες.
ΕΝΟΤΗΤΑ Α: ΘΕΣΜΟΘΕΤΗΣΗ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΣΕ ΗΔΗ ΥΠΑΡΧΟΥΣΕΣ ΜΕΛΕΤΕΣ
1. Άμεση προώθηση επικαιροποίησης και εφαρμογής του Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου Χανίων (Γ.Π.Σ.) σε συνεργασία με το ΤΕΕ Δυτ. Κρήτης.
2. Άμεση προώθηση διαδικασίας για επικαιροποιήση (σε συνδυασμό με το Γ.Π.Σ.) της νέας κυκλοφοριακής μελέτης Χανίων, με τις αναγκαία απαραίτητες αλλαγές και με προαπαιτούμενο την περιφερειακή διοχέτευση της
Κυκλοφορίας οχημάτων.
3. Προώθηση για δημοπράτηση του έργου «Δημοτικός πολυώροφος σταθμός αυτοκινήτων» στην οδό Περίδου (Δημοτική επιχείρηση Κύδων) και ένταξη του έργου στη νέα κυκλοφοριακή πραγματικότητα.
4. Προώθηση για θεσμοθέτηση και ενεργοποίηση της μελέτης του Τ.Ε.Ε. Δυτ. Κρήτης «Κατα-γραφής αξιόλογων κτηρίων και στοιχείων Αρχιτεκτονικής» στην εκτός των τειχών πόλη των Χανίων που κινδυνεύουν από
κατεδάφιση.
5. Θεσμοθέτηση και εφαρμογή της ειδικής πολεοδομικής μελέτης, για ανάδειξη της περιοχής των
Ταμπακαριών σαν περιοχή ιδιαίτερης αρχιτεκτονικής κληρονομιάς με χρήση αμιγούς κατοικίας και με προαπαιτούμενο την διασφάλιση της βιωσιμότητας του εκεί μικρού υδροβιότοπου.
ΕΝΟΤΗΤΑ Β: ΑΜΕΣΗ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ ΕΚΠΟΝΗΣΗΣ ΜΕΛΕΤΩΝ ΜΕ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΑ ΕΝΤΑΞΗΣ ΣΕ ΕΥΡΩΠΑΙΚΑ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ
1. Απελευθέρωση του στρατοπέδου Μαρκοπούλου και ανάδειξη του σε χώρο Αστικού Πρασίνου και κοινωφελών δημοτικών υπηρεσιών μικρής κλίμακας ( σχολείο- αθλητισμός).
2. Επαναπροσδιορισμός της αισθητικής στο κέντρο της πόλης. Αναμορφώσεις όψεων κτιρίων, ημιτελών οικοδομών σε καίρια σημεία της πόλης και στις εισόδους της (βλ. σχετικό πρόγραμμα Ευρωπαϊκής Ένωσης).
3. Ανάδειξη σε πόλο έλξης των Ενετικών Οχυρώσεων της πόλης και των τάφρων που τις περι-βάλλουν με προσβασιμότητα, επισκεψιμότητα σε αυτές από το κοινό (βΒλ. σχετική προμελέτη του Συλλόγου Αρχιτεκτόνων Χανίων).
4. Δίκτυο πεζοδρόμων πολιτιστικών και περιηγητικών διαδρομών. Αξιοποίηση και ανάδειξη των εγκαταλελειμμένων σήμερα ρεμάτων που διασχίζουν την πόλη (ρέμα Χαλέπας – ρέμα Αγ. Παντελεήμονα). Δυνατότητα προσπελασιμότητας για αθλητικές και φυσιολατρικές διαδρομές (βλ. ανάλογη προμελέτη από δραστηριότητα του Κ.Α.Μ.), καδώς και δημιουργία δικτύου πράσινου (βλ. Εργασία ομάδας ενοποίησης πρασίνου Χανίων Τ.Ε.Ε.).
5. Ταχεία ανεύρεση κατάλληλου χώρου και κατασκευή νέου σύγχρονου σταδίου Χανίων εκτός των ορίων του κέντρου της πόλης, για στέγαση των αθλητικών συλλόγων σε νέες σύγχρονες εγκαταστάσεις με εύκολη προσβασιμότητα και από το Εθνικό οδικό δίκτυο.
