Το μεγάλο παιχνίδι στις ΔΕΚΟ

ΑΠΟΚΡΑΤΙΚΟΠΟΙΗΣΕΙΣ – εξπρές σε ΟΣΕ, αμυντικές βιομηχανίες και άλλες ελλειμματικές ΔΕΚΟ, με εξαίρεση τις αστικές συγκοινωνίες, όπου προκρίνεται αναδιάρθρωση υπό κρατικό έλεγχο, προωθεί αμέσως μετά τις εκλογές το οικονομικό επιτελείο για να διασώσει τον προϋπολογισμό.

Το σχέδιο πλαισιώνεται από την εκχώρηση της διαχείρισης της ακίνητης περιουσίας από τις ΔΕΚΟ στο υπουργείο Οικονομικών, αλλά και μεγάλου εύρους μετατάξεις και μετακινήσεις εργαζομένων, χωρίς να αποκλείονται και οι προσλήψεις νέων όπου υπάρχουν ανάγκες (π.χ. οδηγοί).

Οι αποφάσεις θα οριστικοποιηθούν από κοινού με την τρόικα τον Νοέμβριο και θα ξεκινήσουν από τις ΔΕΚΟ των οποίων τα ελλείμματα θα προσμετρώνται στις κρατικές δαπάνες φέτος και το 2011.

*Εργασιακά: Το προσωπικό θα μεταταχθεί σε άλλες υπηρεσίες του Δημοσίου, όπου ενδεχομένως να λαμβάνει τον ίδιο μισθό, αλλά όχι τα επιδόματα. Αποκλείονται, σύμφωνα με αρμόδιο στέλεχος, διαδικασίες εθελούσιας εξόδου, καθώς κρίνονται ακριβές, ενώ η μελέτη δείχνει ότι μεγάλο μέρος του προσωπικού βρίσκεται κοντά στη συνταξιοδότηση. Για παράδειγμα στον ΟΣΕ, όπου το μεγαλύτερο μέρος των λειτουργικών δαπανών προέρχεται από μισθοδοσία, υπολογίζεται πως το 82% του προσωπικού έχει προϋπηρεσία άνω των 25 ετών.

Ωστόσο, δεν αποκλείεται η υποκατάσταση εργαζομένων με νεοπροσληφθέντες, για να μειωθεί το κόστος μισθοδοσίας, αλλά και επανεξέταση εσωτερικών μετακινήσεων που έχουν γίνει (π.χ. από γραμμές παραγωγής προς διοικητικές θέσεις).

*Ακίνητη περιουσία: Οσον αφορά την ακίνητη περιουσία των ΔΕΚΟ, η οποία σε κάποιες περιπτώσεις είναι σημαντική όπως στα ΕΑΣ και στον ΟΣΕ, στελέχη του υπουργείου Οικονομικών αναφέρουν ότι θα αξιοποιηθεί κεντρικά με «γνώμονα να αποδώσουν οφέλη στο Δημόσιο».

Σε ιδιώτες

Το μοντέλο, που θα ακολουθηθεί, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, για τη συντριπτική πλειονότητα των ακινήτων, είναι οι συμβάσεις παραχώρησης σε ιδιώτες στο πρότυπο της κινεζικής εταιρείας Cosco, που έχει πάρει το σταθμό εμπορευματοκιβωτίων. Το Δημόσιο διατηρεί μεν την ιδιοκτησία του ακινήτου, αλλά μισθώνει για δεκαετίες τη χρήση, λειτουργία και εκμετάλλευση των εγκαταστάσεων.

Εξαίρεση στο παραπάνω μοντέλο θα αποτελέσουν, λένε κυβερνητικές πηγές, μεμονωμένα κτίρια ή διαμερίσματα που δεν θεωρείται ότι έχουν δημόσιο συμφέρον.

*Μοντέλο αποκρατικοποιήσης: Σε γενικές γραμμές προωθείται το μοντέλο ΟΣΕ (πώληση του 49% των μετοχών της εταιρείας που έχει την εκμετάλλευση των δρομολογίων, δηλαδή της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, και παραχώρηση του μάνατζμεντ σε στρατηγικό επενδυτή). Στόχος είναι να επιβληθεί πλαφόν στη χρηματοδότηση του κράτους προς τις εταιρείες, το οποίο θα παρακολουθείται πλέον από την τρόικα.

*Αστικές συγκοινωνίες: Η μόνη περίπτωση ελλειμματικών ΔΕΚΟ, όπου η τρόικα δέχεται μικρή διαφοροποίηση λόγω κοινωνικού συμφέροντος, αλλά και διότι ελλείψει κερδών δεν υπάρχει ιδιωτικό ενδιαφέρον, είναι οι αστικές συγκοινωνίες. Εχει ήδη γίνει μελέτη αναδιάρθρωσης που, σύμφωνα με πληροφορίες, δεν περιλαμβάνει ιδιωτικοποίηση φορέων.

Το μεγάλο παιχνίδι όμως εκτιμάται πως θα γίνει στο πλαίσιο της αναδόμησης των εταιρειών, με την παραχώρηση υπηρεσιών σε ιδιώτες (π.χ. είσπραξη εισιτηρίων, συντήρηση δικτύου ή στόλου λεωφορείων κ.λπ.) που εκτιμάται ότι δεν λειτουργούν αποδοτικά.

*Αμυντικές βιομηχανίες: Στις αμυντικές ΔΕΚΟ προτείνεται να ακολουθηθούν δύο πολιτικές. Για τη μεν ΕΑΒ (Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία) πρόθεση είναι να ακολουθηθεί πιο «συντηρητική» πολιτική αναδιάρθρωσης και μερικής μόνο αποκρατικοποίησης.

Για τις υπόλοιπες δύο αμυντικές εταιρείες, Ελληνική Βιομηχανία Οπλων (ΕΛΒΟ) και τα Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα (ΕΑΣ), προωθούνται «ειδικές και προσεκτικές μερικές ιδιωτικοποιήσεις», με εκχώρηση όμως του μάνατζμεντ.

[Enet]