Πρόταση για μαρίνα στο Κουμ Καπί

Την πρότασή του για τη δημιουργία μαρίνας στο Κουμ Καπί επαναφέρει στην επικαιρότητα ο Ιστιοπλοϊκός Ομιλος Χανίων. Αφορμή για την ανακοίνωσή του ήταν το προχθεσινό ρεπορτάζ των ‘Χ.Ν.’, που ανέδειξε τα πολλά και σοβαρά προβλήματα της συνοικίας του Κάτω Κουμ Καπί.

Στην ανακοίνωσή του ο Ιστιοπλοϊκός Όμιλος σημειώνει, μεταξύ άλλων, ότι η δημιουργία μαρίνας στο Κουμ Καπί ‘θα αναβαθμίσει όχι μόνο την περιοχή αλλά και ολόκληρη την πόλη των Χανίων’ και προσθέτει ότι την πρόταση υποστηρίζουν σημαντικοί φορείς της πόλης και ‘δεν πρέπει να αγνοηθεί από τους υποψηφίους δημάρχους, που θα πρέπει να τη συμπεριλάβουν στο πρόγραμμά τους’.
‘Η μαρίνα μπορεί να κατασκευαστεί με προσανατολισμό σε μεγάλα γιοτ, ώστε τα Χανιά να φιλοξενήσουν επισκέπτες υψηλού εισοδήματος. Έχουμε χρέος να αξιοποιήσουμε με τον καλύτερο τρόπο ό,τι σημαντικό μπορεί να προσφέρει η πόλη μας προς όφελος του κοινωνικού συνόλου, ιδιαίτερα σε μια δύσκολη οικονομική συγκυρία’, αναφέρει ο Ιστιοπλοϊκός Όμιλος και συμπληρώνει ότι η πρόταση για τη δημιουργία μαρίνας ‘είχε την ομόφωνη σύμφωνη γνώμη της Νομαρχιακής Επιτροπής Τουρισμού’.
Η ΠΡΟΤΑΣΗ ΓΙΑ ΜΑΡΙΝΑ
Στην ανακοίνωση του Ιστιοπλοϊκού Ομίλου Χανίων επισυνάπτεται σχετικό υπόμνημα, το οποίο υπογράφει η Συντονιστική Επιτροπή εννέα φορέων (Ιστιοπλοϊκός Όμιλος Χανίων, Ναυτικός Όμιλος Χανίων, Σύλλογος Ξενοδόχων, Σύλλογος Ενοικιαζομένων Δωματίων, Εμπορικός Σύλλογος, Ομοσπονδία Απτέρα, Σύλλογος Επαγγελματιών Ψαράδων, Σύλλογος Ερασιτεχνών Αλιέων και Σύλλογος Καταστηματαρχών Ενετικού Λιμένα).
Ειδικότερα, στο υπόμνημα τονίζεται:
‘Ο Νομός Χανίων έχει άμεση και επείγουσα ανάγκη από αναπτυξιακά έργα υποδομής, τα οποία θα αναβαθμίσουν το επίπεδο ζωής των κατοίκων και των επιχειρήσεων. Η δημιουργία μαρίνων είναι μια εναλλακτική μορφή προσέλκυσης τουριστών, που αξιοποιεί με διαφορετικό τρόπο το συγκριτικό μας πλεονέκτημα, ενώ ταυτόχρονα δίνει διέξοδο στο τεράστιο πρόβλημα ελλιμενισμού στον τόπο μας.
Τα Χανιά αποτελούν το πρώτο σημείο ελλιμενισμού για σκάφη που κινούνται από δυτικά προς ανατολάς με σκοπό το Αιγαίο και άλλους θαλάσσιους προορισμούς αλλά και τον τελευταίο για σκάφη που κινούνται  αντίστροφα.
Η πλεονεκτική του θέση το κάνει ελκυστικό για προσέγγιση σκαφών, ενώ η τοποθεσία της, μέσα στον ιστό της πόλης, παρέχει στους ελλιμενιζόμενους όλες τις υποδομές αλλά και τα πολιτιστικά στοιχεία που διακρίνουν την όμορφη πόλης μας.
Είναι άμεση ανάγκη, όσο υπάρχει το ΕΣΠΑ, να γίνουν προτάσεις προς την κατεύθυνση αυτή και προς αυτόν τον στόχο προτείνουμε:
Α) Άμεση επιτάχυνση των διαδικασιών για τη δημιουργία μαρίνας στη Σούδα, με έμφαση στη δημιουργία υποδομών για επισκευαστικές και εργασίες συντήρησης των σκαφών.
Β) Την αναβάθμιση και ανάδειξη του ενετικού λιμένος με απομάκρυνση προβλητών και την επαναφορά στην προηγούμενη μορφή του, με τα σκάφη να δένουν περιμετρικά των κρηπιδωμάτων.
Γ) Τη δημιουργία μαρίνας στον χώρο του Κουμ  Καπί με άμεση αναστήλωση, ανάδειξη και αξιοποίηση της Πύλης της Άμμου.
Ο χώρος αυτός έχει ιδιαίτερα πλεονεκτήματα όπως:
– Είναι μέσα στην πόλη και κοντά σε όλες τις απαραίτητες υποδομές.
– Είναι σύνηθες να γίνονται μαρίνες δίπλα σε παραδοσιακά λιμάνια και μέσα στον ιστό της πόλης, π.χ. Ρέθυμνο, Ηράκλειο, Ρόδος κ.λπ.
– Χρησιμοποιείται ελάχιστα ως χώρος κολύμβησης.
– Προστατεύεται από Δυτικούς, Β.Δ. αλλά και Ανατολικούς, Β. Ανατολικούς και Νότιους ανέμους.
– Στο Β.Δ. και Ανατολικό άκρο υπάρχουν βράχοι, τα βάθη κυμαίνονται από 5 – 7 μέτρα περίπου με αποτέλεσμα να γίνεται ευκολότερη και οικονομικότερη η δημιουργία  κρηπιδώματος.
– Επιχωμάτωση για βασικές υποδομές μπορούν να γίνουν στο ανατολικό άκρο, όπου υπάρχουν βράχια, βόρεια από τον θέατρο «Δ. Βλησίδης» και ανατολικότερα.
– Το μεγάλο άνοιγμα με βράχια πίσω από τα Νεώρια Μόρο προσφέρουν υψηλή προστασία από τον κυματισμό, επιτρέπουν την ελεύθερη δίοδο της θάλασσας και ταυτόχρονα παρεμποδίζουν το φαινόμενο της συσσώρευσης άμμου.
– Η παραλία μπορεί να παραμείνει, ενώ η χρήση πλωτών προβλητών όπως εμφανίζονται στο σχέδιο διευκολύνουν την κατασκευή.
Στην πρότασή μας, η χωρητικότητα είναι για 336 σκάφη μήκους 15 μέτρων και 6 σκάφη μήκους 45 μέτρων, με μεγάλη δυνατότητα αύξησης των θέσεων.
Η παρούσα πρόταση είναι μια πρώτη εκτίμηση και μπορεί με περαιτέρω διερεύνηση να συμπληρωθεί.
Λόγω γεωγραφικής θέσης ο Νομός μας προσφέρεται για τον ελλιμενισμό σκαφών και       θεωρούμε απόλυτα εξασφαλισμένη την επιτυχία της πρότασης και την άμεση ανταπόκριση επενδυτών που θα βοηθούσαν στην υλοποίησή της.
Είναι ανάγκη η πρόταση, η οποιαδήποτε άλλη προς την κατεύθυνση δημιουργίας μαρίνας να μπει στις προτεραιότητες  διεκδίκησης πόρων από το ΕΣΠΑ πριν είναι πολύ αργά.
Η μαρίνα αυτή θα αποσυμφορήσει και θα αναδείξει το ενετικό λιμάνι και την Πύλη της Άμμου, ενώ θα καλύψει μακροπρόθεσμα τις ανάγκες μας για ελλιμενισμό με σύγχρονες υποδομές, όχι μόνο για τα ντόπια σκάφη αλλά και ξένων, αναβαθμίζοντας το επίπεδο του θαλάσσιου τουρισμού με πολλαπλά οφέλη για τον τόπο μας’.

[Χανιώτικα Νέα]