Υπεγράφη η σύμβαση – Πότε αναλαμβάνει η Fraport τα περιφερειακά αεροδρόμια
Η Fraport AG με τον Όμιλο Κοπελούζου υπέγραψαν σήμερα με το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου Α.Ε (ΤΑΙΠΕΔ) τις συμβάσεις παραχώρησης για τη λειτουργία, τη διαχείριση, την ανάπτυξη και τη συντήρηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων της Ελλάδας για 40 χρόνια.
Η ανακοίνωση του ΤΑΙΠΕΔ
“Ολοκληρώθηκε σήµερα η υπογραφή της σύµβασης παραχώρησης του δικαιώµατος αξιοποίησης των 14 περιφερειακών αεροδροµίων µεταξύ του Ελληνικού Δηµοσίου και της Παραχωρησιούχου κοινοπραξίας FRAPORT AG-SLENTEL Ltd.
Η Fraport AG µε τον Όµιλο Κοπελούζου υπέγραψαν µε την Κυβέρνηση και το Ταµείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δηµοσίου Α.Ε (ΤΑΙΠΕΔ) τις συµβάσεις παραχώρησης. Με βάση την απόφαση του υπουργικού συµβουλίου, οι αρµόδιοι υπουργοί που υπέγραψαν την σύµβαση είναι ο Υπουργός Οικονοµικών, κ. Ευκλειδης Τσακαλώτος, ο Υπουργός Υποδοµών, Μεταφορών και Δικτύων κ. Χρήστος Σπίρτζης και ο Υπουργός Εθνικής Άµυνας, κ. Πάνος Καµµένος.
Εκ µέρους του ΤΑΙΠΕΔ, υπέγραψε ο Πρόεδρος, κ. Στέργιος Πιτσιόρλας. Η σύµβαση προβλέπει την παραχώρηση της χρήσης, διαχείρισης, ανάπτυξης, επέκτασης, συντήρησης και εκµετάλλευσης των εν λόγω αεροδροµίων, καθώς και των χώρων εµπορικής ή άλλης χρήσης που βρίσκονται µέσα στα αεροδρόµια.
Σηµειώνεται ότι η ιδιοκτησία της γης, των υποδοµών και των εγκαταστάσεων παραµένει στο Ελληνικό Δηµόσιο.
Η κοινοπραξία FRAPORT AG-SLENTEL Ltd ανακηρύχτηκε στις 25 Νοεµβρίου 2014 προτιµητέος επενδυτής και για τα περιφερειακά αεροδρόµια, στο πλαίσιο του διεθνούς ανοικτού διαγωνισµού που διενήργησε το ΤΑΙΠΕΔ, µε προσφορά που ανήλθε σε €1,234 δισ. εφάπαξ τίµηµα και €22,9 εκατ. ετήσιο εγγυηµένο καταβλητέο µίσθωµα, αναπροσαρµοζόµενο ετησίως µε τον πληθωρισµό, καθώς και κυµαινόµενη µεταβλητή αµοιβή που υπολογίζεται κατά έτος 28,6% των Κερδών προ Φόρων, Τόκων και Αποσβέσεων των αεροδροµίων. Συνολικά το ύψος των παραπάνω εσόδων θα ξεπεράσει τα 10 δισ. ευρώ.
Πλέον του ανωτέρω εφάπαξ και ετήσιου (σταθερού και µεταβλητού) τιµήµατος, το Ελληνικό Δηµόσιο προσδοκά σωρευτικά φορολογικά, κοινωνικά και άλλα οφέλη ύψους µέχρι 4,6 δισ. ευρώ κατά προσέγγιση. Στον ιδιώτη επενδυτή παραχωρείται η χρήση, λειτουργία, ανάπτυξη και εκµετάλλευση των αεροδροµίων για περίοδο 40 ετών, οι δε υποδοµές και οι εγκαταστάσεις που θα κατασκευάσει περιέρχονται και αυτές στην κυριότητα του Ελληνικού Δηµοσίου και επιστρέφουν στο Ελληνικό Δηµόσιο µε τη λήξη της παραχώρησης.
Επιπλέον σε αεροδρόµια υψηλής στρατιωτικής δραστηριότητας (δηλαδή των Χανίων και του Ακτίου) δεν παραχωρείται ο χώρος των διαδρόµων προσγείωσης και των τροχιοδρόµων, ο οποίος και παραµένει στην Πολεµική Αεροπορία, παρά µόνο ο αεροσταθµός και ο χώρος στάθµευσης των αεροπλάνων πολιτικής αεροπορίας, ενώ ο Παραχωρησιούχος θα πληρώνει το Δηµόσιο για τη χρήση των κοινών υποδοµών.
