Σάββατο, 13 Απρίλιος 2019 10:45

”Faces + Masks”, η βραβευμένη έκθεση φωτογραφίας του Νίκου Βαβδινούδη, που ταξίδεψε σε Ελβετία,Μάλτα, Πεκίνο και Αυστραλία, ταξιδεύει στα Χανιά στον Ιστιοπλοικό Ομιλο Χανίων ,Νεώριο Μόρο. Μιαέκθεση φωτογραφίας γεμάτη Ελλάδα, που καταγράφει το πανάρχαιο δρώμενο των Κωδωνοφόρων τηςΑνατολικής Μακεδονίας, με την σύγχρονη ματιά του Νίκου Βαβδινούδη. Το project διακρίθηκε στονδιαγωνισμό Τravel Protographer of the Year (TPOPY).

ΙΣΤΙΟΠΛΟΪΚΟΣ ΟΜΙΛΟΣ ΧΑΝΙΩΝ , ΝΕΩΡΙΟ ΜΟΡΟ, ΟΔΟΣ ΑΚΤΗ ΕΝΩΣΕΩΣ ΕΝΕΤΙΚΟ ΛΙΜΑΝΙTΗΛ-ΦΑΞ 2821040265 www.iox.gr email [email protected]  

ΕΚΘΕΣΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑΣ
ΝΙΚΟΣ ΒΑΒΔΙΝΟΥΔΗΣ
”Faces + Masks”
“Πρόσωπα + Προσωπεία”
ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΕΚΘΕΣΗΣ 15 ΑΠΡΙΛΙΟΥ ΕΩΣ 6 ΜΑΙΟΥ 2019

Η βραβευμένη έκθεση φωτογραφίας του Νίκου Βαβδινούδη,”Faces + Masks” “Πρόσωπα +Προσωπεία” που συγκέντρωσε το ενδιαφέρον κοινού και κρητικών, σε Ελλάδα και εξωτερικό, ταξιδεύειστα Χανιά στο Νεώριο Μόρο.Μια έκθεση φωτογραφίας γεμάτη Ελλάδα, που καταγράφει το πανάρχαιο δρώμενο των Κωδωνοφόρωντης Ανατολικής Μακεδονίας το τριήμερο, 6, 7 και 8 Ιανουαρίου, με την σύγχρονη ματιά του ΝίκουΒαβδινούδη.

Σκηνοθετώντας «Κωδωνοφόρους και Αράπηδες»  

«Στόχος μου σε κάθε περίπτωση ήταν η ανάδειξη του προσώπου πίσω από τη μάσκα, τηςπροσωπικότητας πίσω από τα κοστούμια, του ανθρώπου πίσω από την μεταμφίεση», δηλώνει οNίκος Βαβδινούδης και προσθέτει: «Οι φωτογραφίσεις σκηνοθετήθηκαν (stage photography). Μεφόντο ένα απλό πανί και τεχνητό φωτισμό δημιουργήθηκε ένα στούντιο στη φύση, ενώ πολύσυχνά το ευρύτερο φυσικό περιβάλλον παρεισφρέει στην εικόνα και την καθορίζει». Παρότι στατικές, οι φωτογραφίες είναι έντονα θεατρικές. Προκειμένου να τονίσει το βλέμμα των ηρώωντου και να αναδείξει τις λεπτομέρειες των κοστουμιών (προβιές λύκων ή τράγων), ο φωτογράφοςχρησιμοποιεί στουντιακό φλας δουλεύοντας σε εξωτερικό χώρο. 

«Σε κάποιες είναι έντονοι οι συνειρμοί με την Ελληνική μυθολογία. Έχοντας στάχτες σταπρόσωπα τους ήθελα να θυμίζουν χάλκινα αγάλματα της αρχαιότητας. Σε άλλες, οι προβιές πουφορούν δηλώνουν άμεσα τις αρχέγονες καταβολές τους. Το παιχνίδι του στησίματος με τιςμορφές πίσω από τα πανιά, θυμίζει το θέατρο σκιών, ένα ακόμα στοιχείο», σημειώνει.Έντονος ο θαυμασμός και η ευγνωμοσύνη του Νίκου Βαβδινούδη για τους ανθρώπους που συνέβαλανστην πραγματοποίηση αυτής της φωτογράφισης, όπως λέει ο ίδιος : «Ηταν εντυπωσιακό το πώς στήνονταν από μόνοι τους μπροστά στην κάμερα, χωρίς ναχρειάζεται να κάνω διορθώσεις. Ήθελα το βλέμμα τους στον φακό να είναι αυστηρό και βαθύ, καιτα κατάφεραν. Πιστεύω ότι ακόμη και αν είχα τους καλύτερους ηθοποιούς δεν θα μπορούσαν νααποδώσουν αυτή τη δύναμη του βλέμματος. Ακόμη και οι ίδιοι όταν είδαν το αποτέλεσμα δενπίστευαν στα μάτια τους». 

Μάλιστα, υπογραμμίζει ότι «η συμμετοχή των νεαρών παιδιών 15-18 χρόνων βεβαιώνει πως ηφροντίδα και ο ζήλος για τη διατήρηση αυτής της παράδοσης έχουν περάσει στις νέες γενιές,που είναι βασικές πρωταγωνίστριες στα δρώμενα. Και αυτή είναι η μεγαλύτερη δύναμη πουαποτυπώνεται στα έργα μου, της ελληνικής παράδοσης». 