6. Ανάπλαση του Βενιζέλειου Σταδίου Χανίων σε αθλητικό – αρχαιολογικό πάρκο ανοικτό προς τους δημότες και επισκέπτες της πόλης, προσπελάσιμο και άμεσα ενοποιημένο με τους όμορους πνεύμονες πρασίνου της πόλης (Δημοτικός Κήπος, Πάρκο Ειρήνης και Φιλίας), συλλειτουρ-γώντας με την κτιριακή ζώνη εκπαίδευσης της οδού Κοραή και τον Ενετικό προμαχώνα της Σάντα Λουτσία.
7. Άμεση νομοθετική ρύθμιση για το καθεστώς των Αγ. Αποστόλων ανακήρυξη της περιοχής σε δημοτικό μητροπολιτικό πάρκο πολιτισμού και αναψυχής και ελεγχόμενων τουριστικών χρή-σεων ήπιας μορφής, μελέτη ανάδειξης της όλης περιοχής.
8. Ενοποίηση και ανάπλαση του παραλιακού μετώπου από Χρυσή Ακτή έως και Κουμπελή. Ανάδειξη του παραλιακού μετώπου της Νέας Χώρας σε πόλο έλξης και ανάπτυξη πεζοδρόμου καθ’ όλο το μήκος της παραλιακής ζώνης δυτικά του Κλαδισού ποταμού έως την περιοχή των Αγίων Αποστόλων.
9. Κατεδάφιση όλου του πολυώροφου τμήματος του παλαιού νοσοκομείου Χανίων και ανάδειξη του χώρου σε χώρο πρασίνου αναψυχής και δημοτικών υπηρεσιών κοινής ωφέλειας (αστικό κέντρο υγείας, παιδικός σταθμός).
10. Ταχεία ανεύρεση χώρου και εκπόνηση μελέτης για κατασκευή του νέου νεκροταφείου Χανίων, εκτός κατοικημένων περιοχών του Δήμου, με σύγχρονες προδιαγραφές λειτουργίας.
11. Άμεσες ενέργειες για παραχώρηση του δυτικού τμήματος του κόλπου της Σούδας (περιοχή Βλητές) για δημιουργία ναυταθλητικού κέντρου, πανελλήνιας εμβέλειας, για αθλητικές διοργα-νώσεις σκαφών όλων των κατηγοριών.
12. Διερευνητική μελέτη για γραμμή τραμ στην παράκτια ζώνη της πόλης με προοπτική σύνδεσης Χαλέπας – Νέας Χώρας μέσω του κέντρου της Δημοτικής Αγοράς και πλατείας 1866.
13. Ενίσχυση του ρόλου και της λειτουργίας του Κέντρου Αρχιτεκτονικής Μεσογείου (Μεγάλο Αρσενάλι), όπως προβλέπεται από το Ευρωπαϊκό πρόγραμμα σύμφωνα με το οποίο δημιουργήθηκε, καθώς πέραν από τα πολιτιστικά οφέλη, μπορεί να αποτελέσει και πόλο έλξης, ποιοτικού εγχώριου και παγκόσμιο, τουρισμού.
14. Αναστύλωση και αποκατάσταση του μοναδικού μεσαιωνικού μνημείου των Νεωρίων στο παλαιό λιμάνι Χανίων. Ανάδειξη και λειτουργία του ως πυρήνας δραστηριοτήτων πολιτισμού για όλη την Νότια Ελλάδα, σε συνδυασμό με το ΚΑΜ και το παλαιό τελωνείο (βλ. σχετική πρόταση λειτουργιών και χρήσεων του συλλόγου Αρχιτεκτόνων Χανίων).
ΕΝΟΤΗΤΑ Γ: ΑΜΕΣΑ ΜΕΤΡΑ ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗΣ ΤΟΥ ΥΠΑΡΧΟΝΤΟΣ ΑΣΤΙΚΟΥ ΚΑΙ ΟΙΚΙΣΤΙΚΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΜΕ ΧΑΜΗΛΑ ΚΟΝΔΥΛΙΑ, ΚΙΝΗΤΡΑ ΚΑΙ ΒΡΑΒΕΥΣΕΙΣ
1. Προώθηση δημοτικής πολιτικής για πράσινα δώματα στα κτίρια με ταράτσα σε ολόκληρη την δημοτική επικράτεια.
2. Μορφολογική και αισθητική αποκατάσταση των κτισμάτων στις απολήξεις κλιμακοστασίων (εξωραϊσμός των κατασκευών, απομάκρυνση φύλλων αμιαντοτσιμέντου, τύπου «Ελενίτ» κ.λ.π.).
3. Προώθηση της νέας τεχνικής των κάθετων κήπων σε δημόσιους και επί το πλείστον ιδιω-τικούς χώρους. Αυστηρή τήρηση του νομοθετημένου ποσοστού πρασίνου επί των ακάλυπτων παλαιών και νέων οικοδομών. Απελευθέρωση πρασιών που έχουν καταληφθεί ή άλλαξαν αυθαίρετα χρήση.
4. Κίνητρα και ετήσια βράβευση ιδιωτικών κήπων και πρασιών. Συνοικιακά βραβεία καθαριό-τητας.
5. Καθαρισμός και αξιοποίηση εγκαταλελειμμένων ερειπίων και άκτιστων οικοπέδων της πόλης.
6. Εικαστικές επεμβάσεις σε τυφλές όψεις κτιρίων σε καίρια σημεία του κέντρου της πόλης.
7. Εικαστικές παρεμβάσεις σε υπάρχοντα πάρκα και ελεύθερους χώρους της πόλης μόνιμα ή περιοδικά από Χανιώτες καλλιτέχνες.
8. Η δημόσια καθαριότητα ως ακρογωνιαίος λίθος δημοτική πολιτικής. Κίνητρα για περισυλ-λογή κάθε ανακυκλώσιμου υλικού.
9. Δημοτική πολιτική διασφάλισης και προτεραιότητας των πεζών με διανοίξεις και διαπλατύνσεις πεζοδρομίων. Απόλυτα εμφανείς σημάνσεις διαβάσεων πεζών παράλληλα με αυστηρή εφαρμογή του Κ.Ο.Κ. στην πόλη (Στάθμευση οχημάτων επάνω σε διαβάσεις πεζών, στάθμευση η στάση οχημάτων επί των πεζοδρομίων κ.α.).
ΕΝΟΤΗΤΑ Δ: ΑΜΕΣΗΣ ΑΠΟΔΟΣΗΣ ΜΕΤΡΑ ΤΟΥ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΟΥ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ
1. Αναδιάρθρωση – επανοργάνωση των υπαρχόντων αστικών συγκοινωνιών: Ανάπτυξη δικτύου κυκλοφορίας μικρών δημοτικών ή ιδιωτικών μέσων μαζικής μεταφοράς επιβατών με χρήση πράσινης τεχνολογίας σε δρομολόγια από την περιφέρεια του κέντρου της πόλης προς το εμπορικό κέντρο και την παλιά πόλη.
2. Ανάπτυξη και δημιουργία περιφερειακών υπαίθριων χώρων στάθμευσης σε υπάρχοντα ελεύθερα οικόπεδα για τα ιδιωτικά οχήματα σε περιοχές περιμετρικά του κέντρου της πόλης και σύνδεσής του με μικρά λεωφορεία με το κέντρο της πόλης.
3. Ανάπτυξη δικτύου ποδηλατοδρόμων (για εξυπηρέτηση ποδηλατών και μικρού κυβισμού δικύκλων) από κομβικά σημεία και περιοχές του ευρύτερου δημοτικού διαμερίσματος μέχρι το κέντρο της πόλης σύμφωνα με τις προδιαγραφές ασφαλείας που ορίζουν ευρωπαϊκοί κανονισμοί, π.χ. Ν. Κυδωνία – Χανιά, Σούδα – Χανιά, Μουρνιές – Χανιά κ.α.
4. Δημοτική πολιτική για ελεύθερα πεζοδρόμια: σημαντικές ποινές για οχήματα παντός τύπου τα οποία καταλαμβάνουν πεζοδρόμια παράλληλα με άμεση και καίρια αντιμετώπιση κάθε αυθαίρετης εν γένει κατάληψης πεζοδρομίου (τραπεζοκαθίσματα – επιχειρηματικές δραστηριότητες Παλιάς Πόλης κ.α.), διάνοιξη όλων των πεζοδρομίων για ικανό ενιαίο πλάτος.
5. Νέες διαμορφώσεις πεζοδρομίων στις γωνίες των οικοδομικών τετραγώνων με σκοπό την συγκεκριμενοποίηση των θέσεων στάθμευσης πλαγίως ή και παραλλήλως των οδοστρωμάτων σε όλες τις οδούς της πόλης.
6. Διεύρυνση της αποκλειστικής χρήσης πεζοδρόμων στο εμπορικό κέντρο της Παλιάς Πόλης σε μορφή λειτουργικού δικτύου όπως: οδοί Μουσούρων – Χρυσ. Επισκόπου – Ποτιέ –Τσουδερών, με απώτερο στόχο την σύνδεση του δικτύου με την Δημοτική Αγορά και την οδό Χάληδων.
7. Εκστρατεία ενημέρωσης και ευαισθητοποίηση των πολιτών όσον αφορά τα οφέλη για την υγεία, το περιβάλλον και την οικονομία, η κατά το δυνατόν ελάχιστη χρήση οχημάτων εντός των ορίων της πόλης.
8. Διάνοιξη δρόμων του ρυμοτομικού της πόλης που εκκρεμούν γραφειοκρατικά, σε περαιώσεις πράξεων αναλογισμού κ.λ.π.
Όλοι οι αρχιτέκτονες μέλη του συλλόγου μας, ως πολίτες αυτής της παραμελημένης – σε ύψιστης σημασίας τομείς – πόλης, ελπίζουμε για μία ακόμη φορά και καλούμε τους υποψηφίους συνδυασμούς για την νέα διευρυμένη δημοτική αρχή, να πάρουν θέση, αφήνοντας πίσω τις μικροπολιτικές και να δεσμευτούν απέναντι στις προτάσεις μας αυτές, ώστε με την χείρα βοηθείας που προτάσσουμε, ο πολύτιμος λίθος που ονομάζεται πόλη των Χανίων να μπορέσει να λάμψει σε όλη την περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου.
Για το διοικητικό συμβούλιο
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Γιάννης Χριστοδουλάκος
Η ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ: Ελένη Βαγιανού
ΣΧΟΛΙΟ
Ολα αυτα τα πολυ σωστα και άψογα ιεραρχημένα, θα πρέπει να τα λάβουν υπόψη τους οι κομματικοί και μη υποψήφιοι και οι δημοφιλείς -όπως φαίνεται- παράγοντες της ευρύτερης περιοχής των Χανίων που θα έλθουν στις 1 Γενάρη 2011 στα πράγματα και εκτος απο το αρχικό ΧΑΟΣ του Καλλικράτη και τους ΔΙΟΡΙΣΜΟΥΣ που γνωρίζουμε όλοι πως θα τους απασχολήσουν μεγάλο μέρος του χρόνου τους, να ασχοληθούν και με τις συγκεκριμένες δράσεις και προτάσεις, ώστε να γίνουν πράξη και να δικαιώσουν το σκοπο της ύπαρξης και αμοιβής τους !!!
Μάλιστα το πιο λεβέντικο θα ήταν να τοποθετηθούν απο τώρα -μα δυο βδομάδες εμείνανε- και με χρονολογική όσο είναι δυνατόν δέσμευση για το πότε θα γίνουν, αφου όλοι αναφέρονται στα περισσότερα απο τα παραπάνω φλέγοντα αυτα θέματα… εκτος απο τις νέες προτάσεις που βάζουν (νέα μαρίνα στο Κουμ Καπί, αξιοποίηση τάφρων σαν χώροι στάθμευσης ή όχι, κλείσιμο θέατρου ανατολικής τάφρου, νέο θέατρο στους Αγίους Αποστόλους κλπ κλπ)
Τέλος ευχης έργο θα ήταν η περισσή αυτοπεποίθηση που διακατείχε την σημερινή και για 8 χρόνια δημοτική αρχή, να εκλείψει απο το νέο Δήμο και να συνεργαστεί με το Σύλλογο αρχιτεκτόνων της πόλης, δίνοντας του ρόλο συμβούλου και ισότιμου συνεργάτη !!