Εκ των βασικών στόχων της συναλλαγής είναι η αναβάθµιση των αεροδροµίων, τα οποία χρήζουν σηµαντικών επενδύσεων. Η αναβάθµιση θα επιφέρει σηµαντικά οφέλη για τον Ελληνικό τουρισµό και την περιφερειακή ανάπτυξη των νησιών και των λοιπών προορισµών που καλύπτουν τα περιφερειακά αεροδρόµια. Εντός των υποχρεώσεων της Κοινοπραξίας είναι να αναβαθµίσει τα αεροδρόµια εντός των πρώτων 4 ετών ώστε να συµµορφώνονται µε τα αντικειµενικά προσδιορισµένα κριτήρια Επιπέδου C, όπως αυτά καθορίζονται από την ΙΑΤΑ και στη συνέχεια να τα συντηρεί και να διατηρεί αυτά τα επίπεδα εξυπηρέτησης για όλη τη διάρκεια της παραχώρησης.
Ο Επενδυτής εκτιµά ότι το ύψος των επενδύσεων θα διαµορφωθεί σε €330 εκατ. τα 4 πρώτα έτη της παραχώρησης, ενώ το ποσό των επενδύσεων για το σύνολο των 40 ετών της περιόδου παραχώρησης εκτιµάται σε €1,4 δισ. Σε ό,τι αφορά στα Αεροναυτικά Τέλη, τα ισχύοντα σήµερα στα Περιφερειακά Αεροδρόµια ανέρχονται σε 12,7 ευρώ ανά αναχωρούντα επιβάτη. Με πρωταρχικό σκοπό να καταστεί δυνατή η ανάπτυξη του τουρισµού και να διασφαλιστεί η διεθνής ανταγωνιστικότητα των Ελληνικών Περιφερειακών αεροδροµίων η Σύµβαση Παραχώρησης προβλέπει ανώτατο όριο αεροναυτικών χρεώσεων σε προκαθορισµένα επίπεδα.
Η Σύµβαση Παραχώρησης δεν προβλέπει ουσιαστική αύξηση των αεροναυτικών τελών. Η συνολική µέγιστη χρέωση έχει οριοθετηθεί σε 13 ευρώ ανά αναχωρούντα επιβάτη, ενώ είναι µόνο δυνατό να αναπροσαρµοστεί ετησίως µε τον εκάστοτε ισχύοντα δείκτη τιµών καταναλωτή από την ηµεροµηνία Έναρξης Παραχώρησης µέχρι την ολοκλήρωση των άµεσων επενδύσεων. Μετά την ολοκλήρωση των άµεσων επενδύσεων, δηλαδή όταν οι υποδοµές θα έχουν βελτιωθεί ώστε να συµµορφώνονται µε τα προκαθορισµένα πρότυπα, τα Αεροναυτικά Τέλη ανά επιβάτη θα µπορούν να αυξηθούν κατά 5,5 ευρώ κατά µέγιστο, φθάνοντας µέχρι τα 18,5 ευρώ ανά αναχωρούντα επιβάτη, ποσό δυνάµενο µόνο να αναπροσαρµοστεί ετησίως µε το 90% του ισχύοντος δείκτη τιµών καταναλωτή.
Ο Πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ, κ. Στέργιος Πιτσιόρλας δήλωσε:
«Η υπογραφή της σύµβασης παραχώρησης των 14 περιφερειακών αεροδροµίων λίγες µέρες µετά την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών αποτελεί µία πολύ σηµαντική εξέλιξη και ένα ηχηρό µήνυµα προς πάσα κατεύθυνση ότι η ελληνική οικονοµία βήµα – βήµα την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών αποτελεί µία πολύ σηµαντική εξέλιξη και ένα ηχηρό µήνυµα προς πάσα κατεύθυνση ότι η ελληνική οικονοµία βήµα – βήµα κερδίζει την εµπιστοσύνη των αγορών και µπαίνει στον δρόµο της ανάπτυξης».
Η ανακοίνωση της κοινοπραξίας Fraport – Κοπελούζου
“Η ανάληψη της λειτουργίας των αεροδρομίων επίκειται για το φθινόπωρο του 2016, με την ταυτόχρονη προκαταβολή του τιμήματος παραχώρησης ύψους 1.234.000.000€ από την κοινοπραξία.
Το ΤΑΙΠΕΔ επέλεξε ως προτιμητέο επενδυτή την κοινοπραξία Fraport- Κοπελούζου τον Νοέμβριο του 2014, στο πλαίσιο της διεθνούς διαγωνιστικής διαδικασίας παραχώρησης των περιφερειακών αεροδρομίων που ξεκίνησε το 2013.