Ταξιδεύοντας στα χωριά της Δράμας και της Καβάλας

Η φωτογράφηση πραγματοποιήθηκε στα χωριά του νομού Δράμας Μοναστηράκι, Ξηροπόταμος,Πετρούσα, Πύργοι, Καλή Βρύση,Παγωνέρι,Βώλακα και στην Νικήσιανη του νομού Καβάλας, διήρκησεπερισσότερα από δυο χρόνια, και όπως αποκαλύπτει ο Νίκος Βαβδινούδης, θέλησε να κρατήσει τηναρχέγονη αίσθηση του σατυρικού δρώμενου συνδυάζοντας το φυσικό περιβάλλον με τεχνικές στούντιο.Για τις ανάγκες του project χρησιμοποιήθηκαν, κατά περίπτωση, φυσικά σκηνικά, ενώ στις υπόλοιπεςφωτογραφίες ο τεχνητός φωτισμός και το σκηνικό, προσδίδουν μια έντονη θεατρικότητα, θέτοντας σεπρώτο πλάνο τον άνθρωπο, που κρύβεται πίσω από την αμφίεση. Οι ανθρώπινες μορφές παίζουν με τογύρω περιβάλλον και δημιουργούν ένα διάλογο με αυτό, ενώ η αφαίρεση της μάσκας εκπλήσσει τονθεατή και γεφυρώνει με απρόβλεπτο τρόπο τον άνθρωπο με τον εκάστοτε ρόλο. 

Ο έμπειρος ερευνητής του λαϊκού μας πολιτισμού Γιώργος Μελίκης αναφέρει στον κατάλογο πουσυνοδεύει την έκθεση: «Τα εθνογραφικά αποτυπώματα έχουν μια και μοναδική-διαζευκτική πιθανότητα να καταγραφούν. Στηνώρα τους, στον τόπο τους και στην εξέλιξη της επιτέλεσής τους, Ή να στηθούν επί τούτω ad hoc! Καιείναι φυσικά θέμα διαχείρισης και κυρίως επάρκειας του καταγραφέα. Η εθνογραφική φωτογραφίαμπορεί εύκολα να καλύψει και να αφομοιώσει τις όποιες πραγματικές-πρακτικές δυσχέρειες. Τις εγγενείς όμως, μέσα στις οποίες είναι εγκιβωτισμένο το σπέρμα, το συναίσθημα και το φως, δύσκολα τααιχμαλωτίζεις με ένα κλικ. Όταν πρωτοείδα το project αυτό του Βαβδινούδη με τα επιτελεστικά δρώμενατης Δράμας και της Νικήσιανης Καβάλας, το πρώτο πράγμα που σκέφτηκα ήταν ότι εδώ έχουμε νακάνουμε με ad hoc ethnography. Ίσως να πρόκειται για παρείσακτο νεολογισμό στο πεδίο τηςΚοινωνικής Ανθρωπολογίας, όμως κάποια σημαντικά και ιδιαίτερα καταγραφικά αποτυπώματα, όπωςαυτά του Νίκου Βαβδινούδη που έγιναν ad hoc (επί τούτω) και που μας δίνουν την ένταση που αγγίζειτα όρια του αισθητικού επιτεύγματος, καλό είναι να τολμούμε και να τα λέμε με το όνομά τους». 

Η βράβευση και οι διακρίσεις
Φωτογραφίες από το project ”Πρόσωπα + Προσωπεία”[ Κωδωνοφόροι-Ανατολική Μακεδονία ]διακρίθηκαν στην κατηγορία People & Cultures Portfolio – TRIBES (2η θέση) ανάμεσα σε χιλιάδεςσυμμετοχές από ολόκληρο τον κόσμο και έχουν εκτεθεί στο Royal Geographical Society στο Λονδίνο τοκαλοκαίρι του 2015, καθώς και τον Σεπτέμβριο 2016 στην Μάλτα και τον Νοέμβριο 2016 στο Πεκίνο.Επίσης, τον Φεβρουάριο του 2016 η έκθεση ταξίδεψε στην Ζυρίχη και τον Απρίλιο στην Γενεύη, ενώφέτος τον Μάρτιο θα παρουσιαστεί στο Ελληνικό μουσείο στη Μελβούρνη στα πλαίσια του VirginAustralia Melbourne Fashion Festival. 

ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΕΚΘΕΣΗΣ 15 ΑΠΡΙΛΙΟΥ ΕΩΣ 6 ΜΑΙΟΥ 2019
Για περισσότερες πληροφορίες: ΙΣΤΙΟΠΛΟΪΚΟΣ ΟΜΙΛΟΣ ΧΑΝΙΩΝ , ΝΕΩΡΙΟ ΜΟΡΟ, ΟΔΟΣ ΑΚΤΗΕΝΩΣΕΩΣ ΕΝΕΤΙΚΟ ΛΙΜΑΝΙ TΗΛ-ΦΑΞ 2821040265, www.iox.gr [email protected]Ώρες λειτουργίας: Καθημερινά 10:00-22:00Είσοδος Ελεύθερη