Συνολικά, τα 14 ελληνικά περιφερειακά αεροδρόμια εξυπηρέτησαν το 2014 περίπου 22 εκατομμύρια επιβάτες και αναμένεται να ξεπεράσουν τα 23 εκατομμύρια σε επιβάτες για το 2015. Ειδικότερα, το διεθνές επιβατικό κοινό αποτελεί το 77% της συνολικής κίνησης στα 14 αυτά αεροδρόμια. Τα αεροδρόμια που βρίσκονται στην ηπειρωτική χώρα είναι του Ακτίου (PVK), της Καβάλας (KVA) και της Θεσσαλονίκης (SKG). Τα υπόλοιπα 11 αεροδρόμια βρίσκονται σε νησιά και είναι της Κέρκυρας (CFU), των Χανίων/ Κρήτης (CHQ), της Κεφαλονιάς (EFL), της Κω (KGS), της Μυτιλήνης (MJT), της Μυκόνου (JMK), της Ρόδου (RHO), της Σάμου (KGS), της Σαντορίνης (JTR), της Σκιάθου (JSI) και της Ζακύνθου(ZTH).
Στις εταιρείες διαχείρισης των αεροδρομίων, η Fraport AG θα έχει την καθαρή πλειοψηφία των μετοχών και ο Όμιλος Κοπελούζου θα έχει το υπόλοιπο μερίδιο. Η κυριότητα των αεροδρομίων θα παραμείνει στο Ελληνικό Δημόσιο για όλη τη διάρκεια της παραχώρησης. Πέραν της προκαταβολής του τιμήματος παραχώρησης, θα καταβάλλεται κάθε χρόνο τίμημα 22,9 εκατ. ευρώ, αναπροσαρμοζόμενο ετησίως. Επιπλέον, η κοινοπραξία Fraport- Κοπελούζου θα επενδύσει συνολικά 330 εκατομμύρια ευρώ σε αερολιμενικές υποδομές μέχρι το 2020, ενώ κατά τα επόμενα χρόνια της παραχώρησης θα ακολουθήσουν επενδύσεις συντήρησης, αναβάθμισης και επέκτασης των αεροδρομίων καθοριζόμενες από την εξέλιξη της επιβατικής κίνησης.
Ο Πρόεδρος του Εκτελεστικού Συμβουλίου της Fraport AG, Dr. Stefan Schulte δήλωσε:
«Από τότε που επιλεγήκαμε ως προτιμητέος επενδυτής, πριν από περίπου έναν χρόνο, η Fraport και ο Όμιλος Κοπελούζου έχουν παραμείνει σταθερά προσηλωμένοι στα ελληνικά περιφερειακά αεροδρόμια – ένα έργο με οφέλη, τόσο για την Ελλάδα, όσο και για τους ίδιους τους Έλληνες. Η εκτεταμένη τεχνογνωσία της Fraport θα ενισχύσει και τις 14 αεροπορικές πύλες εισόδου οι οποίες είναι ζωτικής σημασίας για την Οικονομία της χώρας και ιδιαίτερα για τον σημαντικό διεθνή τουριστικό τομέα στην Ελλάδα. Είμαστε περήφανοι που η Ελληνική Κυβέρνηση και το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου Α.Ε (ΤΑΙΠΕΔ) εμπιστεύτηκαν στην κοινοπραξία Fraport – Κοπελούζου το έργο της ενδυνάμωσης της ανταγωνιστικής θέσης αυτών των αεροδρομίων στις επόμενες δεκαετίες. Επιθυμούμε να ευχαριστήσουμε, τόσο το ΤΑΙΠΕΔ, όσο και την Ελληνική Κυβέρνηση για την επαγγελματική συνεργασία τους στην επίτευξη αυτής της συμφωνίας –ορόσημο».
Ο ιδρυτής και Πρόεδρος του Ομίλου Κοπελούζου, Δημήτρης Κοπελούζος, δήλωσε:
«Πρόκειται για μία από τις μεγαλύτερες και πιο επωφελείς επενδύσεις με εθνικά και κοινωνικά κριτήρια.
Η παραχώρηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων της Ελλάδας αναμφίβολα αποτελεί μία βάση επανεκκίνησης της ελληνικής οικονομίας, ειδικά σε μία από τις πιο κρίσιμες χρονικές περιόδους που διανύει σήμερα η χώρα.
Τα οφέλη σε εθνικό και περιφερειακό επίπεδο είναι πολλαπλά και η σύμπραξη των δύο εταιρειών, αποτελεί εγγύηση για την επιτυχή υποστήριξη του τουρισμού που αποτελεί τη βαριά βιομηχανία της Ελλάδας, την ενίσχυση της εθνικής ανταγωνιστικότητας και Οικονομίας και τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας».”
flashnews.